KUNSTEN AT SKABE  NOGET NYT

Kunsten at skabe noget nyt

TEKST AF ANDREA BIERLE OG HENDRIK LAKEBERG // FOTO AF LOOPING / MERCEDES-BENZ AG, UBQ,MALINA CORPADEAN/YING GAO, MERCEDES-BENZ AG/SEBASTIAN BERGER (2)

Nysgerrighed, innovation og skyhøje ambitioner for en mere bæredygtig fremtid er nogle af hovedingredienserne i de processer, som forvandler vores affald til lækre materialer og giver det nyt liv. Hos Mercedes-Benz er man allerede godt i gang.

Interessen for nye, innovative materialer er stigende i hele verden, og det grundlæggende spørgsmål er, hvordan vi bedst muligt skaber et harmonisk samspil mellem miljø- og klimamæssig ansvarlighed på den ene side og økonomisk ansvarlighed på den anden. Mercedes-Benz arbejder fokuseret på en mere ansvarlig fremtid, og ‘Ambition 2039’-planen sætter kursen for fremtidsorienterede løsninger, der tager udgangspunkt i det globale iværksættermiljø.

I forbindelse med initiativet STARTUP AUTOBAHN indgik forskningsafdelingen hos Mercedes-Benz for nylig et netværkssamarbejde med startupvirksomheden UBQ fra den israelske storby Tel Aviv. UBQ har nemlig udviklet en metode, der forvandler husholdningsaffald til biobaseret termoplast. Det patenterede slutprodukt kaldes UBQ™.

“Vores metode går ud på at erstatte oliebaseret plastharpiks med et termoplastisk kompositmateriale,” fortæller Tato Bigio, medstifter af og CEO hos UBQ Israel. “Man kan kalde det for en slags superlim, som kan forbindes med alle materialer”.

Banner

Banner

Magisk affald

Metoden, som hans fireårige søn kalder “magi”, fordi den blandt andet kan forvandle udtjent legetøj, madrester og snavset emballage til møbler i hjemmet, fungerer ved, at affaldet transporteres til UBQ’s fabrik, hvor metal og glas sorteres fra til genbrug, mens resten af affaldet tørres og hakkes til granulat – en slags affaldskonfetti. I denne fase overtager UBQ’s materialemedarbejdere det organiske affald, der adskilles i de mindste bestanddele og derefter samles igen og tilføjes til det blandede plastaffald for at skabe det nye materiale UBQ™.

Materialet kan eksempelvis bruges til at fremstille robuste produkter som blomsterpotter, indkøbsvogne, stole eller bildele. Aktuelt tester ingeniører hos Mercedes-Benz muligheden for at bruge det op til 100 procent genanvendte og genanvendelige granulat i serieproducerede biler. Og de første resultater ser lovende ud.

Banner

Også blødere materialer som det særlige tekstil Dinamica® fra den italienske producent Miko produceres af genanvendte materialer. Stoffet er fremstillet af PET-flasker, som først knuses og omdannes til granulat, der herefter kan spindes til tråd. Det giver eksempelvis mulighed for at producere indtræk til bilsæder, der minder om ruskind og anvendes i øvrigt allerede hos Mercedes-Benz.

Banner

Banner

Ansvarlige kontraster

Du får sandsynligvis associationer til noget fra en anden planet, når du ser Ying Gaos modekreationer. Designeren og professoren fra Montreal fusionerer tekstiler med teknologi og fremstiller tøj af polyvinylidendifluorid (PVDF), som er en særdeles modstandsdygtig termoplastisk fluorpolymer. Hun bidrager på den måde til at spare på ressourcerne. Med de samme algoritmer som til fingeraftryksgenkendelse programmerer hun sine kreationer til at kunne reagere på omgivelserne.

“Det kan for eksempel være tekstil, der er næsten lige så florlet som luft, eller lyden af en stemme, som får tøjet til at bevæge sig, siger Ying Gao og understreger, at det absolut ikke har noget med science-fiction at gøre.

Ideen er snarere, at det kamæleonagtige tøj skal afspejle den moderne tids tvivl og usikkerhed. Hun har kaldt sin seneste kollektion ‘Possible Tomorrows’ – varianter af fremtiden. Mulighederne for at skabe nye produkter bliver stadig større. Og vi kan allerede nu slå fast, at det hverken sker på bekostning af æstetik eller kvalitet.

Denne artikel blev første gang udgivet i Mercedes me magasinet #3, 2020.