Dansk newyorker i København

Dansk newyorker i København

TEKST: JAN WILMS // FOTO: JASPER CARLBERG, PR

Fra visionær iværksætter til dansk designstjerne, fra storbyliv i New York til københavneridyl: Søren Rose er glad for kontrasterne. Og det kan man godt fornemme, når man tager med ham på en køretur gennem København i EQC.

Banner

Bæredygtighed skaber nyt liv

Det er forår i København. Vinden blæser om kap med regndråberne ude fra Øresund her langs vandet ved Klampenborg. I sådanne vejrforhold kan en ægte københavner vælge at bruge sin fritid på to måder: Med en kop kaffe på en hyggelig café eller med at trodse elementerne og tage ud at cykle. I dag har Søren Rose valgt at gøre begge dele, og for ham er det noget nær den perfekte weekend. Vi mødes derfor på ‘Cranks & Coffee’, en stilfuld kombineret cykelbutik og café i Klampenborg.

Den 47-årige designer vendte først for nylig tilbage til sin hjemby efter i mere end 10 år at have pendlet frem og tilbage mellem København og Manhattan. I Hellerup har han indrettet et designstudie til sig selv og sine medarbejdere på loftet i sit store hus. På den måde er han kun én etage væk fra familielivet med hustru og tre børn. Blikfanget heroppe under kvisten er møblerne fra ‘Gymnasium Collection’, der kickstartede hans karriere som møbeldesigner: Han bestemte sig for at redde trægulvene i gamle gymnastiksale fra at blive skrottet og i stedet bruge materialet til at fremstille borde og skabe. “For mig er bæredygtighed ensbetydende med at spare på ressourcerne og undgå affald,” siger Søren Rose.

Banner Banner

Dansk newyorker i København Fra mediemand til møbeldesigner

Det, som i mange år kun var noget, man kunne vælge at gøre, er i dag blevet til en af de vigtigste opgaver for designere og for brands, nemlig at fokusere på produkternes klimamæssige fodaftryk. Og hvilke fantastiske idéer og former der kan opstå i perioder med begrænsede ressourcer, er 1950’ernes boom i moderne skandinavisk møbeldesign et imponerende vidnesbyrd om. Møblerne fra denne periode har et klart, funktionelt og solidt design, og med deres lyse og neutrale farver giver de samtidig et lyst og luftigt indtryk i dagligstuen.

Det er en stil, som også går igen i Søren Roses messinglamper, køkkenlåger med buede træfronter og sofaborde af massive skiver af træstammer, som han tegner for trendy mærker som Ferm Living, Menu, Muuto og Unoform. “Men jeg skulle lige vænne mig til den enkle stil. Jeg var et mere materialistisk menneske i starten af min karriere,” siger designeren.

Søren Rose stiftede i 1994 mediebureauet Charlie Tango, som flere år senere udviklede den succesfulde betalingsapp Mobilepay, og som han solgte i 2017. I 2004 skabte han sammen med andre investorer selskabet Trunk Archive, som i dag er et anerkendt billedbureau og repræsenterer et udvalg af verdens mest kendte fotografer. Ved siden af, fortæller Rose, havde han efterhånden samlet så mange designmøbler, at det krævede en hel lagerhal at opbevare dem. Og fra den ene dag til den anden bestemte han sig for at sælge samlingen og begynde selv at designe møbler via sit firma Søren Rose Studio.

Banner Banner

Lydløs og med kraftoverskud

Lysten til at være innovativ og prøve noget nyt er en af drivkræfterne i hans liv. Og det forklarer måske også hans gode humør ved synet af den fuldt elektriske Mercedes EQC, som han skal prøve at køre for første gang i dag. Som designer er det naturligvis bilens linjer, han først bemærker: “Det er den første elbil, jeg har set, som jeg virkelig godt kan lide. Den har ingen påtrængende futuristiske detaljer, men et fantastisk og tidssvarende design. Mercedes har skabt en god balance.”

