Mercedes-Benz X The Garment:

‘Responsibility is all about buying less by buying right’

Tekst: Thomas Palmvang // Foto: Büro Jantzen

Sophia Roe og Charlotte Eskildsen står bag The Garment, som på rekordtid har udviklet sig fra nysgerrigt sideprojekt til anerkendt fashionbrand på den danske og internationale modescene. Mercedes-Benz er igen i år en del af Copenhagen Fashion Week, og i den forbindelse har vi mødt den kreative duo til en snak om at tage sige sig tid, om at tage ansvar – og om at skrue ned for forbruget ved at skrue op for kvaliteten.

Hej Sophia og Charlotte. Helt kort: Hvad er The Garment?

  • Sophia Roe:

    The Garment er et fashionbrand, som egentlig udspringer af et midlertidigt samarbejde mellem Charlotte og mig. Ret hurtigt fandt vi ud af, at vi både har det sjovt sammen og samtidig supplerer hinanden rigtig godt. Så vi fik lyst til at tage skridtet videre. Vores approach til mode er at kreere tøj med “longevity”. Altså tøj i minimalistisk og tidløst design, som holder i mange sæsoner. Man kan sige, at vi er det modsatte af et trend-baseret tøjmærke.

Fashion handler jo om nye ideer og udtryk. Hvordan går det i spænd med tøj, som skal holde længe?

  • Charlotte Eskildsen:

    Det går faktisk rigtigt fint i spænd. Trends handler jo meget om, hvad der sker lige nu. Men når man fokuserer for meget på det sidste nye, justerer man også hele tiden på sit brand. Og det ender ofte med at fremstå utroværdigt. Så det forsøger vi at undgå. Vi vil hellere skabe et sprog og en tilgang til mode, som hverken er for larmende eller for meget brug-og-smid-væk.

  • Sophia Roe:

    Vi drømmer om, at man køber noget, som man holder af. Noget man kan bruge i mange år. Og der findes jo masser af ting, som stadig er relevante, selvom de ikke er nye. En kjole, som man måske har arvet fra sin bedstemor, kan sagtens være relevant endnu. Det handler både om kvalitet, men også om at nogle udtryk er mere tidløse end andre. Lidt på samme måde som bildesigns, der ikke går af mode.

Banner

"Hvis ikke der er en eller anden form for kærlighed til det, så gør vi det ikke. "

Hvilken vision arbejder I ud fra?

  • Charlotte Eskildsen:

    Vi arbejder ud fra flere visioner. Det er for eksempel et klart mål for os, at The Garment skal endnu længere ud i verden. Men samtidig laver vi kun de ting, som vi virkelig tror på. Hvis ikke der er en eller anden form for kærlighed til det, så gør vi det ikke.

  • Sophia Roe:

    Derudover har vi også fokus på ansvarlighed. Vi mener, at man har et ansvar for at tage stilling til måden, man gør tingene på. Og det synes vi, at vi gør.

Hvordan gør I så det?

  • Charlotte Eskildsen:

    Vi plejer at sige, at ‘responsibility is all about buying less by buying right’. Og det indkapsler egentlig meget godt vores ambitioner om at producere tøj i høj kvalitet, som kan bruges længe. Og som man har lyst til at bruge længe.

  • Sophia Roe:

    Derfor har vi flere gengangere i vores kollektioner. En style, som er i sommerkollektionen, kan for eksempel sagtens komme ind i efterårs- eller vinterkollektionen. Jeg har en baggrund som stylist, og jeg elsker at bruge tingene forskelligt afhængigt af sæsonen. Det handler om styling og approach. Lidtforenklet kan man sige, at en kjole både skal kunne bruges med bare ben og med uldstrømper.

Vi plejer at sige, at ‘responsibility is all about buying less by buying right’.

Kan man sige, at I på den måde stiller lidt større krav til jeres kunder?

  • Sophia Roe:

    Jeg tror faktisk, det er omvendt. Jeg tror, vi skal til at vænne os til, at forbrugeren stiller større krav til os som brand. Og det er kun en god ting. For nogle er en grå sweater selvfølgelig bare en grå sweater. Men når stylingen kommer i spil på den rigtige måde, kan den have uendeligt mange forskellige udtryk.

  • Charlotte Eskildsen:

    Og det er dér, hvor det bliver til fashion. Dér, hvor vi har samspillet med kunderne. Vi henvender os jo til et fashionpublikum, og de ved udmærket, hvorfor lige dén sweater er så vigtig – og hvordan skal den bruges.

Hvorfor er det spændende for jer at arbejde sammen med et brand som Mercedes-Benz?

  • Charlotte Eskildsen:

    Mercedes-Benz er jo et ikonisk luksusbrand, som altid har været tæt forbundet med fashionverdenen. Både herhjemme og internationalt.

  • Sophia Roe:

    Præcis, og derfor er det en stor anerkendelse for os at få lov at arbejde sammen med et brand som Mercedes-Benz. Især fordi, det repræsenterer mange af de samme grundværdier, som vi selv har.

Banner

Banner

Hvad inspirerer jer?

  • Charlotte Eskildsen:

    Tid. Vi har hørt det så mange gange før, men det er jo det, vi alle mangler mere af i vores liv. Og vi ved bare, at når vi tager os tiden, så opstår inspirationen også. Noget af det, der er sjovt ved at arbejde sammen med Sophia, er for eksempel, at hun bedst kan lide, når tingene går langsomt. Hun vil helst have lang tid og have mulighed for at lave tingene om mange gange. Og det er en stor del af The Garment.

  • Sophia Roe:

    Omvendt er Charlotte enormt skarp på struktur og på håndværket. På den måde er vi et sjovt match, men der kommer bare noget vildt godt ud af det, når vi arbejder sammen. Og vi har udviklet et kreativt sprog på meget kort tid.

Når vi arbejder sammen, skabes der noget meget smukt. Og vi har udviklet et kreativt sprog på kort tid.