Fremtiden er skræddersyet
Mercedes-Benz MANUFAKTUR i Sindelfingen er som et atelier, hvor individuelle farve- og materialekombinationer gør biler til rene kunstværker. Og inden for modeverdenen er
tailormade-konceptet også på vej tilbage. Vi tager på strejftog gennem en verden af skræddersyet luksus.
lyder det fra Maximilian Kehl. Det er mennesker som ham, der ønsker en særlig slags individualitet, som helt og holdent er tilpasset deres individuelle behov. Projektudvikleren og investoren fra Baden-Württemberg venter spændt på at få leveret sin olivengrønne Mercedes-AMG E 63 med brune lædersæder – en specialfremstillet model, som ikke findes på den regulære prisliste.
I juli åbnede Balenciaga en ’couture store’, hvor der sælges varer fra couture-kollektionen. Den seneste bestod af kjoler, frakker og bukser af neopren, genbrugte denim-kedeldragter og futuristiske ansigtsvisirer, der er udviklet i samarbejde med Formel 1-laboratorierne hos Mercedes-AMG. Dén slags kreationer, der er lavet i hånden og har krævet hundredvis af arbejdstimer, er nu tilgængelige for alle i butikken på Avenue George V i Paris. Produkterne kan tilpasses efter kundens ønske i atelieret ovenpå – som det sig hør og bør for modeverdenens kongedisciplin. Man kan få dem lagt op eller ned, ændre farver eller materialer. Ifølge Balenciaga er konceptet ikke bare en butik, men en mulighed for at udleve en drøm.
Og så rammer vi lige ind i en af luksus- og designverdenens aktuelt vigtigste trends: Tilbagekomsten og populariseringen af ’bespoke design’. ’Bespoke’ betyder skræddersyet og bruges om produkter, der er fremstillet personligt til kunden. Indtil for få år siden var det en temmelig elitær sag at få fremstillet skræddersyede produkter, og det var omgivet af strenge regler for takt og tone. Ikke mindst skete det altid bag lukkede døre. Så en butik, hvor man blot kan spadsere ind fra gaden og få lov til at prøve couture? Dét var helt utænkeligt. Og at Louis Vuitton skulle fremvise sine specialfremstillede Trunkskufferter (til alt fra hjemmebaren til sneakers-samlingen) inklusive priser på sin egen hjemmeside? Dét ville bare ikke ske. Men modeverdenen er langt fra den eneste branche, som har gjort sit allerhelligste tilgængeligt for masserne.
Med MANUFAKTUR slog Mercedes-Benz allerede sidste år dørene op for en unik verden af farver, materialer og kvaliteter. Designteamet spænder vidt i sit arbejde, fra et omfattende individualiseringsprogram til ekstravagante projekter som Haute Voiture. Concept Mercedes-Maybach Haute Voiture er opstået i spændingsfeltet mellem Haute Couture og Mercedes-Maybach S-Klasse. Chefdesigner Gorden Wagener overdrog styringen af projektet til Belinda Günther, som er chef for Color & Trim hos Mercedes-Benz. Sammen med sit team har hun udstyret bilen med masser af prægtigt bouclé-stof, elegant nappalæder og meget andet. Denne specialfremstillede model, som kun produceres i et yderst begrænset antal, er indbegrebet af et eksklusivt bespoke design. Individualiseringsprogrammet er til gengæld mere personligt og giver dig mulighed for at udforme bilmodeller af topserierne, fra CLS til Maybach, med de farver og interiørdetaljer, de selv ønsker. Både hos forhandleren og på hjemmesiden er det muligt at udvælge og kombinere udvendige lakeringer, indtræk, interiørlister og endda loftsbeklædninger og se resultatet i en konfigurator. På den måde gør Mercedes-Benz det skræddersyede produkt mere tilgængeligt og inkluderende. Når alt er valgt, fremstilles det hele møjsommeligt i hånden på fabrikken i Sindelfingen. “Manufaktur er vores atelier,” siger Belinda Günther. “Vi arbejder tæt sammen med vores partnere om de enkelte individualiseringsmuligheder for at lægge rammen fra begyndelsen og rette ønsker til.” Der er altså grænser for, hvad kunden kan sammensætte af detaljer, fordi det ikke er alle materialer og alle farver, der passer sammen – eller passer til hver enkelt bilmodel. Det giver derfor mening at lade kunden vælge ud fra en slags byggeklodssystem, fordi det sikrer en vis grundlæggende stilsikkerhed.
