Fremtidens bilfabrik: på besøg i Factory 56

Fremtidens bilfabrik

På besøg i Factory 56

TEKST AF HENDRIK LAKEBERG // FOTOS AF MERCEDES-BENZ AG, ANDREAS REEG

Med åbningen af Factory 56, som er en af verdens mest moderne bilfabrikker med CO2-neutral og digitaliseret drift, sætter Mercedes-Benz helt nye standarder for produktionen. Tag med på opdagelsestur.

Vi er taget til Sindelfingen uden for Stuttgart for at besøge fremtidens bilfabrik, der ved første øjekast ligner en traditionel fabrik. Ulrike Graze er omhyggelig med at overholde den krævede afstand, mens hun hilser på en medarbejder, som er i gang med at montere cockpittet i en ny S-Klasse. De kigger begge på en skærm, som viser aktuelle detaljer om produktionen, og udveksler et par ord med hinanden. Herefter koncentrerer medarbejderen sig igen om bilen. Ulrike Graze, som siden oktober 2020 har været chef for monteringen af S-Klassen, går os smilende i møde gennem den lyse, højloftede produktionshal.

“Det er meget vigtigt for mig, at der en løbende dialog mellem kollegerne,” siger Ulrike Graze. “Jeg er overbevist om, at vi kan skabe bedre resultater, hvis vi har det godt med hinanden. Og det er altid tilfredsstillende at finde løsninger i fællesskab.” Alt sammen af hensyn til bilens kvalitet.

Banner Banner

Optimale forhold

Med Factory 56 sætter Mercedes-Benz nye standarder for at producere biler i den fjerde industrielle revolution – Industri 4.0. Produktionen på den ultramoderne fabrik er omfattende digitaliseret og af den grund særdeles fleksibel. Det muliggøres blandt andet med en topmoderne softwareinfrastruktur og hurtigere datahastighed på 5G-nettet, som udvalgte områder af Factory 56 er udstyret med. Brugen af smart devices og big data-algoritmer bidrager i et hidtil uset omfang til at skabe et intelligent netværk mellem menneske og teknologi. Det gør bilproduktionen mere dynamisk – og skaber optimale forhold for medarbejderne.

Vi møder Ulrike Graze få dage før indvielsen til et smugkig bag kulisserne på Factory 56, som er den mest moderne Mercedes-Benz fabrik i verden. Arealet på mere end 220.000 kvadratmeter rummer en række produktionslinjer, hvor 1.500 medarbejdere arbejder i to skift. Til byggeriet er der blandt andet brugt genanvendt beton. Taget skal på sigt være grønt og er udstyret med solceller, som forsyner hallen med egenproduceret strøm. Fabrikken drives CO2-neutralt. “Vores miljøafdeling vurderer løbende mulighederne for at gøre endnu flere arealer grønne,” fortæller Graze, som helt fra start har deltaget i planlægningen af Factory 56.  For Mercedes-Benz skal fabrikken være et forbillede for fremtiden. “Ved planlægningen af Factory 56 har det fra starten været vigtigt, at medarbejderne er i centrum,” understreger Graze. Utallige innovative tiltag på fabrikken sikrer, at de får den bedst mulige hjælp til at udføre deres arbejde. Arbejdet ved båndet er planlagt på en måde, der både vægter sikkerhed og arbejdsglæde for medarbejderne.

Banner

Et digitalt økosystem

Under vores tur gennem fabrikken ser vi flere transportrobotter, der med en let snurrende lyd bevæger sig igennem fabrikshallen. De leverer nøjagtigt de dele, som er nødvendige, til hver enkelt station i produktionen. Det hele styres med MO360 (der er en forkortelse for Mercedes-Benz Cars Operations 360) – et digitalt produktionsøkosystem udviklet af Mercedes-Benz. “Det er hjertet i Factory 56,” fortæller Jörg Burzer. For MO360 optimerer eksempelvis produktionsstyringen og leverer information i realtid til hver enkelt medarbejder om de forskellige former for arbejde, de skal udføre.

Banner

Maksimal gennemsigtighed giver maksimal fleksibilitet i den avancerede digitaliserede bilproduktion. “Hvis efterspørgslen ændrer sig, er det muligt at integrere alle Mercedes-Benz’ modelserier i den løbende produktion på ekstremt kort tid,” forklarer Jörg Burzer. Der er båndbredde til alt lige fra kompaktbiler til SUV-modeller. Og til både elbiler og biler med forbrændingsmotor. På vejen tilbage til hovedindgangen passerer vi en række bildøre, der målrettet kører igennem fabrikshallen og frem til den station, hvor de skal monteres. Vi noterer os det elegante samspil i interaktionen mellem menneske og teknologi på Factory 56. Det er Industri 4.0, der kører for fuldt tryk.

Banner Banner

Denne artikel blev første gang udgivet i Mercedes me magasinet #3, 2020.