Tag med bag kulisserne i designhovedkvarteret hos Mercedes-Benz, hvor fremtidens modeller bliver formet.
Fremtidens Mercedes-Benz design bliver skabt i designhovedkvarteret i Sindelfingen og i fire tilknyttede Advanced Design Studios rundt omkring i verden. Vi har fået lov til at kigge med bag kulisserne, hvor international kreativitet lever i harmoni med banebrydende teknologi og perfekt håndarbejde.
Fremtiden bliver skabt i en række lysgennemstrømmede lokaler i Sindelfingen. Her i designhovedkvarteret hos Mercedes-Benz er medarbejderne allerede i fuld gang med at designe de kommende årtiers biler på vejene.
“Som designere skaber vi fremtiden, og vi tænker altid mindst en produktcyklus frem – det vil sige fem til otte år. Det er vores målsætning at designe verdens mest eftertragtede biler,” siger Gorden Wagener. Designchefen arbejder sammen med sit team på mere end 500 medarbejdere med en af de mest spændende udfordringer, nemlig at designe fremtiden for Mercedes-Benz.
Konceptbiler som blandt andet Vision One-Eleven startede oprindeligt som skitser i designstudierne, inden de blev modelleret i fuld størrelse af ler.
Hvordan kommer verden til at se ud om 20, 30 eller endda 40 år? Hvilken slags biler kommer vi til at køre i fremtiden? Og hvordan er det nødvendigt at designe dem, så de lever op til omgivelsernes forventninger? Det er blot et udvalg af de spørgsmål, der drøftes på daglig basis i designhovedkvarteret. Sindelfingen er ikke blot centrum for de seneste trends, men også ophavssted for filosofien om “sensuel klarhed”, der længe har været omdrejningspunkt for Mercedes-Benz. Hovedkvarteret består af syv bygningsdele og afspejler denne filosofi gennem tagkonstruktioner, der spreder sig som kronblade ud over bygningerne. De forskellige bygningsdele har hver især et designstudie på første sal og en produktionshal i stueetagen. Her bærer det stærke samarbejde frugt i form af konceptbiler, forskningsbiler samt produkt- og designforslag. Her kan medarbejderne præsentere alt lige fra håndtegnede skitser, digitale tegninger, 3D-printede dele og faktiske modeller i virkelighedstro størrelse på storskærme, som de kalder ’powerwalls’. Og derved perfektionere visionerne ned i mindste detalje – altid med den teknologiske udvikling for øje. I de senere år har indførelsen af banebrydende UI/UX-systemer desuden givet designmedarbejderne helt nye muligheder. Det ser man ikke mindst tydeligt i forbindelse med det intelligente multimediesystem MBUX.
Trods store teknologiske fremskridt inden for design er de detaljerede modeller af ler, der kan æltes og modelleres til fuld størrelse, imidlertid stadig uundværlige. En anden af bygningens hemmeligheder? Præsentationshallens tag har afdækninger, der kan åbne eller lukke, alt efter hvor meget lys man vil have ind. På den måde bliver det muligt at undersøge effekten af lysrefleksioner på bilerne.
Og hvis du troede, at designhovedkvarteret kun er interesseret i bildesign, så kunne intet være længere fra sandheden. Her bliver der udtænkt tilbehør, mode og endda arkitektoniske mesterværker. Blandt andet i form af skyskrabere, der repræsenterer mærket og bliver kaldt Mercedes-Benz Places, i Miami og Dubai: “Vi har brugt vores helt unikke designfilosofi om sensuel klarhed til at skabe et ikonisk landmærke, der rækker langt ud over bilernes verden,” siger Wagener om Mercedes-Benz Places i Dubai.
Lyse og venlige lokaler med klare designlinjer: Hovedkvarteret i Sindelfingen afspejler designfilosofien om sensuel klarhed.
Ikke alle designafdelingens 500 medarbejdere er placeret i hovedkvarteret i Sindelfingen. Mercedes-Benz har etableret internationale designcentre, såkaldte Advanced Design Studios, fire steder rundt omkring i verden. Der arbejdes derfor utrætteligt med at forske, eksperimentere og designe i både Sindelfingen, Carlsbad, Nice og Shanghai. Det er vigtigt at have international tilstedeværelse og på den måde give de forskellige teams mulighed for løbende at identificere signaler og trends i den kulturelle, kreative og innovative verden, siger Wagener. Et af de fire Advanced Design Studios er integreret i designhovedkvarteret: Her skaber man foruden konceptbiler, forskningsbiler, produkt- og designforslag også designet på serieproducerede Mercedes-Benz biler. Samspillet mellem designhovedkvarteret og de forskellige Advanced Design Studios er afgørende, siger Wagener og understreger: “Designstudierne er kreative smeltedigler, hvor vi støber idéerne til fremtidens luksusbiler. De forskellige miljøer er en fantastisk og uudtømmelig kilde til inspiration i vores arbejde.”
Og der er ingen tvivl om, at designhovedkvarteret og de tilknyttede Advanced Design Studios er så meget mere end blot arbejdspladser eller kreative samlingspunkter. Det er her, mærkets fremtid – morgendagens Mercedes-Benz produkter – bliver formet.