Vi starter og kører næsten helt lydløst af sted.  Køreegenskaberne er afbalancerede og yderst komfortable, men med masser af kraftoverskud, når man ønsker det. “Kvaliteten i forarbejdningen af overfladerne er enormt vigtig for mig, også når jeg designer – man kan mærke, når nogen har mange års erfaring med design på højeste niveau, eller som hos Mercedes,  hvor man har designet biler i mere end 130 år,” siger designeren anerkendende. “Jeg er faktisk ret vild med biler og har allerede haft mere end 20 forskellige modeller,” fortæller han.  “Min familie ejer et firma, som blandt andet leverer terrænkøretøjer – herunder også G-Klassen – til organisationer som FN og Røde Kors. Og i 2002 kørte jeg Paris–Dakar Rally og endte på 25. pladsen – hvad siger du så?”

Banner

Fremtidsorienterede København

Hvordan ser menneskets mobilitet ud i fremtiden? “Jeg er overbevist om, at mine børnebørn ikke vil tro på, at deres bedstefar selv engang sad bag rattet og styrede en bil. Det ville være fantastisk, hvis Danmark kunne være testland for førerløs kørsel,” siger Søren Rose på vores vej gennem centrum af København. Hovedstadens kommune har et ambitiøst mål om at blive klimaneutral inden 2025, og byen har med årene udviklet et stort fokus på klima og miljø. Derfor bliver den også regelmæssigt kåret til en af verdens bedste byer at bo i. Men selv om levevilkårene i byen er forbilledlige, så har Rose lagt mærke til, at den såkaldte ‘generation  Z’ – som i dag er mellem 20 og 30 år gamle – har en stærkere længsel efter at bo på landet.

Den globale trend med stadig flere mennesker, der trænger sig sammen i byerne, kan således vende. “Det forvandler bilerne til selvkørende, individuelle mobilitetshubs, hvor vi kan arbejde og slappe af, mens vi lader os transportere,” siger han og forklarer, at han for længst er begyndt at arbejde på produkter til dette fremtidsscenarie. Gennem sit eget firma Klein tegner han såkaldte ‘tiny houses’, kompakte boliger, der giver mulighed for at bo godt på få kvadratmeter. Det første udkast kommer fra stjernearkitekten Bjarke Ingels og er et sommerhus i spændende design, som netop er kommet på markedet.

Banner Banner

En perfekt weekend

Vi sætter kursen mod endnu et af Søren Roses yndlingssteder. Ved første øjekast kunne denne samling småhuse i fyrretræ være eksempler på et af hans tiny houses. Men det viser sig at være en badeforening midt på havnen i hovedstaden. På grund af de strenge miljøkrav har badevandet i Københavns havn nu igennem 15 år været så rent, at man kan bade i det.

Hvis det havde været et par grader varmere, ville en badetur have været den perfekte weekendaktivitet for familien Rose. I dag er det imidlertid en EQC med fuldt digitalt cockpit og rummeligt bagagerum, der udgør de generøse rammer – også for Roses børn. Og med plads til børnene har Søren Rose således fundet en seriøs kandidat til den næste familiebil. Han har nemlig aldrig været bange for at prøve noget nyt.

FIRE TIPS I KØBENHAVN

Cranks & Coffee

Stilfuld cykelshop med  kombineret café og butik i Klampenborg ved Øresund. Perfekt udgangspunkt for cykelture i og omkring København.

Lumskebugten

En af Københavns ældste restauranter med en traditionel og elegant stemning i havneområdet. Byder på dansk køkken med franske indslag – og du kan selvfølgelig også få smørrebrød.

Ordrupgaard

Over 100 år gammelt museum i Charlottenlund. Franske impressionister og danske kunstnere i historiske og moderne arkitektoniske rammer. Gå ikke glip af den skønne café!

Nordvest

Det tidligere industriområde er i dag et af de hotteste kvarterer med gallerier, butikker og Kaffedepartementet, som siges at være byens bedste kafferisteri.

Banner

EQC

EQC var den første fuldt elektriske model fra Mercedes-EQ. Den imponerer med sit klare design og lever op til mærkets sædvanlige høje krav til kvaliteten, sikkerheden og komforten. Med EQC får du 408  hestekræfter og garanti for dynamisk køreglæde. En elbil, der samtidig er komfortabel og praktisk i hverdagen.

Mere info

Denne artikel blev første gang udgivet i Mercedes me magasinet #2, 2020.