Verdens dyreste Grand Prix-racer

Første, anden, tredje … solgt!

TEKST OG BILLEDER: Mercedes-Benz

En af verdens mest ikoniske racerbiler er blevet solgt på auktion. Hammerslaget for Mercedes-Benz W196 R “Stromlinienrennwagen” lød på 381 millioner kroner, og dermed overgås den vanvittige pris kun af én anden bil – som også er en Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz W196 R er én af de mest markante racerbiler nogensinde, og nu har et af de få tilbageværende eksemplarer af modellen været under hammeren på en særauktion på Mercedes-Benz Museet i Stuttgart.

Prisen endte på € 51.155.000, og dermed er den ikoniske racer fra 1954 nu officielt verdens dyreste Grand Prix-racer.

Banner

Den er samtidig den næst-dyreste bil i verden – kun overgået af en anden Mercedes-Benz, nemlig Rudolf “Rudi” Uhlenhauts 300 SLR Coupé fra 1955.

Uhlenhaut-coupéen fra 1955, der populært er kendt som Rodolf Uhlenhauts firmabil, blev solgt i 2022, og dengang måtte den heldige køber have lige i omegnen af 1,2 milliarder kroner op af lommen.

Det er trods alt også en slags penge.

Kun produceret i 14 eksemplarer

Stelnummeret for den strømlinede sølvpil – 00009/54 – er til at huske, for kun 14 eksemplarer af W196 blev nogensinde produceret, og kun fire styk findes endnu.

Banner

Men til trods for den stærkt limiterede produktion nåede W196-modellen at sætte et mærkbart aftryk på motorsporten med legender som Juan Manuel Fangio, Stirling Moss og Karl Kling bag rattet, hvor typen vandt ni ud af de tolv løb, den deltog i.

Bilen blev oprindeligt specialkonstrueret til særligt hurtige racerbaner med langsider, der gjorde det muligt at nå tophastigheden på 290 kilometer i timen.

Versionerne med åbne hjul adskilte sig ved at være mere velegnet til mindre og mere snoede baner.

Banner

Toppen af podiet

Den 8-cylindrede rækkemotor på 2,5 liter ydede 257 hestekræfter, og med en tørvægt på omkring 700 kg takket være en ultralet aluminiumslegering, kunne W196 køre fra det meste i sin samtid.

Det beviste den allerede ved sin debut i det franske Grand Prix i 1954, hvor Juan Manuel Fangio og Karl Kling sikrede sig både første- og andenpladsen, mens Hans Herrmann satte den hurtigste omgangstid.

Salget går til et godt formål

Det er det verdensberømte auktionshus RM Sotheby’s, som har stået for auktionen, der foregik på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart.

Sælgeren er Indianapolis Motor Speedway Museum, og formålet med salget er at frigøre midler til at udbygge og vedligeholde museets imponerende samling af klassiske racerbiler og til at finansiere museets omfattende renovering og modernisering.

Banner