Steve Wozniak møder Magnus Östberg

I et fælles interview taler Apple-oraklet Steve Wozniak og Chief Software Officer hos Mercedes-Benz, Magnus Östberg, om deres første oplevelser med at programmere, om roadtrips i elbiler – og om Wozniaks forkærlighed for Mercedes-Benz

Tekst af Hendrik Lakeberg Fotos af Charles Glover, Alamy Stock,Mercedes-Benz AG

Apple-oraklet Steve Wozniak og Chief Software Officer hos Mercedes-Benz, Magnus Östberg, har meget tilfælles. For eksempel, at de begge sætter mennesket i centrum for teknologi og har ambitioner om at opfinde produkter, som beriger folks liv.

Steve Wozniak, du er ingeniør og har altid været optaget af at designe ting, folk ikke vidste de havde brug for, før de stod med dem i hænderne. Kan du komme i tanke om, hvornår det gik op for dig, at dine opfindelser har betydning for folks liv? Hvad er det, der er fantastisk ved at skabe nye ting?

  • Wozniak:

    Allerede i min barndom var jeg altid optaget af at opfinde noget og gøre ting, som andre ikke gjorde. En af de ting var Apple II-computeren, der ikke blot var en computer. Den havde nytteværdi og kunne købes for en rimelig pris, men den var meget mere end dét. Den havde spil – endda i farver. Dét var det mest attraktive ved den. Desuden var det muligt at programmere Apple II-computerens arkadespil. Det var software, som et barn på ni år med et lille sprog kaldet BASIC kunne bruge til at skabe og bevæge ting i forskellige farver på skærmen. Barnet kunne programmere en sjov vittighed eller et lille spil på en enkelt dag. Der er mange historier om, hvordan Apple i virkeligheden startede, men det var en fantastisk god og avanceret computer, fordi jeg insisterede på, at den skulle have nytteværdi for mennesker.

  • Östberg:

    Jeg husker, da min far kom hjem med den første computer, som jeg begyndte at arbejde på. Det var en Commodore 64. Du koblede den til et gammelt fjernsyn, og så var du faktisk i gang. Det er en af de opfindelser, der har inspireret mig. Og dine produkter, Steve, sørgede for, at børn som mig virkelig satte pris på dem. Dét havde en enorm betydning for min generation.

Banner

  • Wozniak:

    Det var netop dét, jeg ønskede at opnå, fordi der ikke fandtes nogen bøger om computere hos boghandlerne der, hvor jeg selv voksede op. Det var en passion for mig, og jeg er helt selvlært. Men jeg har også lært noget af andre. Og senere ville jeg inspirere andre mennesker – de yngre udgaver af mig selv – til at gøre det samme. Så de også kunne opleve at blive passioneret optaget af at skabe noget nyt. Mennesker, der ville arbejde med computere, fordi de selv forstod dem. Vores manualer til Apple II indeholdt instruktioner til alle designdetaljer, alle softwaredetaljer. Jeg ville lære folk, hvordan man gjorde.

  • Östberg:

    Faktisk var den grafiske brugerflade, som senere blev lanceret af Apple, et af de vigtigste omdrejningspunkter for mig og mine medarbejdere. Vores ambition hos Mercedes-Benz er at gøre det så enkelt, smukt og intuitivt som muligt og at gøre manualer overflødige. Steve, hvornår bestemte du dig for at bruge grafiske brugerflader?

  • Wozniak:

    Dem brugte vi faktisk helt fra begyndelsen med Apple II. Vi startede med mus og menuer. Mange menuer var med drop-down eller måske med et lille symbol, der lignede en malerpensel. Som du skulle klikke på. Så kunne du male. Vi gav brugerne værktøjer, så du kunne få ting til at ske uden selv at være en ekspert. Det var intuitivt. Mennesket var vigtigere end teknologien.

