Mercedes-Benz Vision One-Eleven:

En ny fortolkning af et 70'er-ikon.

TEXT AF MERCEDES-BENZ DANMARK // FOTO AF MERCEDES-BENZ

Vision One-Eleven kombinerer futuristisk designsprog med innovativ elektrisk performance. Superbilen er kendetegnet ved Mercedes-Benz' karakteristiske One-Bow-design, og de teknologiske højdepunkter omfatter blandt andet den ekstremt kraftfulde fluxmotor, der er udviklet af elmotorspecialisten YASA.

Mercedes-Benz Vision One-Eleven er inspireret af de C 111 biler fra 1960’erne og 70’erne, som blev brugt til at teste revolutionerende Wankel- og turbodieselmotorer. De var også prototyper til test af polymerbaserede karrosserier. Designet af de ekstremt aerodynamiske sportsvogne har opnået kultstatus, blandt andet takket være de karakteristiske mågevingedøre og den iøjnefaldende orange-sorte lakering.

“Vores mål hos Mercedes-Benz er ikke at lave styling – vores mål er at skabe ikoner. For mig er det forskellen mellem mainstreamdesign og luksus. Designikoner som Type 300 SL og C 111 – begge med mågevingedøre – er en del af vores DNA. Disse legendariske biler var vigtige inspirationskilder til det ikoniske design af Mercedes-Benz Vision One-Eleven.

Her forenes skønhed og det ekstraordinære i en vision for fremtiden. Vision One-Eleven er den moderne fortolkning af C 111. Overraskelsesmomentet kommer fra dens usædvanligt puristiske og samtidig ekstremt muskuløse proportioner, som også afspejles i interiøret. Det sanselige og minimalistiske formsprog er essensen af ICONIC LUXURY by Mercedes-Benz.”

Gorden Wagener, Chief Design Officer, Mercedes-Benz Group AG

Banner

Et design, som flytter grænser

Karrosseriet på Mercedes-Benz Vision One-Eleven er baseret på One-Bow-designet. Fra den lave front til de muskuløse proportioner bagtil løber linjerne i en jævn bue, der giver silhuetten et ekspressivt udtryk. Det harmonerer perfekt med den kobber-orange alubeam-lak, som minder om farven på den originale C 111. Farven på Mercedes-Benz Vision One-Eleven er dog betydeligt kraftigere end på C 111 og ændrer sig desuden med lyset.

Andre detaljer er de forsænkede mågevingedøre og sideruderne, som er camouflerede med et pixeleret mønster. Et andet kendetegn er de store hjul, som sidder sømløst i hjulkasserne under de fremspringende vinger. Det forstærker indtrykket af en kompromisløst sportslig og aerodynamisk optimeret bil.

Hjulenes design består af kraftigt strukturerede elementer, der minder om elektriske motorviklinger – en klar indikation af den topmoderne, fuldelektriske drivlinje, der ligger til grund for Mercedes-Benz Vision One-Eleven. De står i skarp kontrast til bilens ikoniske, minimalistiske og glatte overfladedesign, som mere ligner et kunstværk.

 

Front med ikonisk high-tech look

Selv forfra minder Mercedes-Benz Vision One-Eleven om C 111. Der er dog betydelige forskelle, hvis man går ned i detaljen. Et eksempel er den distinkte front, som på begge biler består af et lavtliggende rektangulært element med afrundede ender i begge sider.

På C 111 er det et lukket plastelement med bikagestruktur, som er udstyret med runde tågelygter. Den tilsvarende del på Vision One-Eleven ligner meget ved første øjekast, men et nærmere kig afslører et fleksibelt eksternt display med et pixellignende 3D-udseende.

I modsætning til C 111 har Mercedes-Benz Vision One-Eleven et U-formet og stærkt profileret frontpanel. Over det smalle lysbånd er der yderligere ligheder, ikke mindst de sorte luftindtag på motorhjelmen.

Banner

Aerodynamiske egenskaber og digitale elementer bagtil

Bagtil er Mercedes-Benz Vision One-Eleven også domineret af en kraftigt profileret diffuser. Over den strækker sig et display, der har samme form som sit modstykke i fronten og har samme pixelstruktur i de røde baglygter. I lighed med bladprofilerne langs siderne er der også blå lyseffekter bagtil. Indersiden af hjulene er udstyret med cirkulære lyselementer.

 

Det første sportsvognsinteriør med loungekoncept

Indvendigt præsenterer Mercedes-Benz Vision One-Eleven det første sportsvognsinteriør med loungekoncept. I lounge-mode er sæderne fuldt integrerede i interiøret, hvor karme, kardantunnel og bagagerum smelter sammen. Det skaber et helt nyt og usædvanligt luftigt koncept. I modsætning til tidligere centermotorsportsvogne udnytter den elmotorernes kompakte proportioner til at forlænge interiøret bagud.

 

Banner

Futuristisk og luksuriøs atmosfære med kontrasterende farver

Interiøret i Vision One-Eleven afspejler fremtidens luksus med et progressivt farvekoncept og ekstraordinære materialekombinationer. De kontrasterende farver og materialer tiltrækker sig opmærksomhed ved første øjekast. Store områder som instrumentbrættet er beklædt med hvidt stof fremstillet af 100 % genanvendt polyester.

Andre elementer som armlænene på dørtrinene og midterkonsollen samt pakkehylden under den store bagrude er beklædt med lys orange læder. Det skaber en glidende overgang fra interiør til bagagerum. Det forarbejdede læder er garvet med skaller fra kaffebønner.

I andre henseender er interiøret i Mercedes-Benz Vision One-Eleven reduceret til et minimum. Sædehynderne er integreret i gulvet og minder om et buet sæde i en formel 1-racer. Den orange firepunktssele og dens højglanspolerede spænde forstærker den sportslige karakter yderligere.

De innovative sæder kombinerer den sportslige følelse med luksuriøs komfort, da ryglænets vinkel kan justeres i modsætning til i en formel 1-bil. Mellem sæderne er en kompakt midterkonsol.

Den eneste komplekse detalje i interiøret er det læderbeklædte rat, som er udstyret med forskellige funktionelle betjeningselementer og avancerede touchelementer. Det suppleres af en kompakt touchscreen med højopløsningsdisplay, der er monteret på siden af rattet og vinklet mod føreren.

Banner

UI/UX med retro-futuristisk pixel-look

Kontrasten til det moderne interiør skabes af det smalle pixeldisplay, der strækker sig over hele instrumentpanelet. Derudover tilbyder 3D-pixeldisplayet digitale kunstværker ved hjælp af glaspixels, der viser en skiftende farvegradient afhængigt af betragtningsvinklen. Det tilsvarende virkelige billede vises derefter i knivskarpe detaljer på den højopløselige skærm ved siden af rattet.

 

Augmented reality tager brugeroplevelsen til et nyt niveau

Til premieren på Vision One-Eleven har Mercedes-Benz’ designere skabt en visionær brugeroplevelse ved hjælp af augmented reality (AR) og placeret den i en virtuel prototype af Vision One-Elevens interiør. Så snart føreren tager Magic Leap 2 AR headsettet på, bliver oplevelsen beriget med digitalt indhold i høj opløsning, som er kontekstuelt integreret i omgivelserne. Det skaber en sømløs blanding af fysisk interiør og digital brugergrænseflade bag skærmen. Faktisk bliver hele bilen til brugergrænsefladen.

Mercedes-Benz har eksperimenteret med AR siden lanceringen af konceptbilen F015 i 2015. AR UI i denne nye bil præsenterer en fremtidsvision, der fungerer på to niveauer: informationerne på instrumentbrættet og informationerne i miljøet i og uden for bilen.

Banner

Dette markerer udviklingen fra en skærmbaseret UI med Mercedes-Benz’ intuitive zero-layer-teknologi til et AR UI med zero-layer-elementer. Elementerne omfatter moduler, 3D-ikoner og navigationskortet. Betjeningsgrænsefladen omkring instrumentbrættet og rattet er også forbedret med yderligere kontekstualiseret information, der er knyttet til faktiske objekter som knapper eller kontakter.

Den 180-graders AR-visning integrerer verden uden for den virtuelle prototype – bilen smelter sammen med omgivelserne, og føreren er i centrum. Der projiceres kortelementer ind i miljøet, som indeholder yderligere information, for eksempel interessante steder eller skjulte farer som vejarbejde bag en kurve.

Med denne visning forbedrer systemet situationsbevidstheden ved at sløre uvæsentlige detaljer. Elementer, der hindrer førerens udsyn, såsom A-stolpen, dørene og motorhjelmen, vises som “gennemsigtige”. Mercedes-Benz’ designere og eksperter arbejdede sammen med de teknologispecialister hos Magic Leap for at udvikle og forfine AR-oplevelsen i Vision One-Eleven ved hjælp af de avancerede Magic Leap 2 AR briller.

 

Højtydende aksial fluxmotor og helt ny batteriteknologi

Til de teknologiske højdepunkter hører et nyt batterikoncept med højtydende væskekølede cylindriske celler med en ny cellekemi. Endnu en gang er den omfattende viden fra motorsportseksperterne fra Mercedes-AMG High Performance Powertrain i Brixworth blevet udnyttet i dette lovende koncept for fremtidige performanceorienterede batterier. Derudover har Vision One-Eleven to usædvanligt kraftige og avancerede aksiale fluxmotorer fra YASA.

Banner

Mercedes-Benz udvikler denne teknologi sammen med YASA til sin næste generation af elektriske drivsystemer. YASA er en britisk specialist i elektriske motorer med base i Oxford og har været et 100 procent datterselskab af Mercedes-Benz AG siden juli 2021, hvilket sikrer adgang til en unik fremtidig teknologi, der har potentialet til at tage elektrisk mobilitet til et nyt niveau.

Ud over effekt- og momenttætheden er en anden stor fordel den smalle pakke, som reducerer både vægt og dimensioner. Vægten af en aksial fluxmotor er kun en tredjedel af vægten af nutidens elmotorer med samme udgangseffekt. Samtidig kræver den kun en tredjedel af den plads, som en radial fluxmotor optager. Det åbner op for helt nye muligheder for ingeniører og giver ny frihed i designet af en elbil, som Vision One-Eleven er et eksempel på.

Den fremtidige generation af YASA aksialmotorer skal fremstilles på Mercedes-Benz fabrikken i Berlin-Marienfelde og skal udgøre kernen i den fremtidige drivlinje til performancesegmentet.