Vores opfattelse af skønhed er under konstant udvikling. Æstetisk perfektion er til gengæld tidløst.
Vores opfattelse af skønhed er under konstant udvikling. Men det, vi opfatter som æstetisk perfektion, er aldrig kun et resultat af aktuelle trends og modefænomener.
Det siges, at skønhed afhænger af øjet, der ser. Og det gør det utvivlsomt, for når vi synes, noget er smukt, så er det udelukkende baseret på vores individuelle erfaringer, vores livsstil og naturligvis også vores kulturelle miljø. Det kræver blot lidt bladring i fotoalbums fra tresserne, halvfjerdserne eller firserne – med trompetbukser, striktrøjer, overdimensionerede briller, skulderpuder og føntørrede frisurer – at få bekræftet, at vores æstetiske sans i dén grad har ændret sig. Og det gælder ikke kun, når man kigger på billederne i et fotoalbum. En Mercedes-Benz er lige så anderledes i dag, som den var for 10, 20 eller 50 år siden. Hvordan ændrer vores opfattelse af skønhed sig? Hvad påvirker vores synsindtryk? Der er ingen tvivl om, at vi ganske vist påvirkes af personlige omstændigheder, men at vi ikke lever i et vakuum. Vi lægger mærke til vores omgivelser, og derfor ændrer vores synsvaner sig løbende.
Nye teknologier er ofte inspirationskilde til æstetiske forandringer. De stiller nye krav til designet og åbner for nye muligheder. Dét er Mercedes-Benz Vision One-Eleven et godt eksempel på. Det spændende strømlinede karrosseri og det loungeagtige interiør, som er designet til at matche udviklingen inden for automatiseret kørsel, er et bud på fremtidens mobilitetsideal. Samtidig har vi de helt elektriske EQ-modeller, som nu har været serieproduceret igennem en længere årrække. Gorden Wagener, der er designchef hos Mercedes-Benz, udviklede sammen med sine medarbejdere et helt nyt design til disse modeller, som også er videreført i Vision One-Eleven – det specielle one-bow-design. Dette erstatter det tredelte designudtryk, og derfor har den luksuriøse elektriske sedan en gennemgående og ubrudt designlinje, der elegant forbinder de harmoniske overflader. Sådan skal mobilitet se ud og fungere som ambassadør i en ny tidsalder. Som en genkendelig Mercedes-Benz, men også som noget ganske nyt og spændende.
Det, vi opfatter som inspirerende design i dag, kan derfor være noget helt andet end for 50 år siden. Det samme gælder vores opfattelse af skønhed. Den har i de senere år forandret sig hurtigere end nogensinde – blandt andet takket være Instagram og andre sociale medier. I dag kan mennesker overalt i verden vise alle, hvordan de bor, hvordan de klæder sig og hvilken livsstil, de foretrækker – i realtid og mere eller mindre uden filter. Sociale medier er baseret på det umiddelbare og har bragt os tættere på hinanden. De har samtidig opløst de veletablerede mønstre for, hvad vi i bred forstand synes er smukt. Influencere og mærkesamarbejder har bidraget til denne udvikling – influencere opfattes som autentiske og påvirker deres følgere, som ofte stoler nærmest blindt på dem. Deres stil former tidsånden og udfordrer de tidligere definerede grænser for skønhed. Det er ikke længere blot kampagner, der styrer et brands udtryk, og dette har forandret vores synsvaner markant.
"Influencere opfattes som autentiske og påvirker deres følgere, som ofte stoler nærmest blindt på dem. Deres stil former tidsånden."
Det er blevet mere og mere relativt, hvad vi opfatter som smukt. Opfattelsen er blevet mere individuel, helt enkelt på grund af det voksende antal influencere, og fordi disse influencerne ser ud, som de gør. De bor i Asien, USA, Sydamerika og Europa. De interesserer sig for mode, men de fleste af dem er ikke modeller. Desuden er influencere på eget initiativ og på vegne af deres følgere begyndt at kræve mere mangfoldighed. Der er blandt andet kommet flere ikke-hvide designere hos store modemærker. Og der er skabt tøj, som også klæder mennesker, der ikke har den “perfekte” krop. Når det gælder produkter, afhænger perfektion naturligvis af øjet, der ser. Og skønhed er individuel.
Luksusmodeindustrien har hurtigt adopteret diversitetstrenden og fører an i udviklingen. Modebrands er begyndt at tale til kunderne i øjenhøjde og i et kulturelt tilpasset sprog – helt i tråd med kundernes stigende interesse for mangfoldighed – og dette har gjort mærkerne mere autentiske, mere venlige og mere attraktive. Det har også betydet, at hovedpersonernes og modellernes kropsformer, aldre og ophav nu er mere mangfoldige end nogensinde i reklamekampagner fra disse modebrands.
Men skønhed er ikke kun et produkt af tidsånden. Der findes stadig principper, som er upåvirkede af alle modetendenser – for eksempel det gyldne snit på de perfekte marmorstatuer fra oldtidens Grækenland. Det arkitektoniske udtryk har ganske vist gennemgået en udvikling, men respekten for de tilsyneladende evigt gældende principper om harmoni og proportion består. Det er ikke tilfældigt, at proportionerne følger principperne om det gyldne snit på de fleste biler: Rudelinjen opdeler designudtrykket i én og to tredjedele. Og idealet om den perfekte form med elegante overflader og sofistikerede materialer gælder tilsvarende for antikkens marmorstatuer som for det skulpturelle design på en EQS.
For selvom menneskets opfattelse af skønhed bliver stadig mere mangfoldig, og derfor også mere, ja – menneskelig, er produkter med tiden blevet mere og mere minimalistiske i deres udtryk. Et eksempel på dette er de minimalistiske smartphones med en mere strømlinet fornemmelse – eller Mercedes-Benz Hyperscreen, som ikke alene har en elegant glasoverflade, men også en sensuel kvalitet, der gør det behageligt at betjene den. Det skal trods alt føles så behageligt som muligt at betjene funktionerne i en Mercedes-Benz.
"Vores opfattelse af skønhed er en dialog mellem fortiden og nutiden, mellem det traditionelle og det innovative, mellem individet og fællesskabet."
Og én ting har vi til fælles, nemlig behovet for at omgive os med smukke ting samt glæden ved deres funktionalitet og enestående design. Mercedes-Benz har et designsprog med sensuel klarhed, som forstås af alle i hele verden. Mærkets udviklingsafdeling fokuserer på at opfylde kundernes behov på alle globale markeder. Forskellige kulturer sætter pris på forskellige kvaliteter i et produkt, som samtidig skal være attraktivt på tværs af alle landegrænser. At finde den rigtige balance er den virkelige udfordring for Mercedes-Benz. Fordi skønhed i sidste ende er en dialog. En dialog mellem fortiden og nutiden, mellem det traditionelle og det innovative, mellem individet og fællesskabet. Skønhed afhænger virkelig af øjet, der ser. Men der er ingen tvivl om, at Vision One-Eleven definerer fremtidens bildesign på en smuk måde – allerede i dag.