Der hvor det hele begyndte: Baby Benz

Der hvor det hele begyndte: Baby Benz

TEKST AF NIKOLAJ KARLSHØJ // FOTO AF DAIMLER MEDIA

Innovation har været kodeordet for C-Klassen, siden den første generation blev præsenteret for næsten 40 år siden. 190-modellen samlede nemlig alt det bedste fra Mercedes-Benz – bare i et mere kompakt format.

Aerodynamisk nyskabende

190-modellen, typekode W201, blev præsenteret i efteråret 1982 og var et nyskabende bud på en Mercedes i et mere kompakt format. Det strømlinede design var streget af chefdesigner Bruno Sacco og markerede en ny og mere moderne retning for mærket. Samtidig hjalp det glatte karrosseri med de karakteristiske lukkede navkapsler til et lavt forbrug og reduceret emission.

Banner

Luksus i kompaktformat

Med 190’eren gjorde Mercedes-Benz luksus tilgængeligt i mindre dimensioner. Den firedørs model kunne fås med udstyr fra de større og mere kostbare modeller – så som automatgear og klimaanlæg samt sikkerhedsinnovationer som ABS og selestrammere. Året efter præsentationen introduceredes desuden 190 D – verdens første serieproducerede bil med støjisoleret motor.

Banner Banner

Verdensrekorden

Man gjorde meget for at demonstrere, at 190’eren stadig var en solid og driftssikker Mercedes, selvom den var mere kompakt og prisvenlig. I 1983 kørte 190 E 2,3-16 hele 50.000 kilometer på blot 201 timer, 39 minutter og 43 sekunder. Der blev anvendt tre eksemplarer af modellen til rekordforsøget, som blev afviklet på den 12,6 kilometer lange Nardo-bane i Italien, hvor bilerne kørte med konstant topfart fra start til slut – og kun afbrudt af tankstop.

Legenden på racerbanen

Med mere end 1,8 millioner producerede eksemplarer fra 1982 til 1993 blev 190-modellen en sand supersælger. Men også på racerbanen fik den kæmpe anerkendelse. Takket være den navnkundige motorsportspartner AMG lykkedes det i 1992 for Mercedes-Benz at besætte de tre øverste pladser i det tyske DTM-mesterskab – i øvrigt med danske Kurt Thiim på podiet. Våbnet var den ekstreme 190 E 2,5-16 Evolution II, og modellen skrev motorsportshistorie ved at vinde 16 af sæsonens 24 løb. Det var netop samarbejdet om at erobre DTM-tronen, som knyttede båndet mellem AMG og Mercedes-Benz.

Banner

Elektrisk frontløber

Interessen for elbiler blussede op i de tidlige halvfemsere, og da den tyske regering i 1992 finansierede et udviklingsforsøg med eldrevne køretøjer på den tyske ø Rügen, sendte Mercedes-Benz 10 eksemplarer af 190 Electric. Modellen, som havde en elmotor på hvert baghjul, en batteripakke og i alt 44 hestekræfter, blev givet til testpersoner, som anvendte bilerne i deres dagligdag. Forsøget strakte sig over flere år, og én af testpersonerne nåede at køre hele 100.000 kilometer på blot ét enkelt år.

Hårdtpumpet performance

Luksus og komfort var selvskrevne dyder for en Mercedes, men 190-modellen skulle også appellere til det yngre og mere dynamisk orienterede publikum, og dette medførte en række sportslige modeller. Allerede i 1983 præsenteredes 190 E 2,3-16 som med sine spoilere og opgraderet undervogn samt en ekstra kraftfuld motor med specialfremstillet topstykke dannede grobund for de senere så succesfulde racerversioner af 190-modellen.

Banner Banner

Denne artikel blev første gang udgivet i Mercedes me magasinet #1, 2021.