Plug-in hybrid til racerbanen: Her er den nye Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE Coupé

Den nye Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE Coupé er topmodellen i GT-serien, og med en hybriddrivlinje, der kombinerer eldrift med en klassisk V8-benzinmotor, er den hurtigere fra 0 til 100 km/t end nogen anden model fra Mercedes-AMG.

Banner

Den nye Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE Coupé er seneste skud på stammen fra Affalterbach, og takket være en hybriddrivlinje og et højvoltsbatteri på 6,1 kWh er den teknisk set en vaskeægte plug-in hybrid.

Men selvom det er muligt at tilbagelægge op til 13 kilometer på ren strøm, før den mægtige V8’er vækkes til live, er brændstoføkonomien ikke det mest imponerende ved den nye performance-coupé.

Hybriddrivlinjen gør det nemlig ikke kun muligt at tøjle forbruget, men sikrer frem for alt ekstreme præstationer på racerbanen.

Med en samlet systemydelse på 816 hestekræfter og et overvældende moment på 1.420 Nm sprinter Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE Coupé fra 0 til 100 km/t på 2,8 sekunder, mens topfarten er opgivet til 320 km/t.

Banner

Unikt AMG-batteri

Hybriddrivlinjen kombinerer den velkendte 4-liters twin-turbo V8’er fra Mercedes-AMG med en elmotor monteret direkte på bagakslen, der leverer kræfter med fascinerende respons via en to-trins transmission.

Det specialfremstillede highperformance-batteri er udviklet af Mercedes-AMG og designet til at kunne til at kunne lagre og frigive energi lynhurtigt. Princippet er det samme som i Formel 1, hvor et konstant opladet batteri sørger for, at der altid er ekstra power til rådighed.

Hver af de 560 battericeller er omgivet af et specielt kølemiddel, der effektivt sikrer optimal driftstemperatur, selv under ekstreme forhold. Batteriet kan levere en kontinuerlig effekt på 70 kW og op til 150 kW i peak, mens opladningen sker via en 3,7 kW indbygget oplader eller gennem bremsekraftgenvinding i fire trin med op til 100 kW.

Banner

Aktiv aerodynamik

Det aktivt aerodynamiske design kan mere end at se godt ud. Det hjælper nemlig også med at optimere præstationerne. En kulfiberprofil under og foran motoren er for eksempel med til at “suge” bilen mod jorden ved hastigheder over 80 km/t, mens den udfoldelige bagspoiler med fem forskellige positioner leverer downforce for ekstra stabilitet.

Standardudstyret inkluderer desuden keramiske bremser, AMG ACTIVE RIDE CONTROL affjedring med semi-aktiv krængningsstabilisator og aktiv bagakselstyring, der drejer modsat forhjulene ved lave hastigheder og synkront ved høj fart.

Både interiør og eksteriør kan skræddersyes med indtræk og lakering fra Mercedes-Benz MANUFAKTUR sortimentet. Endelig er det desuden muligt at vælge 2+2 sædeformation, som inkluderer mindre bagsæder.

Læs mere om Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE Coupé her.

Banner