Mercedes-AMG ONE: Formel 1-raceren til offentlig vej

TEKST OG BILLEDER: Mercedes-AMG

Idéen om en gadebil med Formel 1-motor er ikke bare visionær – den er også ekstremt ambitiøs. For er det muligt at skabe bil, der både kan levere hardcore performance på racerbanen og samtidig bruges til hverdag?

Banner

I Formel 1 gælder det om at vinde løb, og derfor må hensynet til udstødningsemissioner, støj og endda motorens levetid vige til fordel for kampen om en plads på podiet. Sådan har det altid været i motorsportens kongeklasse.

Men ude på virkelighedens veje gælder som bekendt helt andre regler.

Kan de to verdener overhovedet forenes?

Vi har mødt Project ONE Powertrain Director hos Mercedes-AMG High Performance Powertrains, Adam Allsopp, for at blive klogere på verdens måske mest avancerede bil til offentlig vej: Mercedes-AMG ONE.

Banner

Hej Adam. Hvad er det, der gør Mercedes-AMG ONE så speciel?
Vi er lykkes med at konvertere en Formel 1-motor – altså en motor, som er designet til at vinde løb, og som ikke skal tage hensyn til emissioner eller støj – så den opfylder alle forudsætninger for at køre på offentlig vej. Det er der ingen, der har gjort før.

Det lyder kompliceret. Hvad var jeres vigtigste fokus?

Vores mål var for det første at skabe en motor, der kunne holde til at blive brugt. Motoren i Mercedes-AMG ONE er designet til at kunne holde omkring 31.000 kilometer.

Det lyder da egentlig ikke af ret meget …?
Sammenlignet med en helt almindelig produktionsmodel fra Mercedes-Benz, som nemt klarer en halv million kilometer med almindeligt vedligehold, er det ikke ret meget. Men Mercedes-AMG ONE er bare alt andet end almindelig. Og til sammenligning er det jo helt normalt, at motoren i en Formel 1-racer kun holder få løb, før den enten skal renoveres eller skiftes helt ud. Set i det lys er en forventet levetid på 31.000 kilometer faktisk ret fornuftigt.

Banner

Hvad har I så gjort for at forlænge motorens levetid?  
Vi har optimeret alle tænkelige steder. For eksempel har vi reduceret kompressionsforholdet, ændret brændstofindsprøjtning og luftstrøm, mens krumtaphuset er blevet forstærket, og som en ekstra detalje er katalysatoren elektrisk opvarmet. Men det er alt sammen kun justeringer. Lighederne med den oprindelige Formel 1-motor ikke til at komme udenom.

Hvad med udstødningsemissionerne?

Det var vores næste udfordring. For bilerne i Formel 1 kører slet ikke med katalysator eller partikelfiltre, så derfor måtte vi optimere forbrændingen med et ekstra indsprøjtningssystem samt det nyeste inden for katalysator- og filterteknologi. På den måde er vi nået ned på de tilladte grænseværdier for udledning.

Hvordan fungerer sådan en motor så ude i virkeligheden?
Den forener det bedste fra to meget forskellige verdener. Målet var at tage en performancemotor skabt til et liv på racerbanen og gøre den brugbar i helt almindelige hverdagssituationer som for eksempel en trafikprop.

Husk på, at en Formel 1-racer tager mellem 4.000 og 5.000 omdrejninger i tomgang. Og det er jo fint på racerbanen, men helt utænkeligt i bytrafik. Ikke alene ville det larme alt for meget, det ville også medføre alt for høje udledninger under normal bykørsel.

Løsningen på det problem blev muligheden for at køre bilen fuldt elektrisk takket være to elmotorer på forakslen, som hver leverer et output på 120 kW.

Banner

Er der nogle særlige komponenter i motoren, som du vil fremhæve?   

Der er mange, men en af de mest interessante detaljer er, at Mercedes-AMG ONE er den eneste bil til gadebrug, som kører med pneumatisk ventilstyring. Det giver motoren mulighed for at opnå ekstreme omdrejningstal – omkring 11.000 rpm.

En Formel 1-bil kan faktisk klare endnu flere omdrejninger, men vi er nødt til at tage højde for komponenternes tolerancer og grænser – som f.eks. gearkassens. Det er derfor, vi har begrænset dem. Men at give gas op til bare 7.000 omdrejninger føles helt fantastisk. Og når vi kommer over 7.000 omdrejninger, er det som en regulær eksplosion af kraft, for hybridsystemet og forbrændingsmotoren yder en samlet systemeffekt på over 1.000 hestekræfter.

Banner

Den elektriske turbolader er en ret speciel feature. Kan du fortælle lidt mere om den?  

En elektrisk drevet turbolader er ikke noget, man normalt ser i gadebiler. Normalt drives en turbolader udelukkende af udstødningsgasserne. Det er ret effektivt, men ulempen er, at effekten leveres med en smule forsinkelse, når der gives gas.

I Mercedes-AMG ONE sørger en elektrisk motor for at trække turboladeren op i omdrejninger på forhånd, så motoren kan levere power med det samme. Det er med til at sikre utrolig effektiv speeder-respons. Og samtidig fungerer turboen også som en generator, der udnytter den termiske energi, som ellers ville gå til spilde. Den energi kan bruges til at lade batteriet op i stedet for blot at forsvinde som varm udstødningsgas.