Speederen i bund: 80’er-ikon kører 50.000 kilometer i ét stræk

TEKST OG BILLEDER: Mercedes-Benz

50.000 kilometer på mindre end ni dage med en gennemsnitsfart på 247,9 km/t. Lyder det vanvittigt? Måske, men alligevel lykkedes det i 1983 den hurtigste af tre Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 at tilbagelægge distancen i tiden 201 timer, 39 minutter og 43 sekunder.

Banner

Mercedes-Benz 190 E blev introduceret i 1982 som mærkets første bil i mellemklassen. Den nye ‘Baby-Benz’ var både mindre, lettere og mere økonomisk, og skulle tiltale en ny, yngre og mere sportslig kundegruppe. Og da topmodellen Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 stod klar i sensommeren 1983, var ambitionerne tårnhøje.

Et ekstraordinært rekordforsøg

Den firecylindrede, 2,3-liters motor med 16 ventiler var udviklet med hjælp fra Cosworth og præsterede 185 hestekræfter med en topfart på 235 km/t. Det var imponerende tal – især i starten af 80’erne – og satte nye standarder for både ydelse og teknologi. Men for Mercedes-Benz handlede det ikke kun om at levere en høj ydelse. Ingeniørerne var fast besluttede på også at demonstrere bilens holdbarhed og præstationsevner i praksis – og over tid.

Så for at udsætte bilen for den ultimative udholdenhedstest, faldt valget på den berygtede Nardòbane i Italien, som det optimale sted at teste maskiner og kørere til det yderste.

Banner

Optimerede motorer og reduceret vægt

Med undtagelse af enkelte tilpasninger var de tre biler i rekordforsøget stort set identiske med produktionsmodellen.

Indsprøjtningssystem, tænding og knastaksler var tilpasset kørsel ved konstant høj belastning omkring 6.000 omdrejninger, mens bagsæder, servostyring og endda bakgear var fjernet for at spare vægt. Derudover bidrog et 30 mm lavere ophæng, aerodynamiske fælge og justérbar åbning af luftindtaget til at sænke luftmodstanden.

Ændringerne var enkle, men var alligevel med til at hæve topfarten til 260 kilometer i timen.

Banner

Komplet service på fem minutter

Starten gik 13. august 1983, og bilerne kørte dag og nat med en konstant hastighed på omkring 250 km/t. Med jævne mellemrum var det nødvendigt at gøre pitstop for at tanke, skifte fører og rense forruder og lygter for insekter.

For hver 17.000 kilometer blev desuden udført komplet service af de brandvarme motorer. Mens uret tikkede, blev ventilerne justeret, og tændrør, olie og alle fire dæk blev skiftet, inden løbet blev genoptaget for fuld kraft.

Alt sammen på kun fem minutter.

Banner

Bygget til at holde i længden

Få uger efter rekordturen blev 190 E 2.3-16 vist frem for offentligheden for første gang på International Motor Show IAA i Frankfurt. Og mere end 40 år senere står det succesfulde rekordforsøg stadig som et imponerende bevis på den kvalitet og driftssikkerhed, som var med til at gøre hele Mercedes-Benz 190-serien populær over store dele af verden.

Mercedes-Benz 190-serien blev produceret i 1.879.629 eksemplarer fra 1982, inden den blev afløst af første generation af C-Klassen i 1993.

Er du nysgerrig på C-Klassen? Læs mere her.