Hos Mercedes-Benz driver han transformeringen af bilindustrien fremad: Ola Källenius, CEO hos Mercedes-Benz AG, fortæller i dette interview, hvordan science fiction er blevet til virkelighed, og hvad vi kan forvente af fremtidens modeller fra det tyske luksusmærke.
Du kom til det daværende Daimler-Benz i 1993 som en del af gruppen af unge internationale forskningstalenter. Siden da har meget ændret sig, og bilbranchen står midt en tid med store forandringer. Hvilke udviklinger fra de seneste år er du særligt stolt af?
-
Ola:
Vi er lykkedes med at redefinere os strukturelt og strategisk – som pure-play-virksomhed med fuldt fokus på miljø og digitalisering. Og dét har vi formået at gøre parallelt med de udfordringer, der har mødt os i de sidste to år: Fra verdenspandemien til effekterne af den frygtelige krig i Ukraine. Teamet hos Mercedes-Benz har igen og igen reageret med fleksibilitet, sammenhold og kreativitet. Og dét er jeg stolt af. Ud over de mange medarbejdere er jeg også stolt af, at vi har kunder med så høj grad af tålmodighed og loyalitet. Jeg er især taknemmelig for deres forståelse, hvis leveringen af deres nye biler bliver forsinket på grund af de udfordrende situationer.
Hvilke områder vil du især være optaget af de næste fem år?
-
Ola:
Da jeg begyndte hos Mercedes-Benz, var automatiseret kørsel og fuldt elektriske og netværksforbundne biler ren science fiction. I dag er det imidlertid blevet til virkelighed, og vi arbejder hårdt på at videreudvikle disse områder. Vores ambition er fortsat at elektrificere hele modelprogrammet, accelerere softwareudviklingen og styrke Mercedes-Benz yderligere som førende producent af luksusbiler og premium-vans. Kort sagt: Vi vil bygge de mest eftertragtede biler i verden – uanset motorteknologi.
Omstillingen til en fuldt elektrisk fremtid bringer udfordringer med sig, for eksempel et ændret behov for råstoffer. Hvordan imødegår du den slags situationer?
-
Ola:
I kølvandet på den verdensomspændende mangel på mikrochips, der som bekendt gav os store udfordringer i produktionen, har vi foretaget en grundig gennemgang og optimering af hele vores værdiskabelseskæde. Overgangen til elektrisk mobilitet vil kun medføre endnu flere store ændringer i behovet for råstoffer. En konsekvens for os er, at vi kommer til at diversificere vores leverandørkæder for at minimere vores risiko yderligere. For eksempel har vi for nylig underskrevet en hensigtserklæring sammen med den canadiske regering om at styrke samarbejdet i hele den automotive værdiskabelseskæde.
Nogle ser syntetiske brændstoffer som en mulighed, andre betragter dem mere kritisk. Hvilke brændstofalternativer til elmotoren er særligt interessante for Mercedes-Benz?
-
Ola:
Aktuelt er batteriet klart overlegent i forhold til brintteknologi, når det gælder masseproduktion. Den større energitæthed i batteriteknologien har mindsket den rækkeviddefordel, som brændselscellen havde i personbiler. Samtidig har effektiviteten gjort kolossale fremskridt. Vores EQS har eksempelvis en virkningsgrad på omkring 90 procent, hvilket betyder, at op til 90 procent af den energi, som er lagret i batteriet, når ud til hjulene. Til sammenligning er virkningsgraden omkring 30 procent i en bil med en traditionel forbrændingsmotor. Med hensyn til anvendelsen af brændselsceller observerer vi dog fortsat markedet og holder muligheden åben for også at tilbyde brintteknologi, hvis lejligheden byder sig.
Mercedes-Benz Group AG støtter EU’s klimainitiativ, Fit for 55. Hvordan ser mobilitet ud i 2055?
-
Ola:
Hvordan teknologien præcis ser ud så langt ind i fremtiden, kan man naturligvis ikke sige noget sikkert om. Men der er ingen tvivl om, at i løbet af de næste 10 år vil bilen ændre sig endnu mere og endnu hurtigere, end den har gjort i de forgangne årtier.
I halvtredserne drømte man om biler med kernereaktor som energikilde og en rækkevidde på 8.000 kilometer. Det viser jo, at visionerne om fremtidens mobilitet længe har været i fokus, men samtidig har dén slags forudsigelser sjældent ramt plet. Det er mit håb, at menneskeheden i 2055 benytter en så ansvarlig mobilitet som muligt i så mange dele af verden som muligt. Hos Mercedes-Benz ønsker vi fortsat at minimere CO2-udslippet i hele værdiskabelseskæden i flåden af nye biler, og allerede i 2030 vil vi være 100 procent elektriske dér, hvor markedsforholdene tillader det.
I hvilket omfang kan konceptbilen VISION EQXX her ses som et blik ind i fremtiden?
-
Ola:
Det er i særlig grad bemærkelsesværdigt, at vi på kun 18 måneder er lykkedes med at skabe alle tiders mest effektive Mercedes fra et blankt stykke papir. Vores mål var at køre mere end 1.000 kilometer i virkelig trafik på blot én enkelt batteriopladning – med et batteri, som kunne integreres i en kompaktbil. På turen fra Stuttgart til Silverstone i Storbritannien klarede VISION EQXX imidlertid hele 1.202 kilometer. Det var naturligvis en kæmpe succes for alle involverede. Vores kunder kan nu glæde sig til mange andre innovationer, som vi overfører til serieproduktionen.
Overskriften på denne artikel er ’Afgørende øjeblikke’. Hvilke øjeblikke er det for dig?
-
Ola:
Arbejdsmæssigt er det først og fremmest de øjeblikke, hvor vi præsenterer en ny bil, som betyder enormt meget for mig. For inden det kommer så vidt, arbejder utallige kolleger, nogle gange i årevis, ekstremt hårdt på at få bilen ud på vejene i den vante høje Mercedes kvalitet. Derfor er sådan en verdenspremiere den fortjente belønning for alle involverede og uden tvivl et ’Moment That Matters’.
I din position som CEO hos Mercedes-Benz AG har du et kolossalt ansvar. Hvad får dig til at slappe af uden for arbejdet?
-
Ola:
Det, som får mig til at slappe af og hjælper mig, når jeg skal koble af, er min familie. Nu er børnene efterhånden flyttet hjemmefra. Men så nyder jeg det kun endnu mere, når min hustru og jeg tilbringer tid sammen med dem. Derudover er jeg glad for at spille tennis. Og selv om jeg nok ikke bliver nogen ny Roger Federer i dette liv, er sporten en god modvægt for mig. Det samme gælder en god bog eller en spændende film.
Et sidste spørgsmål: Hvordan forestillede du dig som barn, at biler ville se ud i fremtiden?
-
Ola:
Med en stjerne på motorhjelmen, ha-ha… Nej, spøg til side. Jeg har desværre hverken som barn eller som voksen været i nærheden af at have det designtalent, som vores chefdesigner, Gorden Wagener, og hans team har. For mig havde en bil dengang fire hjul, et rat og en udstødning. Den næste generation kommer sikkert til at tegne deres biler helt uden udstødning. Dét arbejder vi helt konkret på – så det ikke kun bliver en børnefantasi.