Mercedes-AMG ONE (Kraftstoffverbrauch gewichtet, kombiniert: 8,7 l/100 km; CO2‑Emissionen gewichtet, kombiniert: 198 g/km; Stromverbrauch gewichtet, kombiniert: 32 kWh/100 km), ] [1] Die Angaben zu Verbrauch und CO2-Emissionen sind vorläufig und wurden intern nach Maßgabe der Zertifizierungsmethode „WLTP-Prüfverfahren“ ermittelt. Es liegen bislang weder bestätigte Werte vom Technischen Dienst noch eine EG-Typgenehmigung noch eine Konformitätsbescheinigung mit amtlichen Werten vor. Abweichungen zwischen den Angaben und den amtlichen Werten sind möglich. 

Mercedes-AMG ONE (fuel consumption weighted, combined: 8.7 l/100 km; CO2 emissions weighted, combined: 198 g/km; electricity consumption weighted, combined: 32 kWh/100 km), The figures for fuel consumption and CO2 emissions are provisional and were determined internally in accordance with the

Mercedes-AMG ONE: Formel 1-teknologi til gadebrug

Mercedes-AMG står bag nogle af verdens mest kraftfulde performancebiler, og nu markerer motorsportsbrandet sit 55-års jubilæum med verdenspremieren på den længe ventede Mercedes-AMG ONE.

TEKST AF MERCEDES-BENZ DANMARK // FOTO AF MERCEDES-BENZ

AMG blev grundlagt i 1967 af Hans Werner Aufrecht og Erhard Melcher, og med en perlerække af modeller, som for eksempel den legendariske AMG 300 SEL 6.8, der vandt 24-timersløbet på Spa-Francorchamps i 1971, fik de to visionære ingeniører slået deres navn fast i en verden, hvor kun de dygtigste og hurtigste når toppen.

I år kan det ikoniske motorsportsbrand fejre sit 55-års jubilæum, og det sker med præsentationen af den helt nye Mercedes-AMG ONE, som er skabt ud fra ideen om en Formel 1-racer til brug på gaden.

Banner

Hjertet i den nye supersportsvogn udgøres således af en hyperavanceret hybriddrivline baseret på teknologi lånt direkte fra Formel 1, og performancehybriden er udviklet af Mercedes-AMG i Affalterbach tæt samarbejde med Formel 1-eksperterne fra Mercedes-AMG High Performance Powertrains i engelske Brixworth. Dén slags teamwork forpligter, og Mercedes-AMG ONE er da også, akkurat som Formel 1-bilerne fra Mercedes-AMG Petronas F1 teamet, konstrueret omkring et ultralet chassis af kulfiber og byder på aktiv aerodynamik, en sofistikeret undervogn og en række avancerede softwarebaserede køreprogrammer, som er udviklet til både gaden og racerbanen.

Bilen yder en samlet effekt på 1.063 hestekræfter, hvilket blandt andet rækker til en acceleration fra 0-100 kilometer i timen på 2,9 sekunder, 0-200 kilometer i timen på syv sekunder og en topfart på 352 kilometer i timen. 

På den måde står Mercedes-AMG ONE som et eksempel på kompromisløs ingeniørkunst og en ukuelig vilje til at flyttede grænserne for, hvad der er muligt.

“Det er en ekstremt kompliceret opgave at tilpasse en moderne Formel 1-drivlinje til en bil, der samtidig skal kunne anvendes på gaden under alle forhold, og det var langtfra alle, der troede, at det var muligt. Men vores team nægtede at give op, og jeg har den yderste respekt for, at det er lykkedes at skabe Mercedes-AMG ONE. Det er ganske enkelt en helt utrolig præstation,” siger CEO hos Mercedes-AMG, Philipp Schiemer.

Banner

1,6 liter V6 og fire elmotorer

E PERFORMANCE hybriddrivlinen i Mercedes-AMG ONE er lånt direkte fra Formel 1. Den centermonterede V6-benzinmotor på 1,6 liter er teknisk identisk med de motorer, som ligger i racerne i motorsportens kongeklasse, og det raffinerede kraftværk suppleres af i alt fire elmotorer, hvilket blandt andet sikrer et effektivt firehjulstræk.

Forhjulene drives af hver sin elmotor, mens én elmotor er monteret på forbrændingsmotorens krumtapaksel og endnu en elmotor er integreret i forbrændingsmotorens turbolader. Denne avancerede opsætning kan i dén grad mærkes på kraftoverskuddet, som er til rådighed fra et meget lavt omdrejningstal. Dette skyldes særligt den elektrificerede turbolader, som sikrer øjeblikkelig boost ved at snurre turboladeren op på 100.000 omdrejninger i minuttet, så der dannes ladetryk, allerede inden forbrændingsmotoren når op i omdrejninger.

Banner

Performancebatteri med Formel 1-teknologi

Den banebrydende teknologi er med til at sikre suveræn speederrespons, men den unikke drivline med elektrificeret turbolader har endnu et és i ærmet. Turboladerens elmotor er nemlig i stand til at konvertere overskudsenergi til strøm, som enten ledes direkte til forhjulenes elmotorer eller bruges til at oplade bilens højvoltsbatteri.

Højvoltsbatteriet er ligeledes udviklet af Mercedes-AMG. Teknologien har allerede bevist sit værd under de mest nådesløse betingelser i Mercedes-AMG Petronas F1 teamets racerbiler og er desuden integreret i performance-plug-in-hybriden Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE, hvor den elektriske drivline hæver den samlede ydelse fra 639 til 843 hestekræfter. Batteripakken i Mercedes-AMG ONE er på 8,4 kWh, og dermed er det muligt at tilbagelægge op til 18,1 kilometer på ren elkraft. Batteriet kan både lades op under kørslen eller via et kabel.

Den nye Mercedes-AMG ONE vil for første gang kunne opleves i rullende live, når den gæster den verdensberømte motorsportsfestival Festival of Speed på den engelske racerbane Goodwood.