Arkitektonisk roadtrip i Østrig: Vi kører over bjerge og broer i Østrig med den nye Mercedes GLC.
Det storslåede syn af de barske og afvekslende bjerglandskaber i den østrigske delstat Vorarlberg tager pusten fra os. Vi er taget på roadtrip i en GLC 300 e for at se eksempler på forskellige bygningsværker skabt af arkitektbrødrene Marte i en traditionel og samtidig moderne stil
Følg Europavej E60 i sydlig retning langs Bodensee, drej fra lige før Feldkirch og fortsæt videre op ad bjerget på de smalle, snoede veje. Efter et par kilometer når du frem til en betonmur, der skinner lysegråt i solen. Vi parkerer den nye GLC 300 e 4MATIC på parkeringspladsen ved siden af muren og stiger ud. Betonmuren er bagsiden af det 38 meter lange bygningsværk Haus der Höfe, som er skabt af de to arkitektbrødre Bernhard og Stefan Marte. Det er i virkeligheden en bolig og samtidig første stop på vores roadtrip gennem Vorarlberg i den nye GLC, hvor vi skal rundt og se eksempler på de to arkitekters bygningsværker.
Huset føjer sig harmonisk ind i landskabet som en kæmpe monolit og forsvinder nærmest bagud og ind i bjergsiden med en mere åben facade ud mod dalen. Vi tager trapperne ned videre ind i et atrium, hvor en høj trædør åbner med kig ind i husets indvendige arkitektur. Fra vores placering ved døren kan vi se forbi det åbne køkken og ud gennem et panoramavindue med en storslået udsigt over Rhindalen og Appenzell-alperne. Til venstre for køkkenet er der placeret endnu et atrium, som der i øvrigt er adgang til gennem høje glasdøre fra alle husets opholdsrum. Det blå vand i den 11,5 meter lange pool glitrer og reflekterer bjerglandskabet i vandoverfladen. Ved siden af er der et mindre brændeskjul. Solens varme stråler rammer terrassen, samtidig med at lyset strømmer ind i huset gennem husets fire atriumgårde. Udvendigt dominerer betonmaterialet og skydedørene i glas, mens væggene og gulvet inde i huset er beklædt med egetræ.
“Det hele begynder med de tydelige linjer og den høje materialekvalitet, hvis du virkelig skal kunne føle dig hjemme,” siger Stefan Marte. Efter vores besøg i Haus der Höfe, kører vi videre i vores GLC til brødrenes fælles firma, Marte.Marte Architekten, i Feldkirch.
Arkitektbureauet holder til i et gammelt byhus, som de nænsomt har tilbygget. Vores GLC har et 360-graders-kamera, som gør det til en leg at parkere, selvom byens gader er smalle. Inde i huset er de mørke parketgulve fyldt med papmodeller af blandt andet broer og huse og omkranset af stålreoler med sorte mapper, samtidig med at hvidmalede vægge fra gulv til loft sørger for at skabe en lys atmosfære. De to brødre har siden grundlæggelsen af deres arkitektvirksomhed i 1993 tegnet bygningsværker i et klart og minimalistisk formsprog, der er blevet til moderne ikoner i arkitektverdenen.
Et vigtigt element i de to brødres arbejde er, at de altid har øje for at skabe en sammenhæng med bygningsværkernes omgivelser. “Det er afgørende for attraktiviteten, hvordan stedets interiør fungerer i samspil med verden udenfor,” siger Stefan Marte.
De to arkitekter forbinder inde og ude på en stemningsfuld måde. Arbejdet med at designe slutter ikke, når de er nået til facaden. Ifølge Marte skal et opholdsrum beskytte dig og skabe en fornemmelse af velvære, lidt på samme måde som en bil. Det opnår de to arkitekter ved at åbne rummene op ud mod steder, hvor der er udsigt til naturen, sådan som vi så det i Haus der Höfe. “Hvis det er nødvendigt at trække gardinerne for, så er der noget galt med dit opholdsrum.”
Fornemmelsen for helheden er også vigtig, fortæller Stefan Marte, mens han forklarer principperne i sin egen måde at arbejde på. En form er nemlig kun smuk, hvis den opfylder sin funktion perfekt og samtidig berører dig følelsesmæssigt. “Arkitekturen har mange fællestræk med bildesign. Først kommer funktionen, og derefter skal du finde den passende skal. Formen er en skulpturel helhed med et kraftfuldt udtryk, der opstår som en konsekvens af de nødvendige funktioner og skallen.”
