To mænd i overhalingsbanen

To mænd i overhalingsbanen

Philipp Schiemer og Jochen Hermann er nye topchefer i Mercedes-AMG. Vi mødte dem til en samtale om fremtiden i sydtyske Affalterbach.

INTERVIEW AF JÖRG HEUER // FOTO AF TOM KÖNIG, MERCEDES-BENZ AG

56-årige Philipp Schiemer og 52-årige Jochen Hermann er begge en del af den ledelse, som er udpeget til at føre Mercedes-AMG ind i fremtiden.

Schiemer og Hermann har allerede årtiers erfaring fra Daimler koncernen på cv’et. Philipp Schiemer er salgseksperten, mens Jochen Hermann er den passionerede tekniske ekspert. Sport er en vigtig interesse for dem begge, især holdsport. Schiemer spillede i mange år fodbold som anfører og playmaker, mens Hermann stadig jævnligt enten sparker eller header bolden i netmaskerne som angriber på grønsværen. Vi mødte de to herrer til en snak om fremtidens AMG.

Banner

Banner

Tillykke med jeres nye roller som topchefer for Mercedes-AMG. Hvornår begyndte I egentlig at interessere jer for sportsvogne?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Philipp :

    Tusind tak! Jeg har været fan af sportsvogne og racerbiler, så længe jeg overhovedet kan mindes. Allerede som knægt læste og samlede jeg på alle de vigtigste bilblade. Og jeg var også i en tidlig alder ret god til at jonglere med både slagvolumener, cylindertal, hestekræfter, mål, vægt og nul til hundrede, når vi spillede med bilkort. Jeg husker specielt et kort med en Mercedes-Benz C 111. Det var nærmest umuligt at slå med andre kort.

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Jochen :

    Åh ja, hvem husker ikke bilkort! Dem har jeg også haft stor fornøjelse af. Min interesse for sportsvogne blev også grundlagt i en tidlig alder. Især for supersportsvogne. Jeg læste flere bilblade, da jeg var 15 år gammel, end jeg gør i dag. Alt var spændende, både hestekræfter og topfart, aerodynamikken og så selvfølgelig designet. Det var også dér, jeg for alvor begyndte at interessere mig for bilers køredynamik. Når jeg valgte at studere luft- og rumfartsteknik på universitetet i Stuttgart, så var det faktisk, fordi jeg vidste,  at det studie ville kunne bane vejen for et job i bilindustrien. Og det var det, jeg ville.

Hvem var jeres idoler?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Philipp :

    Som ung læste jeg utroligt mange bøger om og biografier af alle de legendariske racerkørere. Argentineren Juan Manuel Fangio, som blev verdensmester i Formel 1 fem gange i de tidlige år, var min klare favorit. Senere fik jeg selv mulighed for at møde den argentinske racerkører. Det var en fantastisk oplevelse, som jeg aldrig glemmer. Fangio var utroligt imødekommende og sympatisk.

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Jochen :

    Det er interessant med vores parallelle spor. Som ung voksede jeg også op med Formel 1 – fordi min far og jeg altid så løbene sammen om søndagen. Mit idol var Formel 1-stjernen Niki Lauda. Ham har jeg også jævnligt truffet i løbet af min karriere. Jeg satte især pris på, at han altid lyttede koncentreret og var så ekstremt videbegærlig. Det er sjældent at møde mennesker, der er mere passionerede omkring teknik, end han var.

Banner

Banner

Hvis I skal beskrive jer selv med få ord, hvad skulle det så være?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Philipp :

    Jeg er en teamplayer og en ledertype, der kan motivere andre mennesker. Min tålmodighed er ikke stor, det er min kreativitet til gengæld. Jeg lader mig ikke nøjes. Der er altid plads til forbedringer.

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Jochen :

    Jeg er den energiske type. Jeg vil altid videre til næste punkt på dagsordenen og løse opgaverne hurtigst muligt. Afslapning er ikke noget for mig. Heller ikke når jeg er på ferie.

Hvordan var det at blive valgt til rollerne som henholdsvis CEO og CTO for det verdenskendte performancebilbrand?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Jochen :

    Jeg husker det stadig tydeligt. Vi var midt i at holde en fest hjemme hos os en lørdag, da min telefon ringede. Om jeg kunne tænke mig at blive en del af den nye ledelse hos Mercedes-AMG? Det kunne jeg selvfølgelig! Efter telefonsamtalen trak jeg min hustru til side: “Nu skal du høre, jeg er lige blevet ringet op. Det er ikke noget alvorligt, så du skal ikke være nervøs, men jeg skal lige bruge lidt tid for mig selv de næste par timer.” Jeg tog simpelthen bare min mountainbike og kørte af sted. Først derefter fortalte jeg min hustru, at jeg var blevet tilbudt mit drømmejob hos AMG.

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Philipp :

    Min vindermentalitet har jeg fra sporten. Jeg kan ganske vist godt tabe, men jeg har en ambition om og tror selv indædt på, at jeg selvfølgelig kan vinde. Derfor går jeg gerne forrest. Det har jeg gjort siden 2013 med ansvaret for Mercedes-Benz i Brasilien og for hele den latinamerikanske forretning. For mig var det et højdepunkt, et absolut topjob. Jeg tænkte, at nu kan det ikke blive meget bedre. Men da jeg blev ringet op i São Paulo og spurgt, om jeg kunne tænke mig at blive CEO for AMG, tænkte jeg: “Wow altså, det fortsætter.” Jeg havde ikke turdet drømme om sådan en mulighed.

