100 ÅR MED MAYBACH

100 ÅR MED MAYBACH

Det historiske slægtskab står som fundament for Maybach og Mercedes-
Benz, som nu tager den legendariske luksusbil til nye højder

To markante personligheder spiller hovedrollerne i toppen af klassen for luksusbiler i 2021. Der er naturligvis tale om de to nye Mercedes-Maybach modeller, som tilhører den absolutte top blandt den mest eksklusive del af udvalget fra Mercedes-Benz. Med udsøgt, luksuriøst design og gennemført ‘best of best’-fornemmelse står superlativerne i kø sammen med liebhavere af eksklusive luksusbiler. En helt afgørende faktor er det perfekte samspil mellem de tekniske features, som Mercedes-Benz skaber fundamentet for med den ikoniske S-Klasse. For kunder, som ønsker både innovativ teknologi og eksklusivt håndforarbejdede detaljer, tilbyder Mercedes-Maybach luksus fra allerøverste hylde.

Luksus og hightech

Vi starter med en præsentation af sedanmodellerne fra Mercedes-Maybach. Den langstrakte silhuet og længden på 5,47 meter, den imponerende kølergrill og den brede C-stolpe med trekantede ruder understreger det suveræne udtryk. Akselafstanden på imponerende 3,4 meter har gjort det muligt at skabe en ekstremt rummelig fornemmelse i kabinen, og i interiøret er de omfattende visuelle detaljer med til at skabe en atmosfære, som er hightech-luksuriøs på den helt rigtige og diskret underspillede måde. Materialeudvalget i kabinen er næsten ubegrænset, og betjeningskonceptet med state-of-the-art førerhjælpesystemer kan eksempelvis kombineres med individuelle og ikoniske tofarvede lakeringer.

En anden nyhed er Mercedes-Maybach GLS. I SUV-modellen er det teknologiske fundament fra GLS kombineret med Maybach haute-couture i en bil, som sætter nye standarder for teknologisk og æstetisk komfort. Maybachs kombinerede ‘sophisticated luxury’ og rå terrænegenskaber er skabt med udgangspunkt i en symbolik, der rækker langt ud over bilbranchen. Mercedes stjernen symboliserer de tre dimensioner jord, vand og luft, mens brandlogoets dobbelte M er en hyldest til det stærke bånd mellem Mercedes-Benz og Maybach Manufaktur.

Banner

Den moderne mobilitets pionerer

Inden Wilhelm Maybach sammen med sønnen Karl og den driftige tyske opfinder og greve Ferdinand von Zeppelin begyndte at bygge deres egne Maybach biler, havde Wilhelm Maybach allerede udviklet den lette og hurtige forbrændingsmotor i samarbejde med Gottlieb Daimler. Fra 1900 til 1901 blev de første moderne biler specialbygget efter kundens specifikke ønsker, og konstruktionen fulgte mange af de principper, som stadig gælder i dag – nemlig et langstrakt chassis, frontmotor, en markant køler og sportslige præstationer.

‘Konstruktørernes konge’ begyndte i 1907 sammen med sin søn Karl også at bygge større motorer. Det skabte grundlaget for en megatrend, som snart skulle skabe eufori i hele verden: Luftfarten. Ferdinand von Zeppelin, der var pioner inden for luftskibe, indgik nemlig et partnerskab med virksomheden, som i 1912 begyndte at bygge Maybach-motorer til Zeppelin-luftskibe. Deres støjsvage, svævende letvægtsegenskaber kombineret med det vidtstrakte udsyn og globale fremsyn skabte en særligt udsøgt rejseoplevelse, og passagererne blev tilbudt ruteflyvninger i Tyskland med al tænkelig komfort i den behagelige kabine. De store vidder ved Bodensøens nordlige bredder og den korte afstand til den fast etablerede samarbejdspartner længere mod nord fik imidlertid snart de utrættelige pionerer til igen at rette blikket mod landjorden, og i 1921 begyndte produktionen af biler i Friedrichshafen.

