Hej Mercedes! Kender du ChatGPT?

I en ikke så fjern fremtid bliver din Mercedes din nye samtalepartner, som kan gøre din køretur til en endnu bedre og mere lærerig oplevelse.

Tekst af Nicolo Fischer

Lyder det som ren science fiction at chatte med din Mercedes om madopskrifter? Det er det ikke. Med implementeringen af ChatGPT bliver din Mercedes endnu bedre til at hjælpe dig. Du vil faktisk snart kunne føre en samtale med den …

Det er fredag eftermiddag. Du sidder helt fast i trafikken på motorvejen. Og det har du nu gjort i flere timer. Ungerne på bagsædet bliver stadig mere utålmodige. Hvad nu? Forestil dig, at du bare kunne sige “Hej Mercedes, fortæl os en historie om en lille drage, der kører rundt på eventyr i hele verden i en Mercedes.” Og at du i de følgende minutter faktisk ville kunne lytte til en underholdende historie?

Biler bliver mere intelligente

Denne vision, der lyder som noget fra fremtiden, kan Mercedes-kunder i USA allerede opleve i dag. Som et led i en test inviteres de nemlig til at afprøve den nye ChatGPT-funktion, der er blevet implementeret i det velkendte infotainmentsystem, MBUX. Men hvad er det egentlig? ChatGPT er kunstig intelligens, også kaldet ‘AI’. Et stykke software, der kan generere svar på spørgsmål og lyde som et menneske. Se det som en smart virtuel hjælper, som giver dig gode råd i forskellige situationer. Og det bedste er, at ChatGPT i modsætning til tidligere sprogmodeller er baseret på en avanceret sprogmodel, som gør systemet i stand til at forstå og kommunikere mere naturligt. Du kan endda stille komplekse spørgsmål og føre hele samtaler. Som et supplement til den velkendte og veletablerede MBUX-stemmestyring kan man forestille sig endnu flere anvendelsesområder, uanset om det er de tidligere beskrevne scenarier eller behov for detaljerede svar på spørgsmål om en destination. Som fører af bilen kan du for eksempel under en køretur i en nationalpark spørge bilen direkte, om det er tilladt at svømme i vandet.

Banner

Denne test af ChatGPT i bilerne er blot et enkelt eksempel på, hvordan kunstig intelligens vil blive – eller allerede er blevet – integreret i din Mercedes-Benz. Tænk på MBUX-systemets AI-baserede personligt konfigurerede forslag. Lad os sige, at du for eksempel altid ringer til en ven eller et familiemedlem på nogenlunde samme tidspunkt på dagen – og får derfor fremadrettet automatisk vist dette forslag i displayet. Plejer du at aktivere ‘hot stone’-massagefunktionen i køligt vejr? Dette lærer MBUX også hurtigt, hvorefter den proaktivt foreslår passende temperaturer.

Banner

At anvende AI er ikke noget nyt

Allerede i 2019 havde Mercedes-Benz opstillet principper for AI – idet man var en af de allerførste bilproducenter til at gøre det. Et af de vigtigste principper er beskyttelsen af privatlivet og kundernes data. Den nyeste test tager højde for dette. Via samarbejdet mellem Microsoft og Azure OpenAI-tjenesten kan Mercedes-Benz bevare kontrollen med IT-processerne i baggrunden og samtidig bruge Azures pålidelige sikkerheds- og databeskyttelsesfunktioner. Som kunde kan du med det samme få at vide, hvilken information, der indsamles, og du bestemmer frit, hvilken information du vil dele. Det giver dig mulighed for at opleve den banebrydende teknologi i din Mercedes-Benz på en tryg og bekymringsfri måde.