70’ernes hurtigste direktørbil

TEKST OG BILLEDER: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 var den absolutte topvariant af S-Klassen i 1975, og med en 6,9-liters V8’er var den luksuriøse sedan i 116-serien ikke kun blandt de mest komfortable biler i sin samtid – den var også en af de hurtigste.

Motoren – den største i en produktionsmodel fra Mercedes-Benz nogensinde – var baseret på V8’eren fra den legendariske Mercedes-Benz 600, som især var populær blandt berømtheder og excentriske statsledere.

Banner

Men hvor 600-modellen måtte nøjes med 250 hk, sørgede større cylinderboring for, at 450 SEL 6.9 havde hele 286 hk og 550 Nm at gøre godt med.

Med en køreklar vægt på 1.975 kg var det nye flagskib ingen fjervægter, men dog stadig langt lettere end den mere tilbagelænede 600-model, som vejede ind med 2.475 kg i standardversionen og hele 2.660 kg i den forlængede Pullmann-variant.

Banner

Og derfor var præstationerne selvfølgelig nogle lidt andre.

0 til 100 km/t var overstået på 7,4 sekunder, mens topfarten var angivet til imponerende 225 km/t.

Det lyder måske ikke videre imponerende efter nutidens standarder, men i midten af 1970’erne var det bestemt ikke hverdagskost – og da slet ikke for en sedan i direktørklassen.

Selvnivellerende 70’er-hightech

Men det var ikke kun takket være evnerne i overhalingsbanen på de tyske motorveje, at 450 SEL 6.9 gjorde sig positivt bemærket.

Standardudstyret omfattede både aircondition, centrallås, fartpilot, elruder og forlygtevaskere samt selvoprullende sikkerhedsseler ved for- og bagsæder. Og så naturligvis moderigtigt velourindtræk i tidens hotteste, brune nuancer.

Banner

Her var ikke sparet på noget, og særligt på bagsædet var pladsforholdene fornemme.

450 SEL 6.9 blev nemlig udelukkende produceret med lang akselafstand, og samtidig sikrede et komplet nyudviklet hydropneumatisk affjedringssystem med automatisk niveauregulering for komfort i særklasse og ekstra stabilitet til at tøjle de knap to ton, når kræfterne blev sluppet løs.

Ekstraudstyr fra øverste hylde

På listen over ekstraudstyr fandt man foruden soltag også den hypermoderne AT-160S biltelefon, som om noget understregede, at der her var tale om en bil, som udelukkende henvendte sig til de absolut mest velhavende og ambitiøse kunder.

Og den slags er som bekendt ikke gratis.

Med en startpris på 494.835 kr. – eller hvad der i dag svarer til mere end 2,7 mio. kr. – var 450 SEL 6.9 mere end dobbelt så dyr som basisvarianten 280 SEL, hvor man måtte nøjes med klassiske stålfjedre og en mere beskeden 2,8-liters, sekscylindret rækkebenzinmotor med 185 hestekræfter.

Banner

Sådan genkender man 6.9’eren

I modsætning til moderne modeller fra Mercedes-AMG og Mercedes-Maybach gjorde 450 SEL 6.9 ikke det store væsen af sig rent visuelt.

Men den er nu nem nok at genkende, hvis man ellers ved, hvad man skal kigge efter.

Emblemet på højre side af bagklappen er selvfølgelig et godt sted at starte, men derudover kan 6.9’eren også kendes på den halvmåneformede deflektor under grillen, som hjælper med at lede ekstra luft til den kraftfulde motor.

De ekstra store dobbelte afgangsrør og ekstra brede dæk med højere hastighedsklassificering i størrelsen 215/70 VR på 14 tommer er også forbeholdt 450 SEL 6.9.

Det var inden store fælge blev moderne.

En eftertragtet klassiker

Kun 7.380 eksemplarer af Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 blev produceret fra 1975 til 1980. Derfor er modellen en sjælden klassiker, og de flotteste eksemplarer kan være mange penge værd.

Banner

Til gengæld behøver det ikke at være uoverskueligt dyrt at eje og vedligeholde bilen. Mercedes-Benz Classic Genuine Parts tilbyder nemlig et omfattende udvalg af originale reservedele, der gør det muligt at bevare bilens originale udtryk ned til mindste detalje.

Men inden man gør alvor af drømmen, og går på jagt efter sit eget eksemplar, skal man nok indstille sig på at blive flittig gæst ved benzinstanderen. Ved forsigtig kørsel klarer 450 SEL 6.9 nemlig kun lige omkring 6 km/l.

Nysgerrig på originale reservedele til din klassiker? Læs mere om Mercedes-Benz Classic Genuine Parts her.