Til racerbanen og landevejen:

Den nye Mercedes-AMG GT 63 PRO 4MATIC+

TEKST OG BILLEDER: Mercedes-Benz

Mercedes-AMG GT 63 PRO 4MATIC+ byder på endnu skarpere køredynamik og er udviklet til de entusiaster, som ønsker den fulde køreoplevelse på racerbanen såvel som på landevejen.

Banner

Mercedes-AMG har bygget racerbiler i siden 1967, og derfor ved eksperterne fra Affalterbach om nogen, at kraftoverskud kun er en del af opskriften, når man udvikler biler til banekørsel. Det handler nemlig i lige så høj grad om raffineret dynamik, som kan håndtere de mange kræfter.

Mercedes-AMG GT 63 PRO 4MATIC+ er optimeret fra ende til anden, og den nye topvariant i Mercedes- AMG GT-klassen er målrettet kunder, som drømmer om at jagte marginalerne under de mest krævende forhold på lukket bane – for bagefter at kunne køre hele vejen hjem i samme bil.

Banner

Ekstrem køling og opdateret aerodynamik

Den kraftfulde V8-benzinmotor yder 612 hestekræfter og 850 Nm. Accelerationstiden fra 0 til 100 km/t kan klares på bare 3,2 sekunder, 0 til 200 kilometer i timen er overstået på 10,9 sekunder, og topfarten er angivet til 317 km/t. Men det er slet ikke her, de største nyheder skal findes.

For at holde driftstemperaturen under kontrol ved banekørsel er bilen nemlig udstyret med flere nye detaljer som kraftigt forstærket køling med to ekstra kølere placeret i begge de forreste hjulkasser. Derudover har begge differentialer og fordelingsgearkassen egen køling med eldrevne vandpumper, ligesom undersiden af bilen er re-designet til at lede endnu mere kølende luft ud til bremserne.

Fronten har fået nyt design med blandt andet AIRPANEL aktiv luftkontrol, der bidrager til at mindske luftmodstanden med op til 30 procent, og luftfordelingen under bilen er inspireret af den ekstreme Mercedes-AMG ONE.

Banner

Sammen med blandt andet hækvingen er den med til at øge downforce på bagakslen med cirka 15 kg.

AMG ACTIVE RIDE CONTROL-affjedringen med aktive krængningsstabilisatorer er standardudstyr sammen med medstyrende bagaksel og fuldt variabelt firehjulstræk. Dertil kommer smedede 21” letmetalfælge og keramiske bremser. Forrest sidder 420 mm bremseskiver med seks-stemplede bremsekalibrer – de største bremser, der findes i sortimentet hos Mercedes-AMG.

Er du nysgerrig på Mercedes-AMG GT? Læs mere her.

Banner