Concept Mercedes-AMG PureSpeed er navnet på en helt ny konceptbil fra Mercedes-AMG. Bilen er første eksemplar i Mythos-serien, som bliver en helt ny serie af modeller fra det eksklusive performance-mærke.
Monacos Grand Prix er blandt de mest ikoniske og prestigefyldte løb i Formel 1-kalenderen, og dermed var rammerne perfekte, da den nye Concept Mercedes-AMG PureSpeed blev vist for verdenspressen.
Den nye konceptbil med det radikale design er bygget op omkring en åben to-sæders sportsvogn uden hverken tag eller forrude, og er samtidig første eksemplar i den kommende Mythos-serie.
“Concept Mercedes-AMG PureSpeed præsenterer den mest direkte måde at opleve performance og gennemført køreglæde. Hverken tag eller forrude adskiller fører og passager fra omgivelserne, der dermed opleves helt uden filter og med alle sanser,” siger Michael Schiebe, bestyrelsesformand i Mercedes-AMG GmbH og ansvarlig for Mercedes-Benz G-Klasse og Mercedes-Maybach.
Konceptbilen er en hyldest til mere end 100 års motorsportshistorie med rent og kompromisløst design, innovative materialer og moderne teknologi. Bilen vil blive produceret i et stærkt begrænset oplag på 250 eksemplarer, som udelukkende vil blive tilbudt et udvalg af de mest dedikerede Mercedes-Benz entusiaster og samlere.
HALO-system i stedet for A-stolpe
Et af højdepunkterne er HALO-systemet, som erstatter den traditionelle A-stolpe. Detaljen er lånt direkte fra Formel 1, hvor HALO-ringen har været en fast del af bilernes design siden 2018. Her beskytter den kørerne i tilfælde af uheld, hvilket også er tilfældet i Mercedes-AMG Concept Mercedes-AMG PureSpeed.
Med i købet af bilen får de nøje udvalgte samlere også to specialdesignede hjelme, som er skabt specifikt til bilen. Hjelmene sikrer fører og passager samme oplevelse af udsyn, som kørerne i Formel 1 oplever bag rattet.
Design inspireret af Mercedes-AMG ONE Hypercar
Concept Mercedes-AMG PureSpeed er designet som en ægte performance-model, og de skarptskårne dele i kulfiber står som tydelige kontraster til de bløde former, der kendetegner bilens øvre del.
Kulfibermaterialet træder især frem omkring hjulene, hvor designet er med til at sikre minimal vindmodstand, optimal downforce og tilstrækkelig køling til bremserne.
En hyldest til tidligere, legendariske Mercedes-biler
De to buer bag sæderne er en reference til legendariske racerbiler som for eksempel 300 SLR. Det var netop med denne model, Stirling Moss og Denis Jenkinson vandt 1955-udgaven af det italienske Mille Miglia løb – i øvrigt med en rekordhøj gennemsnitsfart på utrolige 157 kilometer i timen.
Farvetemaet er heller ingen tilfældighed, for både de Le Mans-røde og grafitgrå nuancer med sort AMG-mønster er inspireret af Mercedes-vinderbilen fra Targa Florio-racerløbet på Sicilien i 1924.
På daværende tidspunkt var det almindeligt, at italienske racerbiler var røde, mens tyske racerbiler som udgangspunkt var hvide. Det utraditionelle valg af rød til den tyske Mercedes havde til hensigt at forvirre lokale fans og afholde dem fra at forstyrre bil og kører i løbet – og tricket virkede.
Efter 432 kilometer krydsede den røde, 2-liters Mercedes med nummer 10 målstregen i tiden 6:32:37,4 og tog dermed sejren med Christian Werner bag rattet.
10-tallet går igen på fronten af Concept Mercedes-AMG PureSpeed og refererer altså til den ikoniske sejr i Targa Florio for 100 år siden.
Er du nysgerrig på Mercedes-AMG universet? Læs mere her.