ON BEAUTY: VISION AMG

TEKST AF NICOLO FISCHER // FOTOS: MERCEDES-BENZ AG

ROBERT LESNIK, chef for eksteriørdesign hos Mercedes-Benz, fortæller om Vision AMG og visionerne for sportsvognenes fremtid i elbilernes tidsalder.

AMG. De tre bogstaver har i årtier repræsenteret virkeliggørelsen af drømme om hestekræfter og sportslige køreegenskaber, og Mercedes-AMG entusiaster får gåsehud blot ved tanken om lyden af de brølende, håndbyggede motorer.

Nu markerer Mercedes-AMG sit 55-årsjubilæum med blikket rettet mod fremtiden, men hvor er performance-mærket egentlig på vej hen?

“Der er ingen tvivl om, at vi lever i et forandringens årti,” siger chef for eksteriørdesign hos Mercedes-Benz, Robert Lesnik. “Med de elektriske drivlinjer har vi valgt, at vi gradvist bevæger os væk fra forbrændingsmotorerne.”

Banner

Og konceptbilen Vision AMG, som Robert Lesnik har været med til at designe, signalerer tydeligt, at fremtiden er elektrisk:

“Da vi designede konceptbilens eksteriør, var det vigtigt for os at give vores fans det, de forventer. For hvis du starter en elbil op, og forventningen er en typisk brummende motorlyd, så har vi simpelthen ikke designet den godt nok.”

Når vi spørger Robert Lesnik til de mest betydningsfulde designdetaljer på den nye Vision AMG, nævner han tre ting. For eksempel er motorhjelmen blevet markant kortere og lavere, fordi der ikke længere skal være plads til en forbrændingsmotor. Også det ikoniske gitter på frontpanelet i bilens farve fremstår i en digital og lukket fortolkning – simpelthen fordi der er brug for mindre luftkøling. Og i dén sammenhæng spiller endnu et element en fremtrædende rolle. “Lygterne og lyset er helt i særklasse. Når man starter Vision AMG op, vækker den hardwaren med en lyssætning, der næsten giver dig indtryk af, at den er levende.”

Vision AMG er også en frontløber i mere bred forstand. I modsætning til andre konceptbiler fungerer den ikke kun som vision for en enkelt model, men derimod for mærket som helhed. Det er en følelsesmæssig forandring, som varsler nye tider.

“En ny tid fyldt med muligheder, også for designere,” understreger Robert Lesnik.

 

"Når Vision AMG starter og hardwaren kommer til live gennem lyset, og man får indtryk af, at bilen er levende"

ROBERT LESNIK

50-årige Lesnik har været chef for eksteriørdesign hos Mercedes-Benz siden 2014. For Robert Lesnik er Vision AMG et symbol på, at performancebrandet har startet sin rejse ind i en ny tidsalder.

Banner