[Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE Limousine und T-Modell | Kraftstoffverbrauch kombiniert: 6,9 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 156 g/km | Stromverbrauch kombiniert: 11,7 kW/100 km]* Exterieur: Hightechsilber und Graphitgrau magno; Interieur: schwarz mit gelben Nähten und Titangrau mit roten Nähten.;Kraftstoffverbrauch kombiniert: 6,9 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 156 g/km | Stromverbrauch kombiniert: 11,7 kW/100 km*

[Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE Sedan and Estate| fuel consumption combined: 6,9 l/100 km | CO₂-emissions combined: 156 g/km | electric energy consumption combined: 11,7 kW/100 km]* exterior: hightech silver and graphitgrey magno; interior: black with yellow stitching and titanium grey with red stitching;Fuel consumption combined: 6,9 l/100 km | CO₂-emissions combined: 156 g/km | electric energy consumption combined: 11,7 kW/100 km*

Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE: Starten på en ny æra

Et Formel 1-inspireret hybridsystem gør den seneste kreation fra Mercedes-AMG til et vendepunkt for performancemærket fra Affalterbach. Stærkere og hurtigere end nogensinde – og udstyret med verdens kraftigste serieproducerede firecylindrede benzinmotor.

TEKST AF MERCEDES-BENZ DANMARK // FOTO AF MERCEDES-BENZ

Den nye Mercedes-AMG C 63 S E Performance er et vendepunkt for det 55 år gamle performancemærke fra Affalterbach. Med erfaringer hentet fra Formel 1 bringer den innovative teknologier fra racerbanen til gaden. Den seneste kreation er udstyret med verdens kraftigste firecylindrede benzinmotor, som i kombination med en elektrisk motor og et effektivt batteri producerer hele 680 hestekræfter. Dette skaber den stærkeste og hurtigste C-Klasse nogensinde.

“Med den nye C 63 S E PERFORMANCE åbner vi et nyt kapitel i historien om vores brand. Selv om det er 55 år siden, vores virksomhed blev grundlagt, fortsætter vi hos Mercedes-AMG med at vise mod og vilje til at realisere vores ambitioner om at levere det exceptionelle. Og med den nye C 63 har vi skabt et sandt vendepunkt. Med sit revolutionerende hybridkoncept viser den en helt ny tilgang til vores univers, som hidtil har været karakteriseret primært ved et løfte om rå performance. Med en ydelse på 680 hestekræfter holder vi absolut dette løfte. Men det intelligente P3-hybridkoncept tilbyder meget mere. Jeg er sikker på, at med denne teknologi, som integrerer en masse knowhow fra Formel 1, vil vi også appellere til en ny gruppe af kunder,” lyder det fra CEO hos Mercedes-AMG, Philipp Schiemer.

Banner

Kraftfuldt look med nye detaljer

Form følger funktion på den nye C 63 S E PERFORMANCE, som kendes på sine mere muskuløse proportioner, både når det gælder sedan- og stationcarversionen. Begge udgaver er 83 millimeter længere end den almindelige C-Klasse, den større sporvidde giver en 76 millimeter bredere forende, mens akselafstanden er øget med 10 millimeter.

Et unikt kendetegn for C 63 S E PERFORMANCE er det markante luftindtag i fronthjelmen, som også prydes af to powerdomes. Og for første gang er det traditionelle blanke Mercedes-Benz logo med laurbærkransen på fronthjelmen byttet ud med et sportsligt Mercedes-AMG emblem. Den markante kølergrill med de karakteristiske lodrette ribber dominerer fronten, hvor store indsugningskanaler ikke kun giver et aggressivt look, men også dirigerer luftstrømmene til deres forskellige funktioner. To elektronisk styrede AIR PANELS bag frontgrillen og den nedre spoiler gør det muligt at regulere mængden af luft.

Det massive udtryk følges op med dybe sidepaneler og 19-tommers AMG-specifikke letmetalfælge som er standard, mens bagenden rundes af med fire trapezformede og ribbede udstødninger, en spoiler på bagklappen samt et E PERFORMANCE-emblem, som i kombination med klappen til ladestikket indikerer, at denne Mercedes-AMG er en plug-in hybrid.

Banner

Innovativ Formel 1-teknologi

Hjertet i den nye Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE den kraftfulde hybriddrivline, som består af en frontliggende benzinmotor og en 9-trins AMG SPEEDSHIFT MCT 9G gearkasse kombineret med en elmotor og et specialudviklet high performance-batteri. Denne drivlinje er koblet til en anden nyhed for modellen: Et fuldt variabelt AMG Performance 4MATIC+ firehjulstræk.

