Felix og konceptbilerne

Felix og konceptbilerne

TEKST: NIKOLAJ KARLSHØJ // FOTO: DAIMLER AG

Felix Smith fik drengedrømmen opfyldt, da han blev inviteret til Californien for at køre tidens mest spektakulære konceptbiler fra Mercedes-Benz sammen med designere bag den.

Felix, du har som den eneste i verden fået lov til at køre to af de mest hypede konceptbiler fra Mercedes-Benz nogensinde, og det skal vi høre lidt om. Men først skal du fortælle os, hvordan det var at møde personen, som bestemmer, hvordan morgendagens Mercedes skal se ud – chefdesigner Gorden Wagener.

  • Felix:

    “Han har i årevis været et af mine store idoler, så det var en kæmpe personlig oplevelse. Jeg må indrømme, at jeg var ret nervøs. Eftersom der ikke var noget manuskript, så var jeg lidt betænkelig ved, om snakken nu ville flyde eller ej. Men som man kan se i de to film, endte samtalen mellem Gorden og jeg med at fylde utrolig meget. Han viste sig nemlig at være utrolig rar og nede på jorden, og jeg kunne hurtigt mærke, at han havde humor. I dag er Gorden Wagener jo den øverste chef, så han har flere hundrede designere under sig, som sidder og tegner. Det fede er, at han stadig virker som én, der har hænderne med i alt, hvad der sker. Han er meget levende og passioneret, når han taler, og han har nogle vilde og syrede visioner, men samtidig er han også en sjov fyr, der kender sin bilhistorie temmelig godt og har en dyb og fascinerende forståelse for, hvad Mercedes-Benz står for, og hvor mærket skal bevæge sig hen.”

Banner

Det lyder som om, at du og Gorden havde en god snak. Var der et bestemt spørgsmål, som du på forhånd havde tænkt dig at stille ham?

  • Felix:

    “Det var der faktisk. Jeg er jo bilentusiast, men jeg er også hundeven, og jeg har i mange år undret mig over, hvorfor Mercedes ikke har en specialdesignet hundelinje? Når du for eksempel køber en stationcar, så ville det jo være oplagt, hvis du også kunne bestille noget lækkert, originalt grej til din hund, så den også kan føle sig tryg og være sådan lidt Mercedes vigtig på køreturen. Gorden syntes, at det var en god idé, så den er hermed givet videre på alle europæiske hundeejeres vegne.”

Var der en særlig ting, som overraskede dig ved at møde Gorden Wagener?

  • Felix:

    “Det overraskede mig i hvert fald ikke, at han kom kørende i en åben Mercedes-AMG S 63! Hvis jeg selv skulle køre rundt i Californien og kunne vælge frit, så ville jeg også nappe præcis dén model. Til gengæld vidste jeg ikke, at han åbenbart er helt vild med rosa guld. Det er vist en stående joke blandt designerne hos Daimler, at når Gorden har været inde over et designprojekt, så kan man være sikker på, at han har kastet rosa guld over det. Men nu vi taler om at blive overrasket, så har jeg jo en Mercedes stjerne tatoveret på underarmen, og den var Gorden ret overrasket over. Især da det gik op for ham, at den faktisk er ægte.”

Banner

Banner

Nok om Gorden – lad os tale om bilerne! Hvad var din opgave i de to film?

  • Felix:

    “Min opgave var at være mig selv. Som sagt var der ikke noget manuskript, og jeg fik at vide, at jeg blot skulle stille alle de spørgsmål, en nysgerrig bilentusiast kunne komme i tanke om. Også de dumme. Det var jo herligt nemt, og så gik snakken ellers derudad. Gorden er en god fortæller, og det var spændende at høre alle de vilde tanker og ideer direkte fra chefens egen mund. Det var i virkeligheden ret surrealistisk at sidde dér og få fortalt historien om to af de mest visionære konceptbiler nogensinde – af manden, som har skabt dem.”

Helt konkret handlede det om konceptbilerne Vision AVTR og Vision EQS. Hvilken af de to er tættest på virkeligheden?

  • Felix:

    “Det må helt klart være Vision EQS. Det er jo designstudiet til den elektriske version af S-Klassen, som bliver lanceret i løbet af efteråret 2021. Først og fremmest er det simpelthen én af de smukkeste biler, jeg nogensinde har set. Den ser flot ud på billederne, men den er endnu vildere i virkeligheden. Ikke mindst, fordi den rent faktisk kan køre. Det er ikke bare en tom skulptur i ler, som man typisk ser det med koncepter. Og selvom der kun er tale om et stykke rullende design, så var jeg ret fascineret af, hvor komplet og færdig den føltes. Som Gorden fortæller i filmen, fremstår den lav og kompakt udenpå, men alligevel byder den på lige så meget plads som i en traditionel S-Klasse med lang akselafstand. Elmotoren og batteriet kræver nemlig mindre plads end en traditionel drivlinje, hvilket gør elbilerne mere rummelige end de biler, vi kender. Det er en tendens, som jeg ikke har tænkt over.”

Banner

Banner

Hvad begejstrede dig mest ved at opleve Vision EQS?

  • Felix:

    “At den har så mange fede detaljer. Jeg er især vild med ‘one bow designet’, hvor toppen af bilen er én lang uafbrudt kurve. Og rattet, som nærmest er et halvt rat, der giver dig fornemmelsen af at sidde i et rumskib. Efter min mening må sådan nogle ting godt gå videre til produktionsudgaven.”

VISION EQS er jo blot et designstudie, men du fik også lov til at se en af de første prototyper til produktions-udgaven af EQS. Hvordan så dén ud?

  • Felix:

    “Som man kan se i filmen, så var bilen desværre kamufleret, og vi måtte heller ikke filme den indeni. Men jeg fik en interessant snak med den ingeniør, som har brugt flest timer bag rattet i prototypen, og det lykkedes mig da også at overtale ham til at give mig en kort tur på passagersædet. Og jeg må bare sige, at … den bliver hurtig!”

Banner

Banner

Den anden konceptbil, du stiftede bekendtskab med, var Vision AVTR. Er den lige så syret, som den ser ud på billederne?

  • Felix:

    “Uden tvivl. Igen var det helt vildt pludselig at stå foran noget, som du ikke helt tror på findes i virkeligheden. Ideen med konceptet er at give et bud på en bil, som kender dig og nærmest går i ét med dig. Akkurat som i filmen Avatar, som designerne jo også har ladet sig inspirere af. Den virker mere som et mekanisk dyr end en bil. Med pulserende lyseffekter og aktive klapper på ryggen virker den som om, den trækker vejret, og den reagerer, straks du nærmer dig den. Den gør indtryk på en helt anden måde, end du er vant til med biler. Som Gorden fortæller mig i filmen, så har ideen med bilen slet ikke været at designe en bil, men i stedet at skabe en levende organisme, som interagerer med sine omgivelser, som var den en del af naturen.”

Banner

Men den har trods alt stadig fire hjul?

  • Felix:

    “Jeps, og så alligevel ikke. Det er mere fødder, eller poter, end det er hjul. Det er nærmest sådan nogle lysende bolde. Som i øvrigt kan få bilen til at køre sidelæns – som en krabbe.”

Prøvede du selv at køre den?

  • Felix:

    “Ja, men kun fordi jeg var fræk nok til at spørge. Det var egentlig ikke planlagt, at jeg også skulle køre bilerne, men Gorden sagde bare ‘yeah, sure’, da jeg spurgte, og pludselig var det mig, som styrede sagerne. Optagelserne blev lavet i en lille privat lufthavn uden for Los Angeles, så det var naturligvis også begrænset, hvad der kunne ske af ulykker. Men man tænker sig da lige om en ekstra gang, inden man overtager rattet til en prototype, som der kun findes én af i hele verden. Og så er der faktisk slet ikke noget rat i Vision AVTR. Du lægger hånden på pulten mellem sæderne, og så blender du ligesom sammen med bilen. Den måler din puls og bruger lys og grafik til at matche din fysiske tilstand i det eksakte øjeblik. Det er ret syret.”

Det lyder som en oplevelse af de helt store. Hvad fascinerede dig mest?

  • Felix:

    “Det var nok det miljømæssige tema. Gorden fortæller i filmen, at Daimlers vision er at skabe biler, som er 100 procent bæredygtige. Når du sætter dig ind i Vision AVTR, er du derfor omgivet af materialer som for eksempel hurtigvoksende bambus og genbrugt havplast. Selv betrækket på sæderne er fremstillet af genbrugsplast. Men det mest fascinerende er batteriet, som jo typisk er det, man taler om, når det handler om, hvorvidt en elbil er god for miljøet eller ej. Traditionelle batterier sætter nogle store klimaaftryk, fordi de er lavet af metaller, som kræver masser af energi både at finde og bortskaffe. Vision AVTR har imidlertid fire organiske batterier, som er fuldstændig biologisk nedbrydelige. Hvis det kan lade sig gøre, løser det jo nogle enorme miljømæssige dilemmaer i debatten om elbiler.”

Banner

Ser du selv anderledes på elbiler nu?

  • Felix:

    “Absolut. Jeg har ligesom så mange andre bilentusiaster været meget skeptisk over for elbiler, men det skyldes jo mest det følelsesmæssige. At vi ikke længere har lyden af en motor, at vi ikke mærker fornemmelsen af en gearkasse og så videre. Men når man først bliver begejstret over, hvad der er muligt med elektriske biler, så bliver det hele vendt på hovedet. Man ser muligheder frem for begrænsninger. Du kan pludselig gøre brug af noget meget raffineret computerteknologi, som på én gang både kan gøre køreturen mere sikker og mere underholdende. Jeg er nok kommet frem til, at elbilerne kommer til at gøre de fleste mennesker til bedre bilister. Og for Mercedes-Benz’ vedkommende er det jo uden tvivl en utrolig vigtig og omstillingspræget tid, vi lever i lige nu. Nok den vigtigste, siden de opfandt bilen.”

Banner

Turen til Hollywood

TV-værten Felix Smith har været bidt af Mercedes-Benz, siden han sad på bagsædet i sine forældres svenske stationcar og betragtede de store S-Klasser drøne forbi i ydersporet på den tyske Autobahn. Derfor var det en drøm, som blev til virkelighed, da han fik et telefonopkald fra et filmhold, som havde hørt om den danske Mercedes fan – og som bad ham sætte sig ind i en flyvemaskine og rejse til Los Angeles for at møde Daimlers chefdesigner, Gorden Wagener. Mødet blev til to spændende film, og ‘VISION AVTR: The Road Test’ er med over 6,3 millioner visninger én af de film, som på kortest tid har trukket mest opmærksomhed på Mercedes-Benz globale YouTube-site. Det er også her, du finder filmen ‘From Vision To Reality’, hvor Felix Smith bliver klogere på den kommende EQS sammen med blandt andre Gorden Wagener.

Test drive, AVTR

Test drive, EQS Concept

Denne artikel blev første gang udgivet i Mercedes me magasinet #3, 2020.