Spændende historie

Visionen var at give passagererne samme unikke og kompromislæse rejseoplevelse i bilerne som i luften, og i 1930 blev udvalgte topmodeller fra Maybach forsynet med prædikatet ‘Zeppelin’. Dengang var det almindeligt, at bilproducenter lod udvalgte eksterne leverandører stå for at designe karrosserierne, og det var karrosseriafdelingen hos Daimler-Benz i Sindelfingen, som tog sig af den opgave.

Banner

Banner

DS 8 Zeppelin blev introduceret på markedet i begyndelsen af 1930’erne og overstrålede især sine konkurrenter med sin 8-liters 12-cylindrede motor med 8-trins gearkasse, mens interiøret samtidig udstrålede mondæn elegance med iøjnefaldende udstyrsdetaljer i mohair og krystalglas. Karl Maybach lod i 1957 sin egen firmabil blive bygget på et chassis fra 1930’erne, og det blev den sidste officielle Maybach fra Friedrichshafen, før Daimler-Benz i 1960 blev majoritetsaktionær og overtog rettighederne til brandet. Mellem 2002 og 2013 tilbød man med typerne 57 og 57 S samt 62 og 62 S en ny typeserie til videreførelse af ‘Zeppelin’-traditionerne. Maybach blev etableret som et selvstændigt bilmærke, der blev udviklet og designet under ledelse af Mercedes-Benz, og med Mercedes-Maybach S 600 Pullman fra 2014 rykkede Maybach igen et skridt nærmere den kendte Mercedes stjerne i Stuttgart – og siden da har Mercedes-Maybach været omdrejningspunkt for det absolutte luksusspektrum under Mercedes-Benz paraplyen. S 600 Pullman blev i øvrigt designet med direkte reference til type 600, der blev produceret mellem 1963 og 1981. Den gik desuden under navnet “Den store Mercedes” og var blandt andet den tyske kansler Konrad Adenauers embedsbil. I mærkets mest luksuriøse model kunne man se frem til det ypperste af, hvad ingeniører og designere var i stand til at frembringe af teknologi og luksus.

Banner

Visioner for fremtiden

I 2016 og 2017 blev to unikke konceptbiler lanceret under navnet Vision Mercedes-Maybach 6, som alene med deres længde på 5,7 meter banede vejen for en række imponerende designdetaljer. Med sin ekstremt lange motorhjelm og sænkede taglinje nyfortolkede modellen klassiske æstetiske principper i både coupé- og cabrioletvarianten. Bagpartiet i ‘boat tail’ design og gulvet af elmetræ gav associationer til luksusyachter, og på samme eksklusive måde var det elegante dråbeformede design på Vision Mercedes-Maybach 6 inspireret af art deco-stilen fra det tidlige 20. århundrede, hvor de første Maybach biler blev leveret til stolte kunder. Foruden den funktionelle drivline og den technoide skønhed var det også en integreret del af filosofien bag Maybach Vision bilerne at skabe sublim aerodynamisk effektivitet.

Banner

Banner

For nylig fik vi igen et kig ind i fremtiden med præsentationen af konceptbilen Mercedes-Maybach EQS, som bliver den første fuldt elektriske serieproducerede SUV fra Mercedes-Maybach. Mercedes-Maybach modellerne anno 2021 lever mere end nogensinde op til de høje forventninger til eksklusiv kvalitet – og ikke kun takket være EQS SUV-konceptbilen. For som det er tilfældet med alle unikke kreationer, så er nøglen til Mercedes-Maybach bilernes succes en behørig respekt for den ekstraordinære skabelseshistorie og evnen til at overføre disse kvaliteter til en både nær og fjern fremtid. Når transformationen er så gennemtænkt som med de moderne Mercedes-Maybach modeller, vil brydningerne i mærkets udviklingshistorie åbenbare sig som en smagfuld patina. Den spændende historie er et af Maybachs helt unikke kendetegn. Det formfuldendte design kan næppe beskrives mere fyldestgørende end med ordet ‘mytologisk’.

Banner