  • Östberg:

    Det fører os netop videre til Mercedes-Benz, der er en 130 år gammel virksomhed. Jeg ved, at du er glad for mærket. Og at du godt kan lide de ældre modeller. Men når det gælder vores sortiment af elbiler i dag, så har vi en løbende tilgang til lanceringen for gradvist at tilpasse os til den nye elektriske tidsalder. Vores kunder har elsket vores modeller med forbrændingsmotor, og nu skal vi overbevise dem om at købe vores nye fuldt elektriske modeller. Dette skal ske ved for eksempel at udvikle bedre digitale brugerflader. Vi sikrer, at der bliver taget højde for feedback på et tidligt tidspunkt både i udviklingen af den underliggende hardwarearkitektur og i softwarearkitekturen. Og vi bruger den viden, vi indsamler, til hele tiden at skabe nye innovative elementer. Det er en proces, hvor du fejler, og hvor du hurtigt lærer, hvad kunderne elsker og hader. Det er utroligt lærerigt. Mange mennesker forstår ikke et grundlæggende computerbaseret operativsystem. Derfor har vi investeret i at udvikle vores eget operativsystem.

  • Wozniak:

    Elbiler er ikke nødvendigvis lige så digitale som en computer…

  • Östberg:

    Det har du ret i. Men min pointe var at understrege, hvor vigtigt det er at have en god brugerflade i en netværksopkoblet bil. I biler med forbrændingsmotorer var der ikke noget, der hed rækkeviddeangst eller behov for information om ladestationers placering. Behovet for at blive løbende informeret undervejs på en køretur er steget markant, og det imødekommer vi med vores eget Mercedes-Benz-operativsystem.

Banner

Har du for resten nogensinde prøvet at køre i en EQS? Uanset, hvor meget teknologi vi har på skærmen, så er det jo utroligt vigtigt at bruge produktet, at afprøve produktet og selv at opleve det.

  • Wozniak:

    Ja, det er et interessant emne. Jeg tilbringer mange kilometer i en bil. Jeg har kørt næsten 5.000 kilometer tur og retur til Kansas adskillige gange og en tur på mere end 3.000 kilometer til et event i Yellowstone National Park. Jeg elsker at køre bil og kører gerne med hele familien og vores hunde. Til Kansas valgte vi senest netop at køre i vores EQS. Og hele vejen talte vi om, hvor støjsvag den er i forhold til det, vi er vant til. Køreturen i vores EQS var en virkelig behagelig og smidig oplevelse – og samtidig intuitiv, takket være touchskærmen. Jeg er vant til Mercedes-kvalitet, hvor alt er tilpasset til brugeren, og hvor det giver sig selv at betjene de forskellige knapper. Det har været mit foretrukne bilmærke hele livet. Jeg har aldrig prøvet ikke at have en Mercedes. Vi har også en Mercedes med forbrændingsmotor. Men turen var overraskende god, selvom vi var presset på tiden. Jeg har altid travlt, så jeg læste ikke instruktionsbogen. Jeg plejer ellers altid at læse instruktionsbogen og faktisk også at understrege ting i dem, men denne gang havde jeg ikke tid til det. Vi fandt imidlertid ud af det hele undervejs på turen.

  • Östberg:

    Dejligt at høre, Steve! På hvilke områder mener du, at der er plads til forbedring?

  • Wozniak:

    Altså, vi kan godt lide at bruge mange funktioner i vores bil, især når gælder underholdning. Og dét var lidt mere indviklet end i min gamle Mercedes med forbrændingsmotor. Vi har en Mercedes fra 2013 med én stor betjeningsknap, som du kan trykke på, rotere og vippe for at betjene menuerne, mens du kører. Du behøver ikke at flytte hele din opmærksomhed til skærmen. Indimellem havde bilen også lidt svært ved at finde de rigtige ladestandere, selvom de faktisk var lige i nærheden. Dét ville jeg forbedre…

  • Östberg:

    Ja, det har du ret i. Og vi skal også sørge for meget mere nøjagtig information om ladestandertyperne og deres tilgængelighed.

  • Wozniak:

    En anden ting, jeg satte pris på ved de ældre Mercedes-biler, var kontinuiteten i deres design. Man kunne nemt se, at det var en Mercedes-Benz, og forskellen på de forskellige generationer var ikke så markant. Jeg kan godt lide kontinuitet. Og det er der faktisk også i dag med EQS. Vi kunne nemt have kørt i en S-Klasse med forbrændingsmotor og fået den samme oplevelse, fordi softwaren sikkert er den samme nu.

  • Östberg:

    Ja, det er den. Mercedes-Benz-operativsystemet bruges nu på tværs af modellerne. Det er den samme software, man oplever, uanset om bilen har elmotor eller forbrændingsmotor. Den eneste store forskel er, at den langt kraftigere elektriske effekt giver bedre netværksmuligheder i vores elbiler.