Efter vores besøg på Marte.Marte Architektens kontor begiver vi os videre ud i Vorarlbergs bjerglandskaber i vores GLC for at følge i arkitektbrødrenes fodspor. Fuldt opladet kan vores plug-in hybrid køre op til 130 kilometer helt på strøm – hvilket er mere end rigeligt til vores tur op i bjergene. I det ujævne terræn imponerer vores GLC desuden med et nyt offroad-program, der fungerer uden brug af forbrændingsmotoren. Vejene snor sig gennem smalle kløfter, forbi træer med løv i smukke gule og orange efterårsfarver. Bagakselstyringen gør det nemt at styre vores GLC på de smalle og snoede bjergveje, og motorens systemeffekt på 313 hestekræfter hjælper den ubesværet op ad bjerget. Den brede forrude, sideruderne og det store panoramasoltag sørger for et godt udsyn og en flot udsigt samt ikke mindst en sikker fornemmelse, der gør, at vi aldrig føler os utrygge på de smalle bjergveje.
Vi kører hele vejen til toppen i vores GLC, forbi klippevægge så store som skyskrabere. På vores højre side forsvinder bjergvæggen ned i en slugt med en flod, der snor sig gennem et stenet underlag. Lyden af vandet gennem de åbne ruder og dækkenes støjsvage møde med nedfaldent løv på vejen er det eneste, vi kan høre på vores vej gennem bjerglandskabet. En kort tunnel, flere klippevægge, og så er vi nået frem til den første bro af Marte.Marte Architekten. Den strækker sig elegant hen over en kløft formet som et sejl af beton og føjet harmonisk ind i omgivelserne. Med sin ekstravagante form er den alligevel så bemærkelsesværdig, at vi standser for at studere den nærmere. Der er ingen beskyttende wirer eller kabler. Ingen metalafskærmninger til at forstyrre udsigten. Bare et sejl i beton til at bygge bro mellem bjergsiderne.
Marte.Marte Architekten har i alt bygget fire broer på Ebniterstraße. Betonbyggerierne er designet som klassiske buebroer, som de i sin tid blev bygget af romerne. Marte.Marte har ladet sig inspirere af disse konstruktioner, genfortolket dem og skabt moderne ikoner. “Det er vigtigt ikke altid at gå i det samme fodspor,” forklarer Stefan Marte. Et af hans grundprincipper stammer fra Gustav Mahler, som sagde, at tradition ikke er at tilbede asken, men at videregive ilden. Tradition er ikke at imitere noget, men i stedet at bruge det som en drivkraft. “Vi vil gerne følge traditionerne uden at kopiere dem,” siger arkitekten.
“Her i Vorarlberg er der også tradition for kvalitetshåndværk. Og vi går ikke på kompromis. Særligt abstrakte bygninger med et konsekvent minimalistisk udtryk kræver ekstraordinært fokus på kvaliteten. Man opnår kun perfektion, når der ikke er mere tilbage at fjerne,” siger Stefan Marte.
Sidste stop på turen gennem Vorarlberg i vores GLC bringer os til Laternsertal, en sidedal øst for Rhinen. Vi kører ad en smal grusvej langs alpeenge med græssende geder og bondegårde i træ og når frem til en betonbygning i fire etager bygget på en skrånende græseng. Det ligner Alpernes svar på et fyrtårn, men er i virkeligheden en fritidsbolig. Udvendigt har arkitekterne valgt at skabe et råt look ved at bearbejde facaden i beton med lægtehammere. Dette får bygningen til at minde om en grå kampesten i landskabet. Vi går op ad en kort trappe til en terrasse, der samtidig fungerer som indgang til boligen og er tilgængelig, selv når det har sneet voldsomt, på grund af det ophøjede underlag – et fint eksempel på funktionel arkitektur. Inde i huset fører en spiraltrappe i massivt træ os op til første sal, hvor der gennem et vindue i køkkenet er udsigt ud over Laternsertal – et perfekt sted at slå sig ned i ultimativ symbiose mellem inde og ude. På samme måde som Haus der Höfe åbner denne bygning op med udsigt gennem store glasflader ud mod dalen og naturen, mens væggene på bjergsiden er uden vinduer. Man føler sig tryg og godt beskyttet.
Efter besøget går det stejlt opad videre mod Furkajoch-passet. Mørke skyer trækker op på himlen over os. Med jævne mellemrum bryder solen igennem. De isolerede ruder i vores GLC dæmper udefrakommende lyde, og klimaanlægget sørger for, at det er behageligt varmt, mens den dynamiske undervogn kompenserer for ujævnheder på vejen over det barske bjergpas. Vi bevæger os gennem bjerglandskabet som på en sky, og iagttager, hvordan skumringen forvandler omgivelserne til udviskede former gennem de store ruder. Bjergtinderne står smukt aftegnede mod den orange aftenhimmel, og mørket får vejen til at ligne et gråt bånd, der skærer sig igennem klipperne. En samling nåletræer på bjergkammen er som klippet ud af papir. Vores GLC fører os på denne måde gennem omgivelser, der minder om et bygningsværk tegnet af brødrene: Reduceret til det allermest nødvendige og så perfekt, at der ikke er mere at fjerne.