DUFTENS KRAFT

Duftens kraft

TEKST AF DIANA WEIS // FOTO AF MICAELA MCLUKAS

Som fremtidsforsker og duftekspert hos Mercedes-Benz arbejder Sabine Engelhardt med at skabe duftstemninger, der ikke alene er behagelige, men som også fortæller en historie. Hun er nemlig overbevist om, at vores sanser gør os lykkelige.

Sabine Engelhardt har næse for detaljen. Bogstaveligt talt. Og så har hun bemærket, at mange af trappeopgangene i Berlin dufter på en ganske særlig måde. En måde, der får hende til at føle sig lykkelig. Vi kender alle den slags steder, som straks får os til at føle os godt tilpas. Det er de steder, der giver os lyst til at lukke øjnene og tage en dyb indånding. Måske en tidlig morgen ved stranden, en sommerdag i skoven efter en regnbyge eller på kældertrappen i barndomshjemmet. “Dufte er tæt forbundet med vores personlige erindringer og vores følelser,” forklarer fremtidsforskeren og dufteksperten Sabine Engelhardt. Derfor er det også meget individuelt, hvordan vi opfatter dufte: “Det, der beroliger ét menneske, kan irritere et andet.”

Blandt de mange sanseindtryk, vi påvirkes af i løbet af en hel dag, indtager vores lugtesans en særstilling. For dufte indeholder et væld af kompleks information, der behandles direkte i den ældste del af vores hjerne, kaldet paleocortex – helt udenom thalamus, hvor vores bevidsthed sidder. Man mener, at det evolutionsmæssige formål er at gøre os i stand til at reagere lynhurtigt på farlige situationer. Men også i vores gennemrationaliserede verden er lugtesansen forbundet med vores instinktive adfærd. “Det er underbevidstheden, der bestemmer, om vi føler os godt tilpas i et bestemt miljø,” understreger Sabine Engelhardt. At arbejde med kabineduft i biler kræver derfor en særlig fornemmelse for de helt små og afgørende detaljer. I biler som den ny EQS med ekstraudstyret ENERGIZING AIR CONTROL PLUS renser et HEPA filter først luften for finstøv, pollen eller vira og også for lugte. Til at fylde det duftneutrale rum med en specifik Mercedes-Benz duft skabte Sabine Engelhardt forskellige duftstemninger. Det nye AIR BALANCE (ekstraudstyr) giver desuden mulighed for at regulere  duftintensiteten i tre trin – eller for at slå duften helt fra. “Du kan sammenligne det med at lytte til musik i bilen: Nogle gange skruer du helt op, andre gange vil du bare have ro.” Sabine Engelhardt anbefaler, at man bevidst prøver at lægge mærke til specifikke dufte de steder, hvor man føler sig godt tilpas. Det er en slags mindfulness, hvor man bliver mere opmærksom på sine individuelle behov og sin egen historie.

Banner

Fornemmelsen af kvalitet

Sabine Engelhardt understreger, at valget af de helt rigtige råvarer spiller en afgørende rolle. Efter hendes mening er en af de positive følger af pandemien, at folk er blevet mere opmærksomme på kvalitet. Der er generelt meget større fokus på, hvad man vil bruge tid og penge på. “Under nedlukningen fik vi tid til at tænke over, hvad der er vigtigt for os. Vi er ikke længere interesserede i masseproducerede varer.” Billige dufte er som fastfood eller tøj med en dårlig pasform – det er spild af ressourcer, fordi det ikke er forbundet med den ønskede oplevelse. “Produkter med lav kvalitet er utilfredsstillende for ånd og sjæl – de bedrager os,” siger hun. “Vores øjne kan muligvis bedrages, men at bedrage næsen – dét er direkte utilgiveligt. For derved bedrager vi vores minder og følelser.” Desuden har det indtil videre ikke været muligt at digitalisere dufte på samme måde som billeder eller musik. “Man har igennem årene forsøgt at integrere duftoplevelser i underholdningsindustrien, for eksempel i biograferne,” fortæller Sabine Engelhardt. “Men det har simpelthen ikke den ønskede effekt, fordi man er nødt til at bruge substanser af tvivlsom kvalitet. Duft som luksus kan kun være ægte parfume – eller den helt naturlige.”

Banner

Historier i dufte

En ny forståelse af luksus kombineret med en stærk kvalitetsbevidsthed og en øget fornemmelse for individuelle sansebehov. Dét er omdrejningspunktet i Sabine Engelhardts duftforskning, som hun har mange års erfaring med hos Mercedes-Benz. For Sabine Engelhardt er det vigtigt at skabe unikke dufte, som indfanger selve essensen af den specifikke bilmodel.

Banner

Designernes visioner og bilmodellens plads i Mercedes-Benz’ produktsortiment er derfor udgangspunktet i skabelsesprocessen: “Jeg udvikler ikke dufte, jeg udvikler idéer,” forklarer Sabine Engelhardt. “En terrænbil fortæller eksempelvis en helt anden historie end en luksuriøs elbil som EQS. Kun når jeg forstår alle facetter i denne historie, kan jeg skabe en duft, der harmonerer med bilens interiør. “Disse historier bliver derefter oversat til duftstemninger af en parfumeekspert, og inden det endelige valg af duftkomposition tester Sabine
Engelhardt duften i den specifikke bilmodel: “Modellens duftteknologi har utroligt stor indflydelse på, hvordan duften fremstår i virkeligheden.” Til verdenspremieren på hendes sidste nye duft ‘No. 6 Mood Linen’, som er skabt eksklusivt til EQS, har Sabine Engelhardt hentet inspiration i duften af friske lagner og figen. Det kan umiddelbart lyde som en usædvanlig kombination, men også dette er i tråd med den nye måde at fortolke luksus på, hvor man forlader den slagne vej for at betræde nye. Men fremfor alt er det vigtigste, at både fører og eventuelle passagerer føler sig godt tilpas i bilen. Og dermed bidrage til at gøre køreturen i en Mercedes-Benz til en sund, harmonisk og lykkefremkaldende oplevelse. Blandt andet – men ikke kun – ved hjælp af dufte.