Det må være et af de mest spændende, men også mest udfordrende jobs i hele bilindustrien at skulle føre Mercedes-AMG ind i fremtiden. Hvilken tilgang har I til at skulle det?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Jochen :

    For mig som tekniker er det simpelthen bare mit ultimative drømmejob at være med til at forme fremtiden for det stolte og stærke bilbrand.

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Philipp :

    Det er en meget stor ære for mig at have fået tilbudt dette job. Ansvaret for at videreudvikle Mercedes-AMG med momentum og fuld power er ufatteligt stort. Jeg har ganske vist enorm respekt for udfordringen, men jeg har personligt fuld tillid til, at vi kommer til at klare det. Ja, det gør vi!

Banner

Banner

Hvordan vil I bygge videre på styrkerne og frem for alt den verdensomspændende interesse og passion for AMG brandet?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Philipp :

    Det handler selvfølgelig om at føre AMG videre over i den elektriske tidsalder. Vi vil gerne positionere AMG som performancebrandet inden for elbiler. Det bliver sikkert også vigtigt at tilbyde endnu flere topmodeller til samlere og liebhavere. Efterspørgslen findes. Det kan vi se i forbindelse med vores nylige lancering af AMG GT Black Series. Vi har mange interesserede købere. Det er en perfekt supersportsvogn, synes jeg.

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Jochen :

    For os drejer det sig primært om at forene performance med klima- og miljømæssig ansvarlighed. Vi vil efter min mening også blive ved med at være et performancebrand. Elbilernes popularitet udgør ikke nogen trussel, men derimod en mulighed.

Er der noget, man er nødt til at tage højde for på forskellige markeder i forbindelse med videreudviklingen af Mercedes-AMG?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Philipp :

    Selve brandet skal positioneres homogent som rendyrket sportsvognsbrand i hele verden, men kunderne kan helt sikkert have forskellige præferencer på regionale markeder. Kina som fremtidens marked er uden tvivl forbundet både med særlige udfordringer og muligheder, fordi de ikke har en lang tradition for sportsvogne, som man eksempelvis har her i Europa eller USA. En af vores største opgaver bliver uden tvivl at etablere Mercedes-AMG i Kina med samme succes som på vores øvrige markeder i verden.

Er det muligt at få nye målgrupper, købere og fans ved at fokususere mere intensivt på livstilssegmentet og mindre på performance?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Philipp :

    Mercedes-AMG er allerede fremragende positioneret med sine modeller og sin motorsports-DNA i den globale motorsport. Den position skal vi udbygge. Vi vurderer, at der er et potentiale i livsstilssegmentet, og også i den kvindelige målgruppe. Der findes store muligheder, og vi har også nogle produkter på idéstadiet, der kombinerer performance med hverdagsbrug. Hvordan er det muligt at skabe mere efterspørgsel blandt kunder, som i forvejen er passionerede omkring den helt særlige Mercedes-AMG luksus?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Jochen :

    Vi har den tekniske kompetence, vi går aldrig på kompromis med noget, og vi gør det umulige muligt. Vores virksomhed er desuden yngre end konkurrenternes, og derfor har vi udviklingsmæssige fordele – og det er også en fordel at være positivt indstillet på forandringer.

Vil hestekræfter og accelerationsværdier stadig være et samtaleemne om fem år? Eller hvad er den specielle charme ved en luksuriøs sportsvogn med motorsportsgener?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Philipp :

    Kunderne, især i det hurtigt voksende motorsportssegment, vil helt sikkert fortsat være interesseret i unik køreglæde, sublime køreegenskaber og en fremragende ydelse – også om fem eller ti år. Vi må se, hvilken motor der kommer til at sørge for det. Det arbejder vi på.

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Jochen :

    Driving Performance er i sig selv en luksusvare, som efter min mening også vil være eftertragtet i fremtiden.

Banner

Hvilke fremtidige rejser glæder I jer hver især til?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Philipp :

    At komme til Kina. To timers køretur fra Shanghai har vi åbnet verdens første og ca. 1.300 kvadratmeter store AMG Experience Center med interaktiv oplevelseszone, løbssimulatorer, tolv funktions- og fire udstillingsområder. I direkte tilknytning til Zhejiang International Circuit.

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Jochen :

    Jeg ser frem til lanceringen af AMG modellerne af den ny S-Klasse. Og til at lancere den unikke bil Project ONE.

I har begge mødt de legendariske grundlæggere af virksomheden AMG, Hans Werner Aufrecht og Erhard Melcher. Hvad betyder det for jer?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Philipp :

    Rigtig meget! Hvis de om tre år kom og sagde til os, at vi faktisk har gjort det godt, så ville det være den største kompliment for mig personligt.

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Jochen :

    Ja, det ville være en hæder.

Banner

Hvem er de?

Philipp Schiemer (til venstre) og Jochen Hermann (til højre) blev i august 2020 sat i spidsen for at føre virksomheden, superbilbrandet Mercedes-AMG ind i fremtiden. Deres største målsætning er at forene performance med klima- og miljømæssig ansvarlighed.

Denne artikel blev første gang udgivet i Mercedes me magasinet #1, 2021.