Hansens Is: Kvaliteten er det vigtigste

Der er ikke plads til lette løsninger hos Anders og Rasmus Eibye Hansen, som sammen driver familieforretningen Hansens Is.

TEKST AF THOMAS PALMVANG // FOTO AF BÜRO JANTZEN

Frederiksborg Is blev grundlagt i 1922 og solgt i 1997, men i 2003 genopstod familieforretningen som Hansens Is. Anders og Rasmus Eibye Hansen er fjerde generation i Danmarks mest succesfulde og traditionsrige is-familie, der særligt i firserne og halvfemserne var med til at introducere danskerne til økologi, høj kvalitet og god smag.

I 2010 overtog brødrene stafetten fra deres far, men selvom Anders og Rasmus bogstaveligt talt er vokset op i et ismejeri, lå det ikke kortene, at de skulle videreføre familieforetagendet. Vi har mødt den ene af de to passionerede isbrødre, Anders Eibye Hansen, til en snak om is, om familiehistorie og om nogle af de gode idéer, der opstår, når man tør at bryde med konventionerne.

Anders, du og din bror står i spidsen for en familieforretning, der har rødder 100 år tilbage. Har I altid vidst, at I en dag skulle tage over?

  • Anders :

    Det lå faktisk ikke i kortene, at vi skulle være fjerde generation, der lavede is. Traditionen var jo tidligere, at man gjorde det samme, som ens far gjorde, og jeg tror egentlig ikke, vores far blev spurgt om han ville være mejerist. Han blev bare sendt i lære. Vi voksede til gengæld op i halvfjerdserne og firserne og fik selv lov til at vælge, hvad vi ville være. Inden vores far solgte forretningen i 1997, spurgte han os, om vi ville overtage. Men jeg var kommet i lære som grafiker, og Rasmus drev sit eget reklamebureau, så dét takkede vi pænt nej til.

    Men når man har arbejdet med at fremstille noget hele sit liv og er så optaget af, hvordan tingene smager, så er det svært at gå på pension, når man er i slutningen af fyrrerne. Og det lidt specielle var, at vores far beholdt bygningerne, da han solgte forretningen. Efter nogle år ville han gerne i gang med at lave is igen, og så stødte min bror og jeg til. Jeg lavede logoet, vi udviklede sammen nogle nye isvarianter, og så var vi alle tre stille og roligt i gang igen. Vi kaldte det Hansens Is, opkaldt efter vores oldefar, som jo grundlagde Frederiksborg Is.

    Til at begynde med var meningen at lave is om sommeren og holde fri om vinteren. Vores far lavede Hansens Is i et godt stykke tid, hvor Rasmus og jeg blot var en del af forretningen ved siden af vores faste jobs. Men som tiden gik, og jo mere forretningen udviklede sig, jo mere fik vi lyst til være en del af dagligdagen. I 2010 gennemførte vi et generationsskifte, hvor vi tog over fra vores far.

Banner

Hvad gør is så særligt?

  • Anders :

    Der er en magi omkring is, som jeg tror, mange mennesker kender. Is er forbundet med gode minder og traditioner. Du husker årets første is eller den is, du plejede at spise med dine bedsteforældre, og jeg vil helt klart påstå, at hos mange mennesker har is en forankring, som er dybere end en pose slik.

    Der er sket meget i forhold til smag og kvalitet. Halvfemserne var en periode, som markerede det absolutte lavpunkt i discountkulturen, hvor alt handlede om at være billigst – også is. Dengang gik vores far imod strømmen og lavede, som den første i Danmark, økologisk is. Da vi gik i gang igen i 2003, oplevede vi en en spirende interesse for kvalitetsprodukter, som nok var dyrere, men også meget mere lækre. Jeg kan for eksempel huske de første specialøl, og det dér med at opleve de særlige smagseksplosioner var nærmest overvældende. Det var præcis dét, vi ville med is.

“Der er en magi omkring is, som jeg tror, mange mennesker kender. Is er forbundet med gode minder og traditioner.”

Hvad inspirerer jer?

  • Anders :

    For nylig fandt vi et avisudklip fra halvfjerdserne med et portræt af vores farfar. Og når vi læser det, er det næsten som at høre os selv tale. De værdier og det fokus, vores farfar havde, er nogle af de samme værdier, som vores far havde, og som han har givet videre til os.

    Vores farfar sagde for eksempel “hellere lille og vågen end stor og doven.” For os kan det oversættes til, at det er måden, vi gør tingene på, der er vigtigt – og ikke hvor store, vi er. Vi vil hellere have en størrelse, som vi kan overskue og administrere, frem for en vild ambition om at vokse. For os er det den organiske udvikling, som er vigtig.

    Vores far havde allerede i firserne en helt særlig energi og et ønske om at få tingene til at smage bedre. Det har altid været hans store passion, og han opsøgte spændende samarbejdspartnere og var generelt utroligt ambitiøs på smag og kvalitet. Dét har vi helt sikkert også taget med videre.

Hvilken beslutning har haft størst betydning jer?