Banner

Steve Wozniak under et interview med MTV i1983.

Banner

Men kunne du fornemme den fokus på brugeren i udviklingen, som du også selv er fortaler for, da du kørte i din EQS?

  • Wozniak:

    I mit eget arbejde var jeg oprindeligt mest fokuseret på at designe ting ved brug af færrest mulige dele. Men så skiftede jeg fokus til, at alt skulle dreje sig om at skabe smukt design til brugeren. Det, du ser, og hvordan det virker, når du betjener det med din hånd – altså den fysiske fornemmelse – er det vigtigste for mig i ethvert produkt. Jeg har en filosofi om ’at være glad, smile meget og ikke at rynke panden’. Hvis ting får dig til at rynke panden, så skal du forbedre dem. Der er ikke så meget at spekulere over. Med digital teknologi bliver jeg virkelig irriteret, når noget ikke virker eller er svært at forstå. Folk som os skal arbejde mere intensivt med at få tingene til at fungere og ikke konstant tilføje nye småting og nye funktioner. I dén henseende synes jeg, at I hos Mercedes-Benz er gode til at lave forbedringer indvendigt uden at ændre noget markant, så jeg pludselig ikke kan huske, hvor jeg skal sætte min finger.

Et andet interessant emne er selvkørende biler, som jo var utænkelige for bare 10-15 år siden. Magnus, hvad er din holdning til selvkørende biler?

  • Östberg:

    Dét, du siger, er en meget god beskrivelse af, hvad Mercedes-Benz står for. Vi fokuserer på komfort og en ubesværet fornemmelse. Et andet aspekt er, at sikkerheden altid har været vigtig for Mercedes-Benz. Du skal føle dig sikker, og du skal have en fornemmelse af, at du kan føle dig sikker, uanset om en anden begår fejl, eller du selv gør noget forkert. Dét er efter min mening det vigtigste ved selvkørende biler. Vi ved, at vi som mennesker ikke er gode til at holde fokus i længere tid. Vi bliver trætte og ukoncentrerede. Selvkørende biler kan hjælpe os med at holde øje med omgivelserne og sørge for at holde bilen i den rigtige vognbane. Vi har hele tiden sikkerheden for øje og fokus på, at teknologien skal være til gavn for de mennesker, der kører i en Mercedes. Hvis du tager skridtet videre på en længere køretur, som vi har gjort med myndighederne i Californien, så kommer du til et punkt, hvor du faktisk kan fjerne hænderne fra rattet, fordi det mest kedelige er at sidde fast i trafikken på en lang strækning. Når du trykker på den højre knap, kan du fjerne hænderne fra rattet i et stykke tid.

Steve, hvad synes du egentlig om dét? Altså om at bruge teknologi til at forbedre noget centralt og helt grundlæggende. Hvad tænker du om dén tilgang?

  • Wozniak:

    Det er en fremragende filosofi i forbindelse med længere køreture. Når du kører, kan du ikke se alt. Men det er så vigtigt, især at holde øje med alt det, der sker rundt om bilen. Det kan for eksempel dreje sig om at være opmærksom på små genstande, små børn og mindre dyr. For hvis du kører i mørke, og et dyr løber ud foran bilen, så bør bilen kunne sænke farten og undgå at ramme det. Jeg er glad for, at der er fokus på dét. For det første skal det give mening, være nemt og bekvemt. Men det skal også være så sikkert som muligt. Især, når du tager på lange køreture med din familie.

  • Östberg:

    Altså hvis du har nye teknologier, der kan give dig ekstra sikkerhed og komfort, så skal du bruge dem. Vores samarbejde med Dolby Atmos bidrager for eksempel til berigende oplevelser og til at løfte musikoplevelsen til et nyt niveau. Vi forsøger at skabe en dimension med ekstra rumklang. Vi brainstormer med mærket. Foretrækker du, at vi holder det så simpelt som muligt i overensstemmelse med dine principper, eller ville en sådan nyskabelse i bilens kabine være interessant?

