David Guldager - feature 01_header

David Guldager: Din smartphone skaber en bedre Mercedes

TEKST AF DAVID GULDAGER // FOTO AF BÜRO JANTZEN

Forholdet mellem dig og din bil vil med tiden blive lige så tæt og personligt, som dit forhold til din smartphone, mener tech-ekspert David Guldager.

Mobilen har udviklet sig til at være en naturlig forlængelse af vores liv. Vi tager den i dag mere eller mindre for givet, sammenlignet med for bare få år tilbage. Og på mange områder kan man også argumentere for, at mobilen er blevet menneskets bedste ven. Mobilen har været med til at gøre os mere bevidste om den verden, vi lever i. Den har gjort det nemmere for os at udføre visse ting, som førhen var en kompliceret proces. Vi viger sjældent fra dens side og omvendt. Og derfor har det været naturligt, at mobilen skulle få en mere prominent plads i et andet element, som også vi er mere eller mindre afhængige af, nemlig bilen.

Bilen blev som bekendt opfundet af Gottlieb Daimler og Carl Benz i 1886. Men allerede i 1910 kom den første telefon faktisk med på tur, da den svenske opfinder og stifter af telefonproducenten Ericsson, Lars Magnus Ericsson, installerede en i sin egen bil. En ulempe var imidlertid, at hver gang, der skulle foretages opkald, skulle bilen holde ind til siden og kobles op til en af telefonpælene langs vejen. Der er heldigvis sket meget siden.

Men fra at være et remedie, der udelukkende var tænkt til at kunne foretage opkald i bilen, har udviklingen i dag gjort mobilen synonym med udviklingen af bilen. Den har eksempelvis inspireret bilproducenterne til at omdanne den traditionelle bilradio til en kommandocentral af muligheder. Se bare på MBUX systemet, som i dag findes i enhver ny Mercedes. Et system, hvor du kan regulere temperaturen i kabinen, skifte til en anden radiokanal eller bede navigationsanlægget om at guide dig den hurtigste vej til din favoritkaffe – blot ved at tale til det.

Stemmestyring er ganske vist ikke nogen ny opfindelse, men måden, det fungerer på i eksempelvis den nye EQS, er i dag så intuitiv og ubesværet, at du i et kort sekund føler, at der sidder et menneske inde bag skærmen. Dette forstærkes blot ved, at systemet med tiden lærer dig at kende og foreslår din favoritmusik eller faste køreture – akkurat som din mobil har gjort det længe.

Banner

I dag er mobilen så dybt forankret i bilens udvikling, at bilen endda er begyndt at efterligne mobilens cyklus. De nyeste elbiler fra Mercedes-EQ kan eksempelvis blive forbedret og optimeret med en enkelt softwareopdatering hen over natten. Du vågner op til en endnu bedre udgave af din bil – fuldstændig som du har været vant til det med mobilen i årevis. 

Men også hardwaremæssigt kan vi vænne os til, at bilen kan blive optimeret gevaldigt alene med en opdatering. Det kan være en mekanisk feature – eksempelvis baghjulsstyring eller ekstra intelligent lys i forlygterne for lige at nævne nogle af de varer, som er på hylderne i den digitale Mercedes me Store – som kan tilkøbes ved tryk på en app. Eller det kan være en teknisk finesse, som først kræver længere tids udvikling, før den er klar, men som i bilen blot er en sensor, der skal aktiveres.

Ligesom andre bilproducenter er Mercedes-Benz fuldt klar over, at din smartphone er godt integreret i din hverdag. Derfor arbejdes der konstant på at forene brugen af din smartphone og din bil, således at du får endnu mere ud af begge ting. Og det giver mening. Eksempelvis kan opkald, kortsøgninger, musikafspilninger eller noget helt fjerde, du laver på mobilen, hurtigere og nemmere blive overført til bilen. Planlæg på forhånd dagens køretur på din Mercedes me App og overfør den til bilen, når du sætter dig ind bag rattet – så er du hurtigt afsted.

Generelt er der også et stødt tryk på udviklingen i form af underholdning i bilen. De app’s og spil, vi allerede kender fra de mobile enheder, bliver nu også en integreret del af bilens underholdning. Vi står jo foran flere timers spildtid i bilen i form af opladningsventetid – og ikke mindst den lurende selvkørende fremtid. Her skal vi slå tiden ihjel, og det kan passende være med app’s og spil, vi allerede kender – og nu på den store skærm i bilen.

Ligeledes har mobilen også den force, at den af gode grunde altid er med dig. Du kan køre hjemmefra uden nøgler og pung og stadig klare din dag. Du kører efter al sandsynlighed ikke tilbage og henter dem, hvis du har glemt dem. Men glemmer du mobilen, så kan du være vis på, at de fleste straks ville vende om. Det har nu også sine fordele, da mobilen allerede har overtaget bilnøglens rolle. Du behøver i visse tilfælde slet ikke tage den op af lommen, før din Mercedes er låst op og klar til kørsel. Faktisk har bilen et potentiale for at kende dig langt bedre, end den gør i dag.

Banner