Klar til fremtiden: Den elektriske G-Klasse fører arven videre

Tekst af Hendrik Lakeberg

Den nye og fuldt elektriske G 580 with EQ-Technology fører den ikoniske Mercedes-Benz G-Klasse ind i vores nye tidsalder – uden at gå på kompromis med den vigtigste præmis for modellen, nemlig de suveræne terrænegenskaber.

Banner

Køreoplevelsen i G-Klassen med EQ-teknologi lader på ingen måde noget tilbage at ønske i forhold til modellerne med kombineret forbrændings- og mild-hybridmotor.

Uanset om det gælder den australske ødemark eller New York Citys hektiske trafik, så er der næsten ingen grænser for, hvad G-Klassen er i stand til. De alsidige køreegenskaber og det minimalistiske design med knivskarp linjeføring forstærker det funktionelle udtryk, som i sin grundessens har været uændret siden 1979. ‘Never change a winning team,’ som man siger.

Særligt i de senere årtier har denne kompromisløse tilgang gjort G-Klassen til en eftertragtet designklassiker rundt omkring i hele verden. En klassiker, der samtidig er svær at overse ude på vejene. Mens den visuelt fremstår nærmest uforandret, så er den igennem mere end fire årtier blevet bygget med stolthed i østrigske Graz.

‘Stronger than time,’ som var mottoet for den generation af modellen, der blev lanceret i 2018, gælder mere end nogensinde i 2024. Mercedes-Benz har bevaret G-Klassens særlige karakteristika gennem omhyggeligt valgte og diskrete justeringer af designet, mens ingeniørerne løbende har sørget for at være på forkant med teknologien. Med andre ord har G-Klassen modstået tidens tand så godt, at den i dag kan betegnes som fremtidssikret.

Banner

G-Klassens interiør tilbyder også ultimativ Mercedes-Benz komfort med MBUX-systemet og sofistikerede udstyrsvarianter.

EQ-teknologi

De seneste udgaver af G-Klassen er blevet gjort elektriske med en mild-hybridmotor, der booster ydelsen og reducerer brændstofforbruget. Foruden en G 500, den nye G 450 d – med den største samlede stigning i ydelsen – er Mercedes-AMG G 63 som en undtagelse herfra blevet udstyret med en revideret V8-motor. Den fuldt elektriske G-Klasse er ny i familien, og G 580 with EQ-Technology er snart klar til at tage udfordringen op ude på vejene. Her kan føreren eksempelvis opleve G-ROAR, en specialudviklet lydgenerator, der sørger for den akustiske signaturlyd i den fuldt elektriske G-Klasse.

Den største udfordring for ingeniørerne har uden tvivl været at omsætte det sofistikerede differentiale til en elektrisk drivline. Men med fire individuelt styrede elmotorer – en til hvert hjul – er det lykkedes at skabe den perfekte løsning. Hver enkelt motor har en effekt på 108 kilowatt – hvilket svarer til en samlet ydelse på hele 432 kilowatt eller 587 hestekræfter, der sørger for en ekseptionelt kraftfuld elektrisk køreoplevelse bag rattet i G-Klassen.

Banner

Den elektriske drivline sikrer ikke alene overbevisende kraftoverskud – de fire elmotorer er også garant for endnu bedre og mere præcis styring. Den elektriske G-Klasse er nemlig designet med såkaldte virtuelle spærredifferentialer. Det fuldt variable drejningsmoment kan på denne måde fordeles individuelt mellem hjulene digitalt, enkelt og lynhurtigt. Bag rattet kan du vælge mellem fire køreprogrammer med DYNAMIC SELECT-funktionen: INDIVIDUAL, SPORT, COMFORT, TRAIL og ROCK. Styretøjet, undervognens dæmpning og speederpedalens karakteristik tilpasses efter med det valgte program, og du finder selvfølgelig også et LOW RANGE-reduktionsgear.

Ultimative terrænegenskaber

Den elektriske G-Klasse er en ægte G-Klasse, og det altoverskyggende fokus i udviklingen var derfor, at køreegenskaberne på ingen måde måtte stå tilbage for de konventionelle modeller. G-Klassen er kendt for at kunne klare stigninger på op til 100 procent. Og hvordan klarer den ny G 580 with EQ-Technology sig så?

“Den elektriske G-Klasse hæver endnu en gang barren for ægte eventyr og er perfekt udstyret til at fortsætte den succeshistorie, som indtil videre har varet i 45 år. G-Klassen forener kort sagt en unik køreoplevelse med en suveræn digital oplevelse,” siger Markus Schäfer, Technical Director og medlem af bestyrelsen i Mercedes-Benz Group AG.

Banner

Én ting er helt sikkert. Vælger du en elektrisk G-Klasse, går du ikke på kompromis med noget. For eksempel er bilens undervogn dækket med stærkt kulfiberkomposit, som beskytter batteriet mod stød. Undervognens højteknologiske beskyttelsesplade kan faktisk modstå vægten af fire G-Klasser samlet på en overflade på størrelse med bunden af en sodavandsflaske. Og Mercedes-Benz har også flyttet barren til nye højder, når det gælder den velkendte komfort i kabinen. For eksempel med augmented reality i navigation og muligheden for a tilvælge to fuldt integrerede 11,6-tommer touchskærme bagi, som sørger for underholdning under kørslen. Mercedes-Benz MBUX-multimediesystemet er således nu fuldt tilgængeligt i alle biler i den nye modelgeneration. Burmester® 3D surround soundsystemet og Dolby Atmos, der fås som ekstraudstyr, skaber en medrivende lydoplevelse og en ny lyddimension i bilen.

Robust legende

G-Klassen er helt og aldeles tro mod sin arv, men fans kan alligevel glæde sig til en række nye funktioner og detaljer på den elektriske variant af ikonet. Dette gælder blandt andet den sorte kølerafdækning med integreret lysbånd og kromindfatning, som diskret understreger, at denne G-Klasse er en fuldt elektrisk model. Andre ikoniske features som for eksempel de robuste dørhåndtag er naturligvis bevaret.

Edition One

Lanceringen af G-Klasse with EQ-technology markeres med den limiterede udstyrsmodel EDITION ONE. Specialmodellen kan fås i den nye MANUFAKTUR-lakering South Sea Blue Magno og i fire andre farver. Både dørhåndtag og de 20″ store letmetalfælge er sorte, mens blå bremsekalibre på for- og bagakslen samt en blå designstribe i kofangerne fremhæver nuancerne i eksteriørdesignet. Bagerst finder man reservehjulsafdækning i nyt design, og den dominerende blå eksteriørfarve er videreført til kabinen med eksklusive blå kulfiberdele og kontrastsyninger.

Find mere information her: mb4.me/EditionOne