MERCEDES-AMG SL: EN NY DIMENSION

FOTOS AF SIMON PUSCHMANN // TEKST AF BASTIAN FUHRMANN OG HENDRIK LAKEBERG

Mercedes-AMG SL genfortolker drømmen om frihed og bygger videre på en historie, der strækker sig over mere end syv årtier. Designeren Kasia Bodziak-Schwarzburger har iscenesat den nye roadster.

Den nye version af Mercedes-AMG SL har et udtryk, som både gør op med fortiden og varsler nye tider. Modellen er – som navnet antyder – skabt af performancemærket AMG, og den ny SL trækker stærke tråde til sit legendariske Mercedes-Benz ophav og sætter samtidigt kursen mod en innovativ fremtid. ‘The Star is Reborn’ er sloganet for den ny SL, og den banebrydende roadster er mere sportslig, luksuriøs og attraktiv end nogensinde.

Men lad os starte med et kort blik på den legendariske models historie. I juni 1952, under forberedelserne til 24-timers løbet på Le Mans, foreslog den daværende løbsledelse Mercedes-teamet at hængsle dørene i deres racerbil, 300 SL, i taget for at gøre det nemmere og sikrere for kørerne at komme ind og ud ad bilen. Denne dristige beslutning blev startskuddet til de legendariske mågevingedøre – og bilerne indbragte holdet en dobbelt sejr i det franske langdistanceløb. Kun to måneder senere, ved Eifelrennen-løbet på Nürburgring, blev det til en firedobbelt sejr, og i 1954 fortsatte man historien med lanceringen af den serieproducerede gadeversion af 300 SL. Kun 1.400 eksemplarer af den ikoniske 300 SL med mågevingedørene blev produceret, og i dag er et eksemplar mange millioner kroner værd. Mange anser sågar 300 SL for at være det 20. århundredes vigtigste og mest ikoniske sportsvogn.

Banner

Populær blandt stjernerne

300 SL blev blandt andet populær, fordi den som ingen anden sportsvogn afspejlede sin samtid på en helt særlig måde. SL var nemlig ikke alene berømt for imponerende bedrifter i motorsport, men blev også hurtigt populær blandt Hollywood-stjerner og andre notabiliteter, der foretrak at lufte den betagende bil på eksempelvis de franske kystveje ved Côte d’Azur.

Fra tresserne og frem var det W113-modellen, den såkaldte ‘Pagode’, der tog over for såvel 300 SL og den mindre 190 SL og videreførte grundlaget for SL-modellens succes. Igen var der tale om en åben og luksuriøs sportsvogn, og SL-modellen fik med tiden status som teknologisk frontløber for mærket. Dette betød, at SL-modellen altid var først med de sidste nye teknologier, når de skulle overføres fra koncept til serieproduktion. Fra nyere tid kan et eksempel være det første karrosseri i aluminium, som blev introduceret med R231-modellen i 2012, og som reducerede vægten med hele 140 kilo.

Sportslig og luksuriøs

Forkortelsen SL står oprindeligt for ‘Super-Leicht’ – eller ‘super-let’ – men ville i den nye version lige så vel kunne stå for ‘superluksuriøs’. Arkitekturen i de nye SL-modeller er baseret på en ultramoderne spaceframe i aluminium, og ifølge designeren Kasia Bodziak-Schwarzburger, som har iscenesat den seneste version af ikonet til vores fotoserie, formår SL stadig at imponere med en helt ny dimension af egenskaber. Eller udtrykt med hendes egne ord: “Mercedes-SL er arketypen på en sportsvogn. Jeg fik straks billeder af en lynhurtig rød cabriolet på nethinden. Den susede afsted gennem svingene som en farverig kontrast til de rustfarvede omgivelser. For mit indre øje så jeg en kvinde bag rattet med store solbriller og et flagrende tørklæde bundet om håret. Med de allerførste associationer var jeg tilbage i tresserne,” forklarede designeren. “Og på samme måde som den nyfortolkede Mercedes-AMG trækker tråde tilbage til sit ophav, er den historiske dimension sandsynligvis også noget, man bemærker i min installation. Det var vigtigt for mig at læne mig op ad hele den elegante tradition, som SL repræsenterer, men også på samme måde som den nye model at være tro mod den moderne tidsånd. Jeg ville skabe en atmosfære omkring bilen, der var lige så let og dynamisk som selve produktet.”

Den ultramoderne spaceframe i aluminium er grundlaget for skarp køredynamik og sportslige proportioner.

