Den 100 % elektriske G-Klasse: Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology

Tekst og billeder: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology har alle de features, der gør G-Klassen ikonisk – ikke mindst det karakteristiske design. Og med fire individuelle elmotorer er den elektriske G-Klasse om muligt endnu bedret rustet til krævende forhold end sine søskende-modeller med forbrændingsmotorer.

Banner

Den nye Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology står som selve symbolet på den perfekte kombination af tradition og innovation. Den elektriske udgave af G-klassen har – ganske som det hører sig til – beholdt sin klassiske silhuet med det kantede, ikoniske, design, og er bygget på samme type chassis som alle forgængere har været det siden de første eksemplarer blev præsenteret i 1979.

Derudover er konstruktionen forstærket og modificeret til den elektriske drivlinje, og med batteriet på 116 kWh monteret i chassisrammen nyder den elektriske G-Klasse godt af sit mærkbart lave tyngdepunkt, hvilket bidrager til endnu bedre køreegenskaber. Batteriet er desuden beskyttet af en 26 mm tyk og 57,6 kg tung bundplade, som er solidt fastgjort til chassisrammen.

Baghjulsophænget er samtidig nyudviklet, mens den driftssikre kombination af uafhængig affjedring foran og stiv bagaksel til baghjulene er uændret.

Banner

Klar til at forcere elementerne

Den elektriske drivlinje er bygget op omkring fire individuelle elmotorer – en til hvert hjul – som leverer en samlet ydelse på 580 hestekræfter og 1.164 Nm. Batteriet kan lynlades med op til 200 kW DC, rækkevidden er angivet til 455 kilometer ifølge WLTP, og accelerationstiden fra 0 til 100 km/t klares på bare 4,7 sekunder, mens topfarten er begrænset til 180 km/t.

Den nye elektriske G-Klasse kan desuden klare stigninger på op til 45° og sidehældninger på op til 35°. Og selv hvis vandet står højt, er den nye G 580 with EQ Technology klar til at forcere elementerne med frihøjde på 25 cm og en vadedybde på op til 85 cm – 15 cm mere end på modellerne med forbrændingsmotor.

Banner

Virtuelt differentialespærre og G-TURN

Differentialespærrene, der er blevet synonyme med G-klassen, forbliver i “virtuel” form og fungerer med “torque vectoring”. Det betyder, at de fire motorer leverer kræfter til hvert hjul med komplet individuel styring af både acceleration og bremse, som alt sammen håndteres automatisk.

Det indkoblingsbare reduktionsgear styres ved, at hver motor er udstyret med sin egen gearkasse med mekanisk gear, som styres centralt.

Banner

De fire motorer giver også bilen helt nye muligheder for at manøvrere. Med G-TURN kan bilen nemlig rotere om sin egen akse på løst underlag, mens G-STEERING gør det muligt at skære svingene ekstra skarpt.

Den elektriske G-Klasse er desuden udstyret med intelligent crawl-funktion, der bedst kan beskrives som en fartpilot til krævende underlag. Hastigheden kan her indstilles i tre trin, hvorefter bilen selv distribuerer kræfterne optimalt til hvert hjul.

Banner

Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology fås med udstyr som adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, aktiv styreassistent, og 360° kamera. Dertil kommer ‘Transparant Bonnet’, hvor bilens kameraer virtuelt ser igennem motorhjelmen og giver føreren mulighed for at se på skærmen, hvad der ellers ville have været skjult foran bilen.

Er du nysgerrig på den nye, 100 % elektriske G-Klasse? Læs mere her og byg den i konfiguratoren.