Ikonet: G-Klassen er bygget til at holde evigt

Ingen kender G-Klassen bedre end Markus Maurer og Peter Schoren. Som øverste ansvarlige for henholdsvis kvalitet og produktudvikling på fabrikken i Graz ved de to passionerede G-Klasse eksperter nemlig alt om, hvilket stof verdens mest ikoniske offroader er gjort af.

Hvilke tre features er mest kendetegnende for G-Klassen?

  • Markus:

    G-Klassen er først og fremmest en offroader. Derudover er den ekstremt hårdfør, og så vil jeg nævne designet som punkt nummer tre. Det tidløse udtryk er efter min mening med til at gøre G-Klasse helt unik.

  • Peter :

    G-Klassen blev opdateret i 2018, og det kan især mærkes på køreegenskaberne. Men også i terrænet er der tale om en helt ny køreoplevelse, og takket være det nye uafhængige forhjulsophæng er styrefornemmelsen mærkbart forbedret på vejen. Samtidig vil jeg også fremhæve designet, for der findes ingen anden SUV, der kan måle sig med det umiskendeligt kantede og markante G-Klasse design.

Banner

Hvorfor ser G-Klassen ud, som den gør?

  • Markus:

    G-Klassen er baseret på en idé om minimalistisk funktionalitet, og det kantede design er resultatet af et ønske om at skabe et kompromisløst køretøj, der kan komme frem hvor som helst.

  • Peter :

    Samtidig gør det kasseformede karrosseri det jo muligt at udnytte kabinen optimalt. Der er masser af plads til både passagerer og bagage, og som en ekstra bonus er udsynet formidabelt. Det er nemt at se, præcis hvor for- og bagende slutter, så selvom G-Klassen er stor, er den faktisk overraskende nem at manøvrere. Både i terrænet, men også i byen, hvor pladsen er trang.

Så enestående offroad-egenskaber i kombination med fremragende holdbarhed. Hvordan hænger dét sammen?

  • Markus:

    En bil med så gennemførte offroad-egenskaber er nødt til at være bygget op omkring enkle og utroligt robuste principper for at kunne holde. Chassisrammen, undervognen og drivlinen, som tilsammen udgør bilens kerne, giver G-Klassen en stor grad af stivhed og stabilitet, og dét er altafgørende i offroad-kørsel. G-Klassen bygget til at kunne klare selv de mest barske forhold.

Banner

Vi lever i en brug-og-smid-væk’-kultur. I det lys ligner G-Klassens mere end fyrre år lange historie nærmest en anakronisme …

  • Peter :

    I et samfund, hvor tingene forandrer sig med lynets hast, har vi brug for holdepunkter. Noget, som er konstant. Noget, som ikke ændrer sig. Det kan for eksempelvis være lykkelige minder fra barndommen eller et bestemt stykke musik, man forbinder med en særlig begivenhed. Og dét er i virkeligheden et godt billede på G-Klassens succes. For i sin grundessens har G-Klassen stort set ikke ændret sig i mere end 40 år.

Udseendet har stort set ikke ændret sig siden 1979. Vil det fortsætte sådan?

  • Markus:

    G-Klassen er et perfekt eksempel på, hvad det vil sige at være loyal til sit ophav. Både når det gælder det visuelle udtryk og den markante karakter – og dét må vi ikke lave om på. Den fuldt elektriske Concept EQG demonstrerer til gengæld hvor godt G-Klasse konceptet passer ind i den elektriske tidsalder. Jeg er dybt imponereret over, hvor godt det er lykkedes vores designteam at kombinere udtrykket fra den originale G-Klasse med fremtidens teknologi.