Den tidligere rallystjerne og fabrikskører for Mercedes-Benz, Ewy Rosqvist, gik bort 4. juli 2024, 94 år gammel. I løbet af sit lange liv nåede hun at vinde nogle af verdens hårdeste løb. Og i en tid, hvor både kvindelige racerkørere og egentlige racerløb var særdeles sjældne syn, formåede hun at tilbagelægge en distance på 5.000 kilometer på primitive grusveje med en gennemsnitsfart på 127 km/t.
Motorsporten er blandt de få sportsgrene, hvor mænd og kvinder konkurrerer på lige vilkår. Alligevel er det et fåtal af kvinder, der når helt til tops. Men Ewy Rosqvist var undtagelsen. I begyndelsen af 1960’erne var hun nemlig fabriksfører for Mercedes og blandt verdens bedste rallykørere.
Den 5. november 1962 vandt Ewy Rosqvist med co-driver Ursula Wirth det næsten 5.000 kilometer lange rally Gran Premio Argentina med en imponerende margin på to timer ned til andenpladsen. De i publikum, der troede, at de unge svenskere var fotomodeller for Mercedes, måtte chokerede indse, at det bestemt ikke var tilfældet. Parret havde nemlig ikke bare vundet det ekstremt farlige løb og alle seks etaper, de havde også øget gennemsnitsfarten på de dårlige argentinske veje fra sidste års rekord på 121 km/t til næsten 127 km/t.
Forestil dig at køre fra København til Stockholm otte gange, på veje uden asfalt – og med så høj fart! Med sejren cementerede hun sin status som superstjerne i en ekstremt mandsdomineret verden.
Det hele begyndte på de sydsvenske grusveje
Ewy Rosqvist blev født som Ewy Jönsson i Stora Herrestad uden for Ystad i det sydlige Sverige. Hun var den eneste datter i en børneflok på fem, og efter at have færdiggjort skolen, uddannede hun sig til veterinærassistent. Et job, der indebar 150-200 kilometer bag rattet hver dag på skånske grusveje.
Hendes far forærede hende en Mercedes 170 S (W 136), og det tog hende ikke længe at tilbagelægge de første 220.000 kilometer. Ewy passede sit arbejde på gårdene i området, og på turene imellem besøgene forsøgte hun hele tiden at reducere sin transporttid.
"“Efter to år kørte jeg så godt, at jeg ofte var færdig med dagens arbejde op til to timer før mine kolleger, selvom vi besøgte lige mange gårde.“"
En af de hurtigste kvinder i Europa
Senere deltog hun blandt andet i det svenske Midnattssolsrallyt som co-driver for sin mand, Yngve Rosqvist, og her blev hun for alvor bidt af rallysporten. Hun blev hurtigt blandt de bedste kvinder i Europa, men dengang som nu var rally en dyr sport. Det kunne koste flere månedslønninger at deltage i en enkelt konkurrence, og til sidst var det heller ikke muligt at kombinere de mange løb med et fuldtidsarbejde.
Cirklen sluttes
I 1960 skrev Ewy kontrakt som fabriksfører for Volvo, og i 1962 blev hun og Ursula Wirth en del af Mercedes-teamet. Allerede få måneder senere kom den storslåede sejr i Argentina i hus i en stor Mercedes 220 SE (W111). Men løbet var ikke bare langt og udmagrende – det var også farligt. Ud af de i alt 285 biler, der stillede til start, kørte kun 43 over målstregen. Tre førere omkom desuden under løbet.
"“Da vi steg ud af bilen, troede folk, vi var modeller, men vi havde kun nået at vaske det værste støv af os, inden vi kørte over målstregen.""
I de følgende år blev det også til to tredjepladser i løbet samt sejre i klassen op til 2,5 liter i både Monte Carlo-rallyet og på Nürburgring. Derudover opnåede hun flotte placeringer i både det græske Akropolisrally og Spa-Sofia-Liège rallyet.
Vinderbilen fra Argentina
I 1964 indstillede hun sin professionelle karriere, men fortsatte med at arbejde for Mercedes-Benz som ambassadør for mærket helt op til få år inden siden død. Vinderbilen fra Argentina kan stadig opleves på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart.
Se mere 1: Den svenske film ”Rallybrudar” fra 2008 med Eva Röse og Marie Robertson er inspireret af Ewys historie. Filmen blev nomineret til filmprisen Guldbaggen og blev en publikumssucces, der kan findes på forskellige streamingtjenester.
Se mere 2: Her kan du se en film, hvor Ewy som 89-årig fortæller om, hvordan det var at vinde i Argentina.