Jubilæer giver ikke kun lejlighed til at fejre fortidens glorværdige succeser og landvindinger, men er også en mulighed for at tage et kig i bagspejlet. Så lad os gå tilbage til AMG-mærkets ’big bang’, som egentlig begynder med en slutning – og samtidig på vidunderlig vis illustrerer, hvad det er, som gør dette mærke så fascinerende. Vi er i motorsportssæsonen 1965, hvor et nyt reglement bestemmer, at fabriksteams kun er tilladt med racerbiler, der er baseret fra en serie af biler beregnet til gaden. Den siddende ledelse hos Daimler-Benz synes, at den nye godkendelsesproces virker for bekostelig, og man beslutter foreløbig at kvitte motorsporten – bortset fra rally- og standardvognsmesterskaberne. Hans-Werner Aufrecht, som udgør A’et i det senere AMG-mærke, arbejder på dette tidspunkt i fabrikkens motorudviklingsafdeling og ser med ærgrelse på, at motorsportsaktiviteterne hos Daimler-Benz skal slutte. Det er omkring denne tid, han møder Erhard Melcher, det senere M i AMG. Begge personer har en ukuelig passion for racerløb og koncentrerer sig i første omgang om udviklingen af standardbiler – og dét med succes. En ombygget version af Mercedes-Benz 300 SE, bygget af Aufrecht og Melcher, tager således sejren 10 gange i den tyske standardvognsserie – et mere end imponerende eksempel på deres spirende samarbejde.
Ansporet af deres succes fortsætter Melcher og Aufrecht med at nørkle, også efter fyraften – i en garage i Großaspach, der er Aufrechts fødeby og ender med at stå for G’et, det sidste af mærkets tre bogstaver. Deres motorer med direkte indsprøjtning skaber masser af røre i kredsen af entusiaster, og duoen bliver et større og større navn. I 1967 lejer Aufrecht og Melcher et lille værksted i Burgstall i sydtyske Schwaben, hvor de laver deres eget firma og kalder det Aufrecht Melcher Großaspach Ingenieurbüro, Konstruktion und Entwicklung von Rennmotoren. Med hjælp fra Daimler-Benz opstår der hurtigt yderligere racermodeller, og de første ombygninger af gademodeller, bestilt af privatkunder, ser dagens lys.