Design med karakter

Tekst af Nicolo Fischer

Hvad er det, der gør Mercedes-Benz til noget særligt? Head of Luxury Design hos Mercedes-Benz, Klaus Frenzel, fortæller her om Mercedes-Benz-stjernen, om mærkets historiske arv, og om hvorfor hver eneste bil skal have sin helt egen karakter.

Banner

Vi begynder med et tankeeksperiment: Hvad betyder luksus for dig personligt? Brug lige et øjeblik på at tænke over det. Er tid en luksus for dig? Er det en særlig oplevelse? Eller et stykke virkeligt godt håndværk? Uanset hvad er luksus, og hvordan vi oplever luksus, et individuelt spørgsmål. Alligevel formår visse virksomheder at skabe produkter, der appellerer til et stort antal mennesker verden over.

Med næsten 2,5 millioner solgte biler i 2023 og mere end 166.000 medarbejdere har Mercedes-Benz opnået global succes som bilproducent. Men hvordan formidler mærket en luksuriøs fornemmelse i og omkring sine kerneprodukter? Disse spørgsmål besvarer Klaus Frenzel. Han er Head of Luxury Design, og vi møder ham til et interview, som han indleder med utvetydigt at erklære, at der ikke findes nogen universel opskrift på luksus – det handler snarere om at finde en fællesnævner. “Til syvende og sidst er luksus et spørgsmål om begær. Noget, du ikke nødvendigvis har brug for, men helt sikkert gerne vil have,” forklarer Frenzel.

Banner

Mærkets historie er en skattekiste

Hvad er det specielle ved luksus, når det gælder biler? “Grundlæggende har bilerne en brugsværdi, fordi de kan transportere dig fra A til B. Men de kan også skabe begær på et følelsesmæssigt plan med deres design, skønhed og unikke egenskaber,” siger Frenzel. Han beskriver virksomhedens lange historie som en ’skattekiste’. Mercedes-Benz har altid skabt ikoniske biler, der fortæller en historie. Mercedes-AMG SL er for eksempel ikke kun en hurtig sportsvogn, men også summen af årtiers historiske bedrifter inden for motorsport. “Vi skaber følelser, der kan opleves,” tilføjer Frenzel. Et andet vigtigt aspekt ved ikoniske modeller fra Mercedes-Benz er evnen til at se fremad, også når det gælder det tekniske. Teknologien i konceptbilen Vision One-Eleven viser, hvordan fremtidens elbiler kan komme til at se ud, samtidig med, at den trækker linjer tilbage til designet på den legendariske C 111 fra 1969.

Foruden mærkets historiske arv og teknologiske fremskridt spiller kundernes ønsker en afgørende rolle. Og disse er selvfølgelig meget forskellige. Derfor mener Frenzel med rette, at hver enkelt bil skal have en stærk og unik karakter, der i visse tilfælde skiller vandene. “Hvis der er noget, en Mercedes aldrig må blive, så er det kedelig. Enhver bil skal altid have sine egne unikke egenskaber. Og alle kunder skal kunne finde noget, der passer til lige netop dem, blandt vores forskellige modeller,” siger Frenzel og tilføjer, at et bredt udvalg af konfigurationsmuligheder samtidig giver kunderne mulighed for at finjustere bilernes udtryk endnu mere efter egne ønsker – og på den måde skræddersy bilen til deres helt individuelle smag og behov.

Banner

Mærkets luksuriøse designaspekt er afspejlet i Mercedes-Benz Places-projektets arkitektur og livsstil. De første projekter gennemføres i Dubai (til venstre) og Miami (ovenfor).

Mere end blot en bil

Bilerne er naturligvis kerneprodukt hos Mercedes-Benz. Dertil kommer produkter og samarbejder, som skaber et helt varemærkeunivers for kunderne. Hvad er formålet med det? “Et varemærkeunivers, du kan fordybe dig i, leve i og føle dig hjemme i,” svarer Frenzel og fremhæver to projekter som perfekte eksempler på denne holistiske tilgang. Det ene er PROJECT MONDO G, en genfortolkning af G-Klassen med elementer fra de populære dynejakker fra Moncler. Det er Mercedes-Benz Places, et fyrtårn for en luksuriøs og fremtidsorienteret livsstil. Med udgangspunkt i denne vision er man i øjeblikket i gang med at bygge et 65-etagers boligkompleks i Dubai med et unikt ellipseformet design, der minder om konceptbiler fra Mercedes-Benz – som for eksempel VISION EQXX og Concept CLA Class. Og det er blot begyndelsen, for der er også planer om et byggeri i Miami i Florida. Her er der tale om et kubeformet skelet, bundet sammen på en intelligent måde, som resulterer i en tidløs skyskraber, der skiller sig ud fra det lokale arkitektoniske landskab.

"Vi vil skabe et varemærkeunivers, du kan fordybe dig i, leve i og føle dig hjemme i"

Sidste spørgsmål til Klaus Frenzel: Hvad er efter din mening varemærkets mest uundværlige element? Klaus Frenzel ler og er ikke i tvivl om, at dét er Mercedes-Benz stjernen. “Lidt forenklet sagt, så fokuserer stjernen på alt som en skarp linse. Den udtrykker alt på en nærmest fortryllende måde og symboliserer en utrolig styrke. Når stjernen toner frem, siger den faktisk det hele.”