Værd at vide om elbiler og batterier

Værd at vide om elbiler og batterier

Her er svarene på de vigtigste spørgsmål om elbilers batterier.

TEKST: REDAKTION // FOTO: MERCEDES-BENZ AG, GETTY IMAGES, ISTOCKPHOTO

Hvordan bliver batterier produceret? Hvor grønne er de? Og hvad gør man med dem, når de ikke længere fungerer? Vi giver dig svar på de vigtigste spørgsmål.

Hvad indeholder batterierne?

Batteriet i en elbil består af mange celler med hver sin positive elektrode, som oftest indeholder nikkel, mangan og en smule kobolt samt en negativ elektrode af grafit. Elektronerne vandrer frem og tilbage imellem dem. Det er meget enkelt sagt sådan, et litium-ion-batteri fungerer.

Mercedes-Benz har fokus på bæredygtighed allerede fra begyndelsen af værdikæden og anvender derfor råstoffer, som er genanvendt og forarbejdet på en ansvarlig måde. For at sikre, at både de sociale standarder og menneskerettighederne overholdes igennem hele processen, er det afgørende, at forsyningskæden er transparent. Daimler tjekker for eksempel alle battericelle-leverandørernes kobolt-leveringskæder grundigt helt ned på mine-niveau i overensstemmelse med OECD’s retningslinjer. Derudover er der gjort flere tiltag, som har til formål at sikre et ansvarligt og bæredygtigt indkøb af de vigtige råstoffer. Mercedes-Benz anvender eksempelvis udelukkende battericeller med kobolt og litium fra certificerede miner.

Mercedes-Benz arbejder desuden aktivt med at forbedre levevilkårene for lokalbefolkningen i mineområderne ved at bidrage til udviklingen i regionerne gennem samarbejde med lokale organisationer.

Banner Banner

Hvor bliver batterierne produceret?

De enkelte battericeller, for eksempel til EQ modellerne, indkøbes på det globale marked. På denne måde har Mercedes-Benz nemlig altid adgang til den nyeste teknologi. Fremover er det planen at supplere med produktion af battericeller i Tyskland på to nye fabrikker, som stiftes i partnerskab med andre aktører. Disse fabrikker skal desuden drives af 100 procent vedvarende energi som vind-, sol- og vandkraft. Cellerne indgår i produktionen til batterisystemer på batterifabrikker i Mercedes-Benz’ globale produktionsnetværk – eksempelvis i den Daimler-ejede virksomhed Accumotive i den lille by Kamenz, som ligger i tyske Sachsen. De monteringsklare batterier bliver efterfølgende monteret i plug-in hybridbiler eller i fuldt elektriske modeller på en af Mercedes-Benz’ bilfabrikker i Europa.

Banner

Hvad nu, hvis batteriet ikke virker?

De elektrificerede modeller fra Mercedes-Benz leveres altid med et battericertifikat, som garanterer, at det avancerede højspændingsbatteri fungerer som lovet. Certifikatet gælder i otte år eller op til 160.000 kørte kilometer. Dækningen omfatter også et eventuelt kapacitetstab.

Hvis batteriet alligevel ikke lever op til de lovede krav, kan det renoveres, så det igen fungerer optimalt – såkaldt remanufacturing. Her fjernes defekte celler simpelthen fra batteriet og erstattes af nye. På denne måde er det muligt at genanvende helt op til 95 procent af batteriet. Og dermed bliver det samtidig muligt at reducere ressourceforbrug såvel som CO2-aftryk for hele batteriets livscyklus. Renoverede batterier tilbydes desuden som originale reservedele til en fordelagtig pris. Batteriets kapacitet testes og overvåges nøje, så det sikres, at batterierne altid lever op til Mercedes-Benz’ høje krav, inden de monteres i bilerne.

Hvad sker der med brugte batterier?

De batterier, som ikke er egnet til remanufacturing-processen, kan få et nyt liv andre steder. De kan eksempelvis bruges i stationære energilagre – de såkaldte second life-batterilagre. De enorme lagre spiller en afgørende rolle i den grønne omstilling, for de bidrager nemlig til at udligne den svingende forsyningssikkerhed i elnettet, som opstår ved produktionen af el fra vedvarende energikilder. Dette viste Mercedes-Benz Energy med et af verdens største second life-batterilagre, da man i 2016 tilkoblede det til elnettet i den tyske by Lünen. Lageret har 1.000 sammenkoblede batterier med en samlet kapacitet på 13 megawatttimer, hvilket svarer til det daglige strømforbrug i 2.300 husstande. De enorme energilagre gør det muligt at udnytte batterierne endnu mere effektivt.

I fremtiden kan second life-lagre som det i tyske Lünen sandsynligvis også komme til at fungere som backup for offentlige ladestationer. Det anslås, at de brugte bilbatterier kan levere energi til de store energilagre i op til 10 år, før de overgår til det sidste trin i kredsløbet.

Banner Banner

Hvad gør man med batterierne, når de ikke længere kan anvendes?

Når batterierne ikke længere kan anvendes, overgår til de til en genbrugsproces, hvor de eksempelvis smeltes om. Alene denne proces gør det muligt at genanvende op til 70 procent af materialerne. For enkelte materialer, som for eksempel kobolt, kan den del, som bliver genanvendt, udgøre over 90 procent. En anden metode er såkaldt shredding, hvor op til 96 procent af alle indholdsstoffer kan genanvendes. Batterierne omdannes her til pulver, og det er herefter muligt at frasortere kobolt og litium, som kan udrenses og herefter genanvendes.

Genbrugsanlæggene er afhængige af en konstant tilførsel af store mængder brugte batterier, og netop denne tilførsel forventes at vokse markant over de næste 20 år i takt med, at antallet af elbiler på vejene stiger – til gavn for en lysere fremtid.

Er elbilen praktisk nok i hverdagen?

Når vi taler om elbiler, er det altid det samme spørgsmål, der kommer op: Er de et reelt alternativ til hverdagsbrug? Svaret er ja. Mens salget af plug-in hybridbiler boomer, fravælger mange stadig den fuldt elektriske elbil, fordi de frygter at løbe tør for strøm langt væk fra en ladestation. Men er der i virkeligheden grund til at være bekymret?

Ikke rigtigt. Mercedes-Benz tilbyder nemlig sine kunder nem og praktisk adgang til ladestandere overalt med Mercedes me Charge. Med Mercedes me Charge ved du altid, hvor den nærmeste ladestation er – så du slipper for at bekymre dig om rækkevidde og opladning. Du får vist den valgte ladestations nøjagtige placering, aktuelle kapacitet og priser – både i bilens MBUX-system og i Mercedes me App’en.

Med Mercedes me Charge kan du i Mercedes-EQ modeller med seneste generation af MBUX desuden vælge at blive registreret som bruger i verdens største opladningsnetværk. Dette giver dig adgang til flere end 175.000 ladestationer fra forskellige operatører – og på tværs af byer, parkeringspladser, motorveje og indkøbscentre i hele Europa.

Som kunde er det nemt at få adgang til ladestationerne – du kan benytte Mercedes me Charge kortet, Mercedes me App’en eller bilens MBUX system. Og betalingen? Den kommer hver måned på én samlet faktura. Nemmere bliver det ikke.

Banner

Er du klar?

Er du klar til at køre elbil eller plug-in hybrid? Det finder du ud af ved at downloade EQ Ready App’en og tage syv-dages-udfordringen. Vælg en elbil eller plug-in hybrid i app’en og læg mobilen i lommen. Herefter sørger app’en automatisk for at analysere din køreture ved hjælp af GPS-data, og efter bare syv dage ved du, om du er klar til en elektrificeret bil.

Uanset om du helst vil køre fuldt elektrisk, foretrækker benzin eller diesel eller en kombination af el og brændstof, får du det maksimale ud af din Mercedes med vores Mercedes me Apps – Mercedes me, Mercedes me Service og Mercedes me Store. De giver dig nemlig direkte adgang til digitale tilbud og tjenester fra Mercedes-Benz på din smartphone.

Læs mere.

Denne artikel blev første gang udgivet i Mercedes me magasinet #1, 2021.