I slipstrømmen af S-Klassen

I slipstrømmen af S-Klassen

TEKST AF HENDRIK LAKEBERG // FOTO AF CHARLOTTE SCHREIBER

Anne Petersen er lykkedes med at skabe en ny type luksusmagasin til det kræsne publikum. Vi mødte hende på øen Sild, hvor hun introducerede os til den ny S-Klasse.

Vi er på rundtur i den ny S-Klasse med Anne Petersen. Karrierekvinden, der står bag magasinet ‘Salon’, er uddannet journalist, har base i Hamborg og bruger denne smukke forårsdag på at vise os sine favoritsteder på øen Sild i Nordsøen. Og så giver Anne Petersen os også historien om, hvordan ‘Salon’ er blevet et succesfuldt livsstils- og luksusmagasin med nyskabende vinkler på blandt andet mad, design og kultur. Det er på mange måder ‘hendes’ magasin. For uden den 46-årige chefredaktør ville ‘Salon’ ikke være blevet det magasin, som i dag seks år efter sin opstart får stadig flere læsere.

Banner Banner

Øens skatkammer

Anne Petersen parkerer S-Klassen foran det eksklusive Severin’s Resort & Spa. Her tilbyder man gæsterne et førsteklasses serviceniveau, når de kommer på wellnessophold. Det gør Anne Petersen gerne, og derfor sætter hun også pris på S-Klassens luksuriøse komfort. Vi fortsætter vores tur i de maleriske klitlandskaber og ankommer til Söl’ring Hof – et mindre hotel med den dygtige Bärbel Ring i folden som professionel sommelier. Efter en kort gåtur på stranden kører vi videre til blomster- og kunsthåndværkbutikken Alte Wäscherei i Kampen. Anne Petersen stiger ud af S-Klassen og retter på solbrillerne, mens vinden får hendes blazerjakke til at flagre let på vej hen til butikken. Hun passerer det overdækkede udendørsområde og træder ind. Alte Wäscherei er en miniversion af alt det, som generelt er vigtigt for Anne Petersen. Det er som at træde ind i et skatkammer fyldt med produkter, som både rummer kvalitet og historie.

Og det harmonerer med det narrativ om god stil og kreative idéer, magasinet ‘Salon’ fortæller. Hvis man er den mindste smule interesseret i god mad, smukke møbler eller unik mode, så er det meget sandsynligt, at man vil føle sig godt tilpas med læsestoffet og de inspirerende illustrationer i ‘Salon’. Anne Petersen har medarbejdere fra hele verden til at skabe indholdet. At redaktionsmedarbejderne alle hver især er passionerede omkring diverse emner fra food til fashion, skaber desuden et endnu mere autentisk helhedsbillede. Og et passioneret sammenhold, som nærmest er blevet en anakronisme i vores digitaliserede verden.

Banner Banner

Personlighed og værdier

Hos Galerie Herold, som er en af øens mest respekterede kunstadresser, møder Anne Petersen Katharina Marie Herold. De to kvinder krydsede i sin tid veje i jobmæssig sammenhæng og er i dag venner. Hendes far åbnede i 1978 Hamborgs Dependence der Galerie, som var koncentreret om de nordtyske impressionister og ekspressionister. Blandt andet store navne som Ernst Ludwig Kirchner og Emil Nolde. Mættet af indtryk og inspireret stiger Anne Petersen ind i S-Klassen igen. Hun bruger hjemmevant stemmestyringen til at betjene navigationen og indstiller derefter med få tryk på det store display temperaturen og sædernes massagefunktion. På den måde bliver køreturen forvandlet til en wellnessoplevelse.

Banner

Turen går videre til Sansibar, en af øens restauranter med kultstatus. Samtidig fortæller Anne Petersen: “Jeg er vokset op på et landbrug ved den danske grænse. I et hus bygget i 1779. Med smukt porcelæn, antikke møbler, en køkkenhave, heste, store landbrugsmaskiner, hele baduljen.” Helt tilbage i hendes barndom kørte forældrene Mercedes. Og hendes egen første bil var også en Mercedes. Allerede dengang symboliserede det for hende så velkendte varemærke tidløst design, kvalitet og status. Det var en coupé, som hun blandt andet brugte til utallige bilferier med vennerne til Italien. Derfor føler hun sig også straks godt tilpas i den ny S-Klasse. Mærker og produkters værdier og deres rolle i personlige historier er også omdrejningspunktet for indholdet i ‘Salon’.

Banner Banner

Kvalitet har en pris

Anne Petersen læste til journalist i Paris og München. Det første job var som skribent på livsstilssektionerne i ‘Welt am Sonntag’ samt for ‘Frankfurter Allgemeine Zeitung’ og derefter som redaktør hos medievirksomheden Gruner + Jahr. ‘Salon’ er et autentisk luksusmagasin. Særlige ting må gerne koste mere, når man forstår, hvorfor de gør det. Når man forstår deres værdi. “‘Salon’ er som en vellykket aften i byen,” siger Anne Petersen. “Du møder spændende mennesker, og får masser af inspiration med dig hjem. Men det handler også om at udvikle verden.” Skridt for skridt, fra artikel til artikel med faste rubrikker som “Ærligt” og “Uundværligt” i diskrete typer på magasinets cover. For godt indhold behøver ikke at være skrevet med store bogstaver.

Banner Banner