Den samlede systemydelse på 680 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 1.020 giver imponerende præstationer, og C 63 S E PERFORMANCE ekspederer 0-100-disciplinen på blot 3,4 sekunder og når en begrænset topfart på 280 og 270 kilometer i timen for henholdsvis sedan- og stationcar-udgaven.

Den 2,0-liters benzinmotor med 476 hestekræfter er verdens kraftigste firecylindrede serieproducerede motor. Den er udviklet hos Mercedes-AMG i Affalterbach, hvor den også samles i hænderne på traditionel vis efter princippet ‘One Man, One Engine’. Det er samtidig verdens første serieproducerede motor udstyret med en elektrisk drevet turbolader, og det innovative system er inspireret af den motorteknologi, som har givet Mercedes-AMG Petronas F1 syv verdensmesterskaber i motorsportens kongeklasse. En elektrisk motor er integreret direkte på turboladerens aksel mellem turbinehjulet på udstødningssiden og kompressorhjulet på indsugningssiden. Dermed kan turboladeren hurtig og effektivt spole op og danne ladetryk, inden strømmen af udstødningsgas overtager på konventionel vis.

Banner

En ultradynamisk køreoplevelse

Den banebrydende teknologi sikrer en lynhurtig reaktion og et kraftfuldt drejningsmoment allerede fra tomgangsniveau, hvilket både sikrer imponerende acceleration fra stilstand, men også når bilen er i fart, da teknologien er i stand til at opretholde ladetrykket, selv når føreren løfter foden fra speederen eller bremsen. Motoren reagerer endnu mere kontant på speederens input over hele omdrejningsregisteret, hvilket skaber en helt ny og ultradynamisk køreoplevelse.

Benzinmotorens kræfter suppleres af den 204 hestekræfter stærke elmotor, som er placeret på bagakslen og kombineret med en to-trins gearkasse og et elektrisk styret differentiale, samlet kaldet for P3-hybridkoncept. Dette system har flere fordele, blandt andet en optimal fordeling af vægten, ligesom den direkte forbindelse med bagakslen sikrer en effektiv konvertering af power uden mekanisk krafttab.

Et effektivt batteri er nødvendigt for at opnå den fulde udnyttelse af hybriddrivlinjens massive kræfter, og det 6,1 kWh store lithium-ion batteri i C 63 S E PERFORMANCE er ligesom benzinmotoren inspireret af teknologier, som for længst har bevist sit værd i Formel 1-teamets racerbiler. Dette resulterer blandt andet i en relativ lav vægt på 89 kilo samtidig med et maksimalt boost på 150 kilowatt, som er muligt i 10 sekunder. Den elektriske power er imidlertid altid tilgængelig takket være en høj grad af rekuperation, hvilket kan reguleres i flere niveauer under kørslen, og når bilen er parkeret, kan man takket være den 3,7 kilowatts onboard-lader oplade batteriet fra en almindelig ladestander. Batteriet er udviklet med fokus på performance frem for rækkevidde, men med C 63 S E PERFORMANCE er det alligevel muligt at tilbagelægge op til 13 kilometers kørsel på ren el.

Banner

En indstilling til ethvert temperament

Den nye Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE åbner som enhver anden model fra Mercedes-AMG en verden for individualiseret køreoplevelse, og føreren kan i dette tilfælde vælge mellem otte forskellige køreprogrammer – fra Electric til RACE. Disse køreprogrammer justerer drivlinjens karakteristik og kraftudfoldelse på forskellige parametre, som for eksempel fornemmelsen i styretøjet, affjedringen i den adaptive undervogn, speederens respons, elmotorens boost samt lydoplevelsen i kabinen.

 

Dertil kommer også AMG DYNAMICS, som også er en del af standardudstyret, og som blandt andet sensorer regulerer på karakteristikken i bilens ESP-systemet, firehjulstrækket og det elektronisk styrede differentiale. AMG DYNAMICS ændrer således på bilens køredynamiske opførsel og kan reguleres i fire forskellige niveauer – fra Basic til Master.

 

Endelig er den nye Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE som noget nyt også udstyret med aktiv bagakselstyring, som gør det muligt at dreje baghjulene med op til 2,5 grader. Op til en hastighed på 100 kilometer i timen drejer baghjulene modsat af forhjulene, hvilket sikrer bedre manøvrehed i byens små gader, på snoede landeveje eller på parkeringspladser. Ved højere hastigheder drejer baghjulene i samme retning som forhjulene, hvilket løfter stabiliteten i forbindelse med eksempelvis overhalinger på motorveje.

Banner