Fremtidens bil

Kasia Bodziak-Schwarzburger skabte blandt andet de skulpturelle rekvisitter til fotoserien ved hjælp af dikroisk film. Et raffineret tech-materiale med en skinnende blank overflade, der stadig oftere finder vej ind i moderne arkitektur. “Til Mercedes-AMG SL valgte vi at bruge folien til at skabe et nyt og overraskende formsprog, der fjerner sig fra de vante dimensioner og leger med lysrefleksioner for at skabe en futuristisk effekt. Det skaber en aura og har en pladsudfyldende funktion. Alt efter lysindfaldet får man et både transparent og reflekterende udtryk, som forener det lette med det strømlinede. Det er tillægsord, som vi også kan bruge om SL,” forklarer Kasia Bodziak-Schwarzburger.

Designerens interessante fortolkning af bilen sætter en fed streg under, at Mercedes-AMG SL både griber fat i historiens rødder og samtidig er fremtidens sportsvogn. Og de sportslige meritter understreger blot, at den ikoniske sportsvogn nu er kommet helt ind under Mercedes-AMG paraplyen. Designerne og ingeniørerne har nemlig justeret bilens kerne-DNA på en helt perfekt, detaljeret og omfattende måde, der giver denne generation af SL et mere målrettet udtryk end nogensinde.

For første gang med firehjulstræk

Det centrale omdrejningspunkt bag stjernen på kølergrillen er en stærk 4,0-liters AMG V8-biturbomotor med 585 hestekræfter. Kræfterne i topmodellen SL 63 4MATIC+ overføres til den sportslige AMG SPEEDSHIFT MCT 9-gearkasse. For første gang i 70 år er den åbne sportsvogn desuden blevet udstyret med firehjulstræk, hvilket maksimerer køreglæden og optimerer de praktiske egenskaber til hverdagsbrug. Sådan skal en sportsvogn føles, se ud og køre.

Som det var tilfældet med den første SL fra 1952, er den ny SL fra bunden og op. Den er baseret på en komplet nyudviklet arkitektur, skabt af Mercedes-AMG. Chassiset er konstrueret i lamineret letvægtsaluminium og består af en spaceframe med selvbærende struktur. En konstruktion, der sikrer maksimal afstivning og skaber det perfekte grundlag for en kombination af skarp dynamik, høj komfort og sportslige proportioner. Således accelererer SL 63 4MATIC+ fra nul til 100 kilometer i timen på bare 3,6 sekunder – og videre til en tophastighed på 315 kilometer i timen.

Banner

Hyperanalogt design

For chefdesigner hos Mercedes-Benz Group, Gorden Wagener, har det været vigtigt at give Mercedes-AMG SL fortidens glamour tilbage.

“Jeg er en stor fan af 300 SL,” fortæller chefdesigneren med reference til den oprindelige model fra halvtredserne. “Og med den nye generation har vi virkelig fået repositioneret det ikoniske SL-design,” siger Gorden Wagener uden at glemme virksomhedens vision. “Det udtryksfulde eksteriørdesign er let og puristisk og skaber et perfekt samspil mellem de sanselige former og den eksklusive stil.” Resultatet er et utroligt vellykket design med klare, minimalistiske linjer og effektfulde elementer som for eksempel den karakteristiske front, som tydeligt signalerer Mercedes-AMG. Man kan mærke det historiske DNA i designet på SL. Fortidens referencer blander sig med tech-detaljer, hvilket både understreger slægtskabet med de klassiske modeller og samtidig forstærker bilens futuristiske udtryk.

“Den nye model kombinerer de sportslige gener i den oprindelige SL med umiskendelig Mercedes-AMG køreglæde. Samtidigt tilbyder den luksus og komfort på absolut topniveau. Dette kommer blandt andet til udtryk i kabinen, hvor maksimal komfort og kvalitet er fusioneret med et perfekt afstemt sportsligt look. Den høje kvalitet i kombination med det analoge og det digitale udstyr gør det tydeligt, at den ny SL er et genfødt moderne ikon,” fortæller CEO hos Mercedes-AMG, Philipp Schiemer.

Inspireret af legenden

Når man sætter sig ind i bilen, konstaterer man hurtigt, at den er kraftigt inspireret af fortidens 300 SL. I den nye version af ikonet har designerne nemlig forbundet analog geometri med den digitale verden – i noget man kunne kalde for et ‘hyperanalogt’ udtryk. Det er også værd at fremhæve højttalerne fra Burmester, som er elegant integreret i overflader af luksuriøse materialer som eksklusivt læder. Navigationssystemet har augmented reality-funktioner, som fusionerer virtuelle elementer med den virkelige verden, og den tilbagevendte stofkalechekan åbnes på bare 15 sekunder ved hastigheder på op til 60 kilometer i timen.