  • Wozniak:

    Lydoplevelsen i kabinen har altid været vigtig for mig. For 50 år siden kunne jeg købe en bil bare for at installere en bestemt type højttaler, som jeg kunne lide. Jeg er interesseret i lyd, i rene toner fra instrumenter. Musik er virkelig en stor del af mit liv. Men det vigtigste er hi-fi-oplevelsen, at det lyder godt. Det er derfor, jeg ikke vil have en bil, der støjer, og hvor det er nødvendigt at skrue helt op for musikken for at nyde den.

"Teknologien er et fantastisk redskab til at løse problemer.  Men den har også en række begrænsninger, som du skal lære noget af."
  • Östberg:

    Det fantastiske ved at skabe produktet og have en fornemmelse af, at det lever op til dine egne standarder, men også den sammenhæng, det indgår i. Du vil gerne berige verden med kvalitet. At være besat af kunderne er det ultimative bevis på, om du er en dygtig ingeniør. Men det er også vigtigt, at du er villig til at prøve noget nyt, at være fleksibel og se, hvordan tingene kommer til at fungere. Der er mange muligheder, en masse tekniske løsninger at vælge imellem, og man skal også være modtagelig for negativ kritik, for at prøve noget og så hurtigt ændre det igen uden at være for stolt eller stædig, hvis det ikke fungerer. I øjeblikket er der eksempelvis meget hype om AI og ChatGPT og den slags. Jeg er sammen med mine medarbejdere nødt til at finde ud af, om det kan bidrage positivt til vores stemmestyrede brugerflade. Med det program, som vi netop har lanceret i USA, hvor ChatGPT er blevet tilgængelig i bilens stemmestyrede brugerflade, var jeg meget nysgerrig efter at se, om folk faktisk ville bruge stemmebetjeningen mere og på hvilken måde. Og det er utroligt spændende at undersøge. Visse kunder bruger det nu dobbelt så meget som tidligere.

  • Wozniak:

    Som mennesker stræber vi naturligt efter skønhed. Det drejer sig om mere end blot designlinjerne på en bil og om at lære at styre funktioner med stemmen. Selv på min telefon vil jeg betjene den mest muligt med min stemme, eller på mit ur, og få ting til at ske. Du skal lære bestemte kommandoer, som nogle gange virker og andre gange ikke gør det. Især i forbindelse med stemmebetjeningen i biler, som endda har en stemmekommando til at skrue op for lyden. Måske glemmer du et enkelt ord, og AI kan muligvis hjælpe med at finde ud af de mange forskellige måder, brugerne afgiver kommandoer på, når de vil opnå noget.

Et sidste spørgsmål til dig, Magnus: Hvor kan du tænke mest frit? Er bilen et frirum for dig, hvor du kan tænke, fordi du har ro omkring dig?

  • Östberg:

    Der er god mulighed for at tænke, når man kører. Enten benytter man lejligheden til at slappe af eller til at tænke. Jeg er glad for at bruge Lane Keeping-assistenten sammen med den aktive fartpilot, fordi det giver mig en tryg fornemmelse. Og så kan jeg samtidig tænke og slappe af. Jeg rejser meget frem og tilbage mellem Tyskland og USA, og det giver mig samme mulighed for at sidde behageligt tilbagelænet i et sæde og tænke. For mig er det et perfekt udgangspunkt for at tænke kreativt, fordi du samtidig får nye synsindtryk.

  • Wozniak:

    Det er sjovt med den aktive fartpilot, fordi den giver dig frihed til at tænke på og koncentrere dig om andre ting. Første gang jeg prøvede at køre med den aktive fartpilot var i en Mercedes i 2004. Første gang nogensinde. Det var en skelsættende oplevelse. Man kan sammenligne det med nogle af de store forandringer, der har fundet sted i computerverdenen. Jeg er glad for, at det var en Mercedes. Jeg håber, at Mercedes bliver ved med at være det ypperste inden for fremtidens biler.

  • Östberg:

    Tak! Det er netop dén tankegang, som motiverer Mercedes-medarbejdere til at gøre sig umage. Det er dén slags støtte, vi har brug for i vores bestræbelser på at være de bedste og udvikle ny teknologi, der fokuserer på sikkerheden og ikke eksperimenterer med menneskers sikkerhed i den virkelige verden.

  • Wozniak:

    Ja, vi skal virkelig fokusere på detaljerne og være opmærksomme, så vi hele tiden bidrager til at gøre verden til et bedre sted for mennesker.