500 K blev lanceret for 90 år siden i otte forskellige karrosserivarianter. De kostede svimlende formuer på deres tid – og særligt én version blev købt af bohemetyper med en forkærlighed for luksus og enorme kræfter.

Mercedes-Benz 500 K blev bygget i Sindelfingen og kunne fås i otte forskellige varianter. De kostede alle omkring 22.000 mark – eller nogenlunde det samme som et flot hus med en god beliggenhed. I alt blev der bygget 761 chassiser mellem 1934 og 1939 – 342 eksemplarer af 500 K og 419 af 540 K – hvoraf de 691 fik monteret et karrosseri i Sindelfingen og kun 70 blev sendt videre til andre karrosseriproducenter. Cabriolet B var den mest populære model med mere end 296 enheder.
Sportslig og spektakulær
Efter lanceringen af de syv øvrige karrosserivarianter i juni 1934 debuterede modelseriens ottende model – seriens superstjerne – ved biludstillingen i Paris samme år under betegnelsen 500 K Special Roadster. Og blot ét år senere imponerede den offentligheden i en endnu mere fantastisk version: Den røde 500 K Special Roadster, som i dag er udstillet på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart, vælges ofte som en klar favorit blandt de mange museumsgæster fra hele verden – og er sandsynligvis også en af de mest fotograferede. Gang på gang stimler gæsterne sammen om den klassiske model, der har opnået kultstatus. Forfatteren kender selv en bedstefar med et barnebarn, der bor i nærheden af Stuttgart og som besøger museet hver anden måned for at beundre den røde Special Roadster. Med et prisskilt på 28.000 mark var den også en af de dyreste versioner af W29, da den blev lanceret, men der blev ikke desto mindre solgt omkring 50 eksemplarer af den. Om pengene kunne være brugt bedre på en villa med en fantastisk beliggenhed spekulerede køberne ikke så meget over – de ejede jo nok flere af dem i forvejen. 500 K Special Roadster var en bil for den gennemførte boheme med en absolut forkærlighed for luksus, en høj ydelse og design.

Kunstigt perlemor i interiøret
Men Special Roadster, der indtager en prominent plads blandt historiens mest fantastiske Mercedes-Benz-modeller, er ikke blot en firehjulet skønhed med forkromede rammer om instrumenterne, kunstig perlemor i instrumentpanelet, en fantastisk kølerafdækning, karismatiske runde lygter og elegante former. Med sin femliters ottecylindrede motor med 160 hestekræfter og en tophastighed på 160 km/t. var den også en af datidens hurtigste sportsvogne. Det vides ikke, hvor mange Special Roadsters der stadig eksisterer i dag. Men det er og forbliver en bil for de rige og berømte, for når en 500 K Special Roadster bliver sat til salg eller kommer på auktion, så ryger buddene ofte op i et tocifret euro-millionbeløb…
Forfatteren Jörg Heuer er chefredaktør på magasinet Mercedes-Benz Classic. Det udgives to gange om året med fascinerende historier om klassikere fra Mercedes-Benz. Abonner nu på mb4.me/classic