Belinda Günther, chef for Color & Trim hos Mercedes-Benz
Og så er vi tilbage ved årsagerne til, at specialfremstillede og skræddersyede produkter oplever en revival. Luksus er ikke længere kun et begreb, der har med tredelte jakkesæt at gøre, men findes også, når vi taler sneakers og hoodies. I de sidste årtier er reglerne for tøj og stil blevet stadig mere opblødt, og derfor ændrer definitionen af statussymboler sig også. I haute couture-husene i Paris eller på Savile Row i London, herrernes mekka for skræddersyet tøj, ser man i stigende grad hverdagsmode på hylderne. Og sortimentet skal tilpasses, så det passer til tidens trend – mindre tilknappet, mere afslappet.
Samtidig sniger luksustrenden sig ind i stort set alle produkter i dag. Hvis man vil skille sig ud fra mængden af andre mærker, har man brug for noget særligt. Derfor er produkter, der er udformet individuelt og kun fremstilles på bestilling, endt med at blive stadig mere populære. “Hvis man sætter spotlight på håndværket, får det større relevans, fordi alt er tilgængeligt. Også de unge vil på et tidspunkt ønske sig noget mere end en t-shirt med mærkelogo. Mange luksuskunder efterspørger efterhånden andre ting,” forklarer Balenciagas kreative chef, Demna – som kun vil kaldes ved fornavn.
"Hvis man sætter spotlight på håndværket, får det større relevans, fordi alt er tilgængeligt. Også de unge vil på et tidspunkt ønske sig noget mere end en T-shirt med mærkelogo. Mange luksuskunder efterspørger efterhånden andre ting "
Demna,
kreativ chef hos Balenciaga
En af dem, der drager fordel af denne tendens, er Detlev Diehm. Som udlært herreskrædder har han blandt andet været en del af det kreative team hos modebrands som Valentino og Hugo Boss og arbejdet som Creative Director hos Regent. I 2017 grundlagde han firmaet Diehm Bespoke og har siden lavet skræddersyet mode til herrer i en lille, fin virksomhed i München. Mindst tre prøvninger og tre måneders ventetid skal der til for at få et nyt stykke tøj. Det går godt med forretningen. Og efter coronakrisen går det endnu bedre. “Folk har tænkt over deres forbrug,” siger han. “Kunderne har i dag et stærkere ønske om noget, der er lavet kun til dem og holder i lang tid.” Nogle af hans kunder bestiller tid et år i forvejen, så de kan spare pengene til tøjet sammen i mellemtiden. Andre, der har større budget, har besluttet kun at få lavet alt efter mål fremover. “Og så gælder det ikke længere kun tøjet, men også møblerne, badeværelset og bilerne.”
Nu tilbage til Maximilian Kehl og hans olivengrønne E 63. Når vi spørger ind til farvevalget, bliver det tydeligt, hvilken betydning bilen har for ham. “For mig er bilen i princippet min oase af velvære. Og derfor har jeg skabt en slags dagligstueatmosfære indvendigt med det brune læder. Udvendigt ville jeg have noget, der ikke findes andre steder. Grå, sort, mørkeblå – det er alt sammen fint nok, men for mig er det kedelige farver,” forklarer han. Og hvad er så det overordnede mål for individualiseringen af hans Mercedes? Interiøret skal ose af S-Klassens luksusfølelse, og udvendigt skal E-Klassens understatement fremhæves. Høje krav? Helt sikkert. Men det bestemt er en vej, det kan betale sig at gå – både for kunderne og for Mercedes-Benz.