5 x Fremtid

Tekst: Bastian Fuhrmann // Visuellt koncept: Nadeen Alattar og Ekaterina Kachavina // CGI-baggrund: David Goldberg

Mercedes-AMG kan se tilbage på en enestående historie. I anledningen af mærkets 55. jubilæum tager vi et kig på dets særlige DNA – og på fem modeller, der kaster lys over dets fremtid.

Jubilæer giver ikke kun lejlighed til at fejre fortidens glorværdige succeser og landvindinger, men er også en mulighed for at tage et kig i bagspejlet. Så lad os gå tilbage til AMG-mærkets ’big bang’, som egentlig begynder med en slutning – og samtidig på vidunderlig vis illustrerer, hvad det er, som gør dette mærke så fascinerende. Vi er i motorsportssæsonen 1965, hvor et nyt reglement bestemmer, at fabriksteams kun er tilladt med racerbiler, der er baseret fra en serie af biler beregnet til gaden. Den siddende ledelse hos Daimler-Benz synes, at den nye godkendelsesproces virker for bekostelig, og man beslutter foreløbig at kvitte motorsporten – bortset fra rally- og standardvognsmesterskaberne. Hans-Werner Aufrecht, som udgør A’et i det senere AMG-mærke, arbejder på dette tidspunkt i fabrikkens motorudviklingsafdeling og ser med ærgrelse på, at motorsportsaktiviteterne hos Daimler-Benz skal slutte. Det er omkring denne tid, han møder Erhard Melcher, det senere M i AMG. Begge personer har en ukuelig passion for racerløb og koncentrerer sig i første omgang om udviklingen af standardbiler – og dét med succes. En ombygget version af Mercedes-Benz 300 SE, bygget af Aufrecht og Melcher, tager således sejren 10 gange i den tyske standardvognsserie – et mere end imponerende eksempel på deres spirende samarbejde.

Ansporet af deres succes fortsætter Melcher og Aufrecht med at nørkle, også efter fyraften – i en garage i Großaspach, der er Aufrechts fødeby og ender med at stå for G’et, det sidste af mærkets tre bogstaver. Deres motorer med direkte indsprøjtning skaber masser af røre i kredsen af entusiaster, og duoen bliver et større og større navn. I 1967 lejer Aufrecht og Melcher et lille værksted i Burgstall i sydtyske Schwaben, hvor de laver deres eget firma og kalder det Aufrecht Melcher Großaspach Ingenieurbüro, Konstruktion und Entwicklung von Rennmotoren. Med hjælp fra Daimler-Benz opstår der hurtigt yderligere racermodeller, og de første ombygninger af gademodeller, bestilt af privatkunder, ser dagens lys.

Banner

I begyndelsen af 1970’erne træder det lille firma så pludselig ind på verdensscenen: Deres første komplette racerbil tager andenpladsen i 24-timersløbet på belgiske Spa-Francorchamps og kører en klassesejr hjem. Sejren er så opsigtsvækkende, at beretningen om den finder vej til de landsdækkende TV-nyheder i Tyskland. Og helt frem til i dag står den legendariske, skinnende røde AMG 300 SEL 6.8 som indbegrebet af AMG-visionen. Hvor den store limousine i begyndelsen blev mødt af overbærende smil på racerbanens asfalt, var den herefter altid højt respekteret.

Efter debuten på TV og flere succeser på racerbanen begynder kunder verden over at interessere sig for de to motorkonstruktører fra Schwaben. Entusiaster fra både USA og de arabiske og asiatiske lande slutter sig til kundelisten hos AMG. Virksomhedens faciliteter bliver efterhånden for små til at klare efterspørgslen, og man beslutter derfor at rykke til den nærliggende by Affalterbach, hvor de to kompagnoner opfører deres eget værksted. Samtidig skabes også en helt ny retning for branchen. I stedet for at holde fast i et rent princip om udelukkende at bilernes ydelse, udvikler og etablerer AMG nemlig deres såkaldte ’individualiseringskoncept’, hvor de opfylder kundernes forskellige ønsker i forhold til både effekt og styling. Dette bliver startskuddet til en ny, international trend.

Mercedes-AMG G 63 Edition 55

Den eventyrlige historie er også dét, der har gjort AMG til et unikt mærke med en særlig aura: AMG er lig med performance, men også med livsstil. Mærket er populært hos teknikfans og individualister, men er også værdsat af en ung, livsstilsorienteret generation. Det har betydet, at AMG er vokset hurtigt i de senere år – og dermed blevet en stadig vigtigere del af Mercedes-Benz AG. AMG fremstår i dag mere livskraftig end nogensinde. Det viser både de innovative samarbejder inden for modeverdenen og historiske projekter som Mercedes-AMG ONE, hvor man for første gang har overført en Formel 1-motor til en gadebil. I den ny Mercedes-AMG SL spiller design og mærkehistorie en lige så stor rolle som de håndbyggede motorer, som stadig prydes af montørens personlige underskrift på en metalplakette.

Og måske er det netop her, man finder den hemmelige opskrift på alliancen mellem Mercedes-Benz og AMG: Ligesom i mellemmenneskelige relationer tæller gensidig respekt vel allermest? Eller for at sige det med Werner Aufrechts egne ord: “Man kan ikke forbedre en Mercedes-Benz, men man kan gøre den anderledes.”

Mercedes-AMG SL 63 4MATIC+

    Slide 0

    Mercedes-AMG G 63 Edition 55

    Mercedes-AMG G 63 Edition 55 er en hyldest til en enestående legende. Sammen med folieringen på bilens sider folder denne Edition – bygget i begrænset antal – den indvendige kraft ud på imponerende vis. Særlige mærker og en stærk rød farve går igen i interiøret, mens den udvendige lakering fås i Obsidiansort Metallic eller MANUFAKTUR Opalithvid Bright efter eget valg. 55-emblemer henviser til den særlige fødselsdag og gør modellen til et eksklusivt samlerobjekt og et magtfuldt statement om design og ydelse. Kræfterne leveres af en velkendt 4,0 liters AMG V8 med biturbo, 585 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 850 Newtonmeter. En urørlig klassiker – i går, i dag og i fremtiden. Brændstofforbrug ved blandet kørsel*: 6,3 km/l CO₂-emission ved blandet kørsel*: 363 g/km

    Slide 0

    Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE

    I 2007 begynder nærmest en ny tidsregning med C 63-modellen. Denne AMG adskiller sig mere markant end nogen anden tidligere model fra sin Mercedes-Benz pendant. Også præsentationen af C 63 S E PERFORMANCE i 2022 beviser, at AMG er i stand til at gøre fremtidsvisioner til virkelighed. For eksempel med Formel 1-teknologier, der kommer til anvendelse i den nye C 63: Samspillet mellem elmotoren på bagakslen og den stærkeste firecylindrede seriemotor i verden. I denne kombination kan hybridbilen præstere en ydelse på hele 680 hestekræfter. “Selv 55 år efter vores grundlæggelse viser vi hos AMG usvækket mod og vilje til at føre det kreative og særlige ud i livet. Og her er især den nye C 63 en ægte gamechanger,” lyder det fra CEO hos Mercedes-AMG, Philipp Schiemer. Vægtet brændstofforbrug, blandet kørsel: 14,5 km/l Vægtet CO₂-emission, blandet kørsel*: 156 g/km Vægtet strømforbrug, blandet kørsel*: 11,7 kWh/100 km

    Slide 0

    Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+

    EQS, den fuldt elektriske luksusklassebil fra Mercedes-Benz, har revolutioneret luksussegementet og givet startskuddet til den elektriske tidsalder. Og AMG varianten, Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+, er den naturligvis stærk som altid: Med AMG DYNAMIC PLUS og Race Start-funktion klares acceleration fra 0-100 kilometer i timen på blot 3,4 sekunder. Desuden kan den prale af imponerende korte ladetider. Via lynladestationer (DC) kan der tankes strøm til op til 300 kilometer (WLTP) på blot knap 19 minutter. EQS 53 4MATIC+ viser, at der også er fuld strøm på fremtidens performance-modeller. Strømforbrug ved blandet kørsel*: 21,8 – 24,3 kWh/100 km CO₂-emission ved blandet kørsel*: 0 g/km

    Slide 0

    Mercedes-AMG SL 63 4MATIC+

    Ligesom Mercedes-Benz SLS AMG er også Mercedes-AMG SL 63 udviklet fra bunden af Mercedes-AMG. Det åbne koncept med de massive kræfter skaber en puristisk og ufiltreret roadsterfølelse, og den topmoderne undervogn kombinerer sport og komfort på imponerende vis. Samtidig er det første gang, vi finder et fuldt variabelt firehjulstræk, det såkaldte AMG Performance 4MATIC+, i en SL. Brændstofforbrug ved blandet kørsel*: 7,7 – 8,0 km/l CO₂-emission ved blandet kørsel*: 282 – 294 g/km

    Slide 0

    Vision AMG

    Med konceptbilen Vision AMG indtager Mercedes-AMG det næste niveau af elektrisk mobilitet: Under den firedørs coupés stilfulde design gemmer sig den både usædvanlige og unikke AMG.EA-platform, som udvikles i Affalterbach til alle yderligere fuldt elektriske modeller. Dermed er der ingen tvivl om, at AMG også i æraen af e-mobilitet vil komme til at sætte sit præg på verdenen af performance-biler med fantastisk ydelse, følelsesladet design og fascinerende køreegenskaber – nu og i lang tid fremover.