KUNSTEN AT SKABE  NOGET NYT

Kunsten at skabe noget nyt

Nysgerrighed, innovation og skyhøje ambitioner for en bæredygtig fremtid er nogle af hovedingredienserne i de processer, som forvandler vores affald til lækre materialer og giver det nyt liv. Hos Mercedes-Benz er man allerede godt i gang.

TEKST AF ANDREA BIERLE OG HENDRIK LAKEBERG // FOTO AF LOOPING / MERCEDES-BENZ AG, UBQ,MALINA CORPADEAN/YING GAO, MERCEDES-BENZ AG/SEBASTIAN BERGER (2)

Der er en stigende global interesse for at teste materialer, som er mere miljøvenlige. Det grundlæggende spørgsmål er, hvordan vi kan skabe et bedre samspil mellem økologi og økonomi, og hvordan vi kan erstatte de fossile ressourcer med bæredygtige alternativer. Mercedes-Benz har i sin strategi ‘Ambition 2039’ et klart defineret mål om at blive klimaneutral inden 2039. Allerede i dag lever alle modeller fra Mercedes-Benz op til en genanvendelsesandel på 85 procent – og man er i fuld gang med at forvandle værdikæden til et værdikredsløb. Og så er Mercedes-Benz desuden konstant på udkig efter fremtidsorienterede løsninger, blandt andet i det globale iværksættermiljø.

I forbindelse med initiativet STARTUP AUTOBAHN indgik forskningsafdelingen hos Mercedes-Benz for nylig et netværkssamarbejde med startupvirksomheden UBQ fra den israelske storby Tel Aviv. Her har UBQ udviklet en metode til at forvandle husholdningsaffald, som normalt havner på affaldsdepoter, til biobaseret termoplast. De kalder det patenterede materiale for UBQ™. “Vores metode går ud på at erstatte oliebaseret plastharpiks med et termoplastisk kompositmateriale,” fortæller Tato Bigio, medstifter af og CEO hos UBQ Israel. “Man kan kalde det for en slags superlim, som kan forbindes med alle materialer”.

Banner Banner

Magisk affald

Metoden, som hans fireårige søn kalder for “magi”, fordi den blandt andet kan forvandle udtjent legetøj, madrester og snavset emballage til møbler i hjemmet, fungerer på følgende måde: I stedet for at blive sendt til et affaldsdepot transporteres affaldet til UBQs fabrik. Her sorteres metal og glas fra til genbrug, mens resten af affaldet tørres og hakkes til en slags affaldskonfetti. I denne fase overtager UBQs materialemedarbejdere det organiske affald, der adskilles i de mindste bestanddele og derefter samles igen og tilføjes til det blandede plastaffald for at skabe det nye materiale UBQ™. Det klimavenlige materiale kan eksempelvis bruges til at fremstille tusindvis af forskellige robuste produkter som blomsterpotter, indkøbsvogne, stole eller bildele. Aktuelt tester ingeniører hos Mercedes-Benz muligheden for at bruge det op til 100 procent genanvendte og genanvendelige granulat i serieproducerede biler. Og de første resultater ser meget lovende ud.

Banner

Noget, der også er fremstillet af genanvendte materialer, nærmere bestemt polyester og PET-flasker, er et tekstil kaldet Dinamica® fra den italienske producent Miko. Stoffet er fremstillet af flasker, som først bliver knust og omdannet til granulat, der herefter kan spindes til tråd. Det giver eksempelvis mulighed for at producere indtræk til bilsæder, der minder om ruskind og anvendes hos Mercedes-Benz.

Banner Banner

Bæredygtige kontraster

Du får sandsynligvis associationer til noget fra en anden planet, når du ser Ying Gaos modekreationer. Designeren og professoren fra Montreal fusionerer tekstiler med teknologi og fremstiller tøj af polyvinylidendifluorid (PVDF), som er en særdeles modstandsdygtig termoplastisk fluorpolymer. Hun bidrager på den måde til at spare på ressourcerne. Med de samme algoritmer som til fingeraftryksgenkendelse programmerer hun sine kreationer til at kunne reagere på omgivelserne.

“Det kan for eksempel være tekstil, der er næsten lige så florlet som luft, eller lyden af en stemme, som får tøjet til at bevæge sig,” siger Ying Gao og understreger, at det absolut ikke har noget med science-fiction at gøre. Idéen er snarere, at det kamæleonagtige tøj skal afspejle den moderne tids tvivl og usikkerhed. Hun har kaldt sin seneste kollektion ‘Possible Tomorrows’ – varianter af fremtiden.

Mulighederne for at skabe bæredygtige produkter bliver stadig større. Og vi kan allerede nu slå fast, at det hverken sker på bekostning af æstetik eller kvalitet.

Denne artikel blev første gang udgivet i Mercedes me magasinet #3, 2020.