Denne stjerne begyndte allerede at funkle i det tyske motorsportsmesterskab, DTM, i 1990 og 1991. Men power-sedanen med den markante hækspoiler strålede for alvor for 30 år siden: 190 E 2.5-16 Evolution II fik af sine mange fans det kærlige tilnavn EVO II.
1992: En superstjernes år
Motorsportsudgaven af den såkaldte ’Baby Benz’ vandt hele 16 af de 24 løb i DTM-sæsonen for tre årtier siden og indtog sensationelt de tre første pladser i den samlede stilling: Klaus Ludwig vandt guld, danske Kurt Thiim tog sølv og Bernd Schneider fik bronze. Femte- og sjettepladsen gik også til EVO II-kørere i 1992: Keke Rosberg og Roland Asch. Konkurrenterne blev simpelthen overhalet af DTM-seriens superstjerner fra Mercedes-Benz.
En rekord, der holder evigt? Ikke blot én! For både før og efter har ingen anden bilmodel vundet oftere, scoret flere point, sat flere bedste træningstider, sat flere hurtigste omgange eller ført flere kilometer i DTM – end EVO II.
På trods af disse triumfer blev der kun bygget 502 eksemplarer af den kompakte sportsvogn. EVO II, udstyret med 235 hestekræfter, blev præsenteret for første gang i 1990 på biludstillingen i Genève og solgt til kunder med motorsportsambitioner. DTM-reglementet tillod nemlig kun biler, der også kunne godkendes til gaden. Dette resulterede i en eksklusiv lille serie, som således var en forudsætning for, at EVO II kunne benyttes i DTM. Motorerne, der skulle bruges i løbene, blev udviklet fra de serieproducerede bilers firecylindrede rækkemotor. Det var i øvrigt den sidste DTM-motor, der blev konstrueret i motorudviklingen hos Mercedes-Benz, inden AMG selv overtog opgaven.
I dag er mange fans og samlere på udkig efter en af de sjældne og ikoniske sportsvogne, som længe er blevet handlet for langt over én million kroner, afhængig af stand. Udviklingen af denne ikoniske bil skete i samme æra, som da den legendariske Bruno Sacco var ansvarlig for mærkets design. Fra 1975 til 1999 var han chefstylist og senere chefdesigner for Mercedes-Benz. Og hvis man spørger den italiensk fødte designer om hans bedste køretur, får man dette svar: “Jeg vil altid huske turen med EVO II fra Stuttgart og ned til Genova ved Middelhavet. Jeg nød virkelig de mange timer bag rattet i denne specielle bil.”