  • Anders :

    Da vi overtog Hansens Is var vi meget bevidste om, at selvom vi har en fantastisk historie, der strækker sig 100 år tilbage, så er vi nødt til at skabe noget nyt. Det er et privilegium at have historien med anekdoterne og familieforankringen, men vi har ikke lyst til at være dem, der kun snakker om gamle dage. Det er meget vigtigt for os, at vi har modet til at gøre tingene på vores egen måde.

    Vores oldefar fik leveret mælken direkte fra en masse småbønder, men det er mange år siden, man gik væk fra det. Hvis man starter en isproduktion op i dag, får man oftest sin mælk fra en grossist. Det er både lettest og billigst. Vi kunne imidlertid ikke slippe idéen om at være involveret i hele processen fra start til slut, så vi tog fat i Svanholm, som ligger fire kilometer fra os. Det er et storkollektiv med 50  familier, der driver et landbrug med 120 jerseykøer. Vi henter selv mælken, behandler den, skummer fløden og arbejder videre med skummetmælken. Og selvom det er en ret simpel idé, er det rigtig meget energi at bruge på noget, som vi egentlig blot kunne have købt os til. Men vi gør det alligevel, fordi det sikrer en helt unik friskhed, som gør, at vi kan lave bedre is.

Banner

Er det en forskel, man kan smage?

  • Anders :

    Det kan man helt klart. Og det er dét, som det hele handler om. For vi skal selvfølgelig tjene penge, men vi vægter altid smag og kvalitet højst. Vi gør helt sikkert ikke tingene på den nemmeste måde. Men vi gør dem på en måde, som er den rigtige for os.

Er Hansens Is en succes?

  • Anders :

    Det synes jeg helt afgjort. Vi formår at videreføre vores familiehistorie og tage fat i alle de gode ting fra de sidste 100 år, og samtidig har vi haft succes med at tilføre vores egen måde at gøre tingene på. Vi tør at tænke lidt anderledes, og vi tør at tage nogle chancer for at opnå noget, som er meningsfyldt. På den måde har vi skabt en virksomhed med nogle stærke værdier for os selv og for dem, som køber vores is.

    Vores ispind ‘Salty Caramel’ er eksempelvis udviklet af overskudsbrød fra bageriet Jalm&B. De laver surdejsbrød, som smager helt fantastisk, men i løbet af en måned er der masser af brød, som kasseres, fordi det ikke har den rette vægt, ikke hæver rigtigt eller ikke har den rette form. I stedet for at smide det ud eller bruge det til dyrefoder, har vi sammen fundet en måde at upcycle det og skabe ny værdi ved at omdanne brødet til sirup. Så vi har simpelthen lavet en is, der både er lidt salt og har noter af surdej, og hvor vi erstatter sukker med brødsirup.

    Det mest magiske er, at vi på den måde har bevæget os hen til et sted, som vi ellers aldrig ville være kommet hen til. Man kan snakke om den her ispind i halvanden time. Men man kan selvfølgelig også bare spise den og forhåbentligt opleve, at den er rigtigt lækker. Og den værdi, der ligger i kombinationen af det umiddelbare og alt det, der sker rundt om isen, skaber en dualitet, som jeg rigtigt godt kan lide.

“Vi gør helt sikkert ikke tingene på den nemmeste måde. Men vi gør dem på en måde, som er den rigtige for os.”

Hvad er jeres drømme for Hansens Is?

  • Anders :

    Vi vil gerne være CO2-neutrale. Sidste år fik vi kortlagt vores CO2-aftryk, så vi nu har et overblik over, hvor meget mælken, fløden, havren, emballagen med mere belaster vores klima. Det nemmeste ville så være at gå ud og købe nogle CO2-kreditter et sted, men grundpræmissen i det er bare forkert. I stedet har vi valgt at optimere alle de steder, vi kan. For eksempel ved at investere i solceller, som nu driver vores fryseanlæg.

    Derudover har vi også et projekt i Afrika. Når man udvinder kakao, bliver der enormt meget biomateriale i overskud. Hvis man kan lave dét om til biokul og lægge det tilbage i jorden sammen med husdyrgødning, så får man både bedre jordbund og bedre udnyttelse af gødningen, og samtidig får man bundet noget CO2. Det er jo bare en lillebitte ting, men det er i det store og hele er det jo med til at reducere CO2-udledningen, og det skaber samtidig noget værdi. Herhjemme har vi anlagt en lille sti rundt om mejeriet og plantet en eng af vilde blomster. Det forandrer ikke verden, men vi vil rigtig gerne gøre så meget vi kan for, at tingene balancerer. Vi tager en masse ressourcer fra naturen, og vi vil også gerne give noget tilbage.

Er det en måde at sikre, at I kan vokse jer store med god samvittighed?

  • Anders :

    Vi har selvfølgelig ambitioner om at udvikle os, men vi har ingen ambitioner om, at vi skal have en bestemt størrelse. For os gælder det om at gøre tingene mere interessante for os selv. Så det er snarere et mål om at skabe mere dybde og indsigt i det, vi laver. Det er et stort, klart og lysende